پس می‌خواهید دکتر شوید؟ قسمت اول
23 ژانویه 2014 - 7:54
بازدید 473
7

در این مقاله روشنگر از روزنامه گزت مونترال، ضمن اینکه راهنمایی‌های خوبی برای کسانی‌که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند ارائه شده است، می‌توان از آخرین اطلاعات در مورد میزان متوسط درآمد پزشکان هم مطلع شد. باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از مشکلات پدید آمده نه به دلیل کمبود نیاز، بلکه به‌واسطه […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این مقاله روشنگر از روزنامه گزت مونترال، ضمن اینکه راهنمایی‌های خوبی برای کسانی‌که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند ارائه شده است، می‌توان از آخرین اطلاعات در مورد میزان متوسط درآمد پزشکان هم مطلع شد. باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از مشکلات پدید آمده نه به دلیل کمبود نیاز، بلکه به‌واسطه مشکلات مالی استان‌ها (و بی‌تدبیری دولت محافظه‌کار فدرال که اساسا به سیستم فعلی باور ندارد) در تخصیص بودجه‌های درمانی و به‌ویژه بودجه‌های مربوط به بیمارستان‌ها –سیستم بهداشت و درمان کانادا اساسا یک سیستم دولتی است و سهم بخش خصوصی در آن بسیار اندک است.- پدید آمده و رسانه‌های کانادایی به تفصیل به این مشکل دوسویه- نیاز به پزشک از یکسو و مشکلات استخدامی پزشکان از سوی دیگر- پرداخته‌اند. همچنین باید این نکته را یادآور شد که در پزشکی، نظیر هر شغل دیگری، یافتن اولین موقعیت شغلی همیشه دشوار است؛ ضمن اینکه انتخاب استان و شهر محل کار هم اهمیت به‌سزایی در سرعت اشتغال دارد.

 

با توجه به آمارها دیده می‌شود که در کانادا از هر شش متخصص تازه فارغ‌التحصیل شده در حوزه پزشکی یک نفر موفق به یافتن کار نمی‌شود. انجمن پزشکی کانادا Canadian Medical Association (به اختصار CMA) وضعیت نمایه ۳۸ تخصص پزشکی از رشته آسیب‌شناسی تخصصی گرفته تا رشته اورولوژی را به‌روز نموده تا به این وسیله دانشجویان رشته‌های پزشکی بتوانند در مورد آینده شغلی خود برنامه‌ریزی کنند.

در این نمایه مواردی چون مهارت‌های تخصصی لازم، متوسط ساعات کار در هفته از جمله ساعات on-call یا در دسترس بودن فرد، ‌میزان رضایت از تعادل میان کار و زندگی و بالاخره متوسط درآمد مورد انتظار هر رشته نشان داده شده است که برخی از آنها را با هم می‌بینیم:

آیا می‌خواهید ‌پزشک اورژانس شوید؟ در این شغل که نیاز به سرعت عمل بالا دارد و از استرس زیادی هم برخوردار است باید «دارای قدرت بدنی و عاطفی بالا، اعتماد و آرامش باشید» و از توانایی «مواجهه با بیماران در سنین و شرایط متفاوت و نیز با طیف گسترده‌ای از انواع بیماری‌ها» – در اغلب موارد حتی قبل از اینکه در مورد تشخیص نوع بیماری اطمینان حاصل کنید- برخوردار باشید. میزان درآمد ناخالص این شغل؟ متوسط ۳۲۵ هزار و ۱۰۳ دلار در سال.

برای دکتر بیهوشی بودن باید «توانایی کار زیر فشار را داشته باشید، بتوانید در مواقع پراسترس سریع تصمیم‌گیری کنید، از دستانتان به‌خوبی استفاده کنید و به عنوان عضوی از یک تیم کار کنید». متخصصان بیهوشی در اتاق‌های بیهوشی، واحدهای مراقبت ویژه، بخش‌های زایمان و کلینیک‌های کاهش درد pain clinics کار می‌کنند. درآمد ناخالص این متخصصان در سال ۱۳-۲۰۱۲ به‌طور متوسط ۳۳۸ هزار و ۳۳۵ دلار در سال بوده است.

در این بررسی تازه دیده می‌شود که تعداد زیادی از تخصص‌های پزشکی با مشکلات تازه‌ای در زمینه  اشتغال مواجه شده‌اند. بر اساس بررسی‌ تازه کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا، که در سال ۲۰۱۳ انجام شده، ۱۶ درصد متخصصان جدید و فوق‌ متخصصان در یافتن یک شغل مطمئن ناموفق بوده‌اند که این رقم در مقایسه با رقم ۷.۱ درصدی که در مورد همه مشاغل در کانادا مصداق دارد، بسیار بالا به نظر می‌رسد.

 به اعتقاد دکتر لوئیس هوگو فرنسسکوتی،‌ رئیس انجمن پزشکی کانادا، این وضعیت یک موقعیت بی‌سابقه است.

عوامل متعددی در افزایش میزان بیکاری پزشکان و یا اشتغال آنان در موقعیت‌های شغلی نامتناسب تاثیر داشته است. بر اساس یافته‌های کالج، امکان رقابت برای پزشکان جدید کمتر شده است. بیمارستان‌ها از تعداد تخت‌ها و زمان کار اتاق‌های جراحی خود کاسته‌اند. علاوه بر این بسیاری از پزشکان پیرتر هم به دلیل ضعف نسبی بازار سهام [که مستقیما بر روی ارزش پس‌اندازهای دوران بازنشستگی آنها از جمله RRSP و RRIF تاثیر می‌گذارد.-توضیح مترجم] زمان بازنشستگی خود را به تعویق انداخته‌اند.

اما برخی دیگر معتقدند که مدارس پزشکی ترکیب و تعداد مناسبی از پزشکان را تربیت نمی‌کنند. برای مثال جمعیت کانادا در حال پیر شدن است. اما در سال ۲۰۱۲ همچنان مدارس پزشکی کانادا فقط ۱۷ نفر فارغ‌التحصیل در رشته طب سالمندان را روانه بازار کار نموده‌اند در حالی‌که در همین سال ۱۴۲ نفر متخصص و فوق تخصص در حوزه درمان کودکان از مدارس پزشکی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

آقای فرنسسکوتی معتقد است برای این‌که مدارس پزشکی بتوانند بر اساس نیازهای جمعیتی و نیز منابع موجود در این حوزه افراد را آموزش دهند، لازم است که در زمینه آموزش متخصصان در کشور استراتژی جامعی تدوین و اجرا شود.

بیشترین مشکل برای فارغ‌التحصیلان جدید در حوزه پزشکی در رشته‌های مراقبت‌های ویژه، گوارش، جراحی مغز و اعصاب، چشم‌پزشکی، تومورشناسی و اورولوژی به چشم می‌خورد. برای نمونه انجمن ارتوپدیک کانادا اعلام نموده است که برای حدود ۵۰ نفر از جراحانی که اکنون در حال آموزش هستند و سال آینده از سمت رزیدنسی فارغ‌التحصیل می‌شوند جایی برای اشتغال وجود ندارد. انجمن پزشکی کانادا در وبسایت خود گزارش داده است که با توجه به مدت زمان طولانی‌ای که اکنون کانادایی‌ها باید برای جراحی‌های زانو و لگن خاصره منتظر بمانند، وجود مشکل اشتغال برای جراحان ارتوپدی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.    

بر اساس گزارش CMA، آن عده از فارغ‌التحصیلان رشته مذکور که موفق به یافتن کار در یک بیمارستان می‌شوند،‌ به‌طور متوسط باید منتظر درآمد سالانه‌ای در حدود ۳۸۹ هزار و ۲۶۸ دلار باشند.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar