در صورت مهاجرت به کانادا می‌توان تابعیت دوگانه داشت؟
27 جولای 2024 - 9:56
بازدید 183
3

مهاجران ایرانی که تابعیت کانادا دارند، امکان حفظ تابعیت ایران را ندارند اگرچه بسیاری از مهاجران کانادا در نهایت شهروند این کشور می‌شوند، اما اغلب آنها تمایل دارند تابعیت کشور مبدا خود را نیز حفظ کنند تا از مزایای شهروندی آنجا هم برخوردار باشند.  تابعیت دوگانه یا مضاعف چیست؟ تابعیت دوگانه زمانی اتفاق می‌افتد که […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهاجران ایرانی که تابعیت کانادا دارند، امکان حفظ تابعیت ایران را ندارند

اگرچه بسیاری از مهاجران کانادا در نهایت شهروند این کشور می‌شوند، اما اغلب آنها تمایل دارند تابعیت کشور مبدا خود را نیز حفظ کنند تا از مزایای شهروندی آنجا هم برخوردار باشند. 

تابعیت دوگانه یا مضاعف چیست؟

تابعیت دوگانه زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی به طور قانونی به طور همزمان دارای دو پاسپورت باشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، فرد دارای وضعیت حقوقی شهروندی در کشور خود و همچنین کانادا است.

لازم به ذکر است که فرد دارای تابعیت دوگانه در هر زمانی باید قوانین مربوط به هر کشوری که ساکن آن است را رعایت کند.

تابعیت دوگانه: مزایا و معایب

دلایل زیادی وجود دارد که مهاجران کانادایی تمایل دارند پس از دریافت شهروندی کانادا دو تابعیتی باقی بمانند. از جمله این دلایل عبارتند از:

  • امکان داشتن دو پاسپورت به صورت همزمان؛
  • امکان دسترسی به حقوق و برنامه‌های* موجود برای شهروندان هر دو کشور؛

-امکان دسترسی به برنامه‌های اجتماعی کانادا که برخی از آنها فقط برای شهروندان این کشور است و امکان داشتن دارایی در هر یک از دو کشور مثال هایی برای این مورد است.

  • امکان سفر آسان بین هر دو کشوری که فرد شهروند آنهاست (این مورد اغلب شامل کشورهای هم پیمان نیز می‌شود)

از سوی دیگر، موضوعاتی وجود دارد که باید قبل از دریافت تابعیت دوگانه در نظر گرفت. برای مثال، در موارد خاصی، شهروندان دوگانه باید همزمان قوانین مالیاتی هر دو کشور را رعایت کنند، به این معنی که ممکن است نیاز به پرداخت مالیات بیش از یک بار داشته باشند. علاوه بر این، سایر تعهدات در یک کشور (خدمات نظامی و غیره) ممکن است زندگی جدیدی را که مهاجران تلاش می‌کنند در کانادا بسازند را پیچیده‌تر کند.

آیا می‌توانم دو تابعیت داشته باشم؟

امکان داشتن تابعیت یا شهروندی دوگانه در درجه اول به قوانین و مقرراتی بستگی دارد که توسط دولت کشور مبدا وضع شده است.

اگرچه کانادا به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تابعیت اصلی خود را همزمان با دریافت تابعیت کانادا حفظ کنند، اما مهاجران کانادایی تنها در صورتی می‌توانند این کار را بکنند که کشور مبدأ آنها نیز این اجازه را بدهد.

بنابراین، به مهاجرانی که در نهایت به دنبال شهروندی کانادا هستند، توصیه می‌شود ابتدا با قوانین و مقررات کشور خود آشنا باشند تا بدانند که در صورت دریافت شهروندی کانادا، وضعیت فعلی شهروندی آنها چگونه خواهد شد.

مهاجران چه کشورهایی می‌توانند تابعیت دوگانه خود را حفظ کنند؟

در لیست زیر به ده کشوری اشاره شده است که شهروندان آنها بیشترین اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند.

هند

مهاجران هندی نمی‌توانند تابعیت دوگانه هند و کانادا را داشته باشند. طبق گفته دولت هند، شهروندی هند پس از تبدیل شدن به شهروند یک کشور دیگر، داشتن پاسپورت هندی و یا دریافت آن طبق قانون جرم است.

با این حال، اتباع هندی که تابعیت کانادا را دریافت می‌کنند، می‌توانند «شهروند خارج از کشور هند» (OCI) شوند.

ایالات متحده آمریکا 

شهروندان ایالات متحده اجازه تابعیت دوگانه دارند. این بدان معناست که شهروندان ایالات متحده می‌توانند تابعیت کانادا را دریافت کنند، بدون نگرانی در مورد تاثیری که ممکن است بر وضعیت آنها به عنوان شهروند آمریکا داشته باشد.

چین

مهاجران چینی نمی‌توانند تابعیت دوگانه داشته باشند، زیرا این نوع شهروندی از نظر قانونی در چین به رسمیت شناخته نمی‌شود.

طبق توصیه دولت کانادا که آخرین بار در جولای 2024 به روز شد، این امکان وجود دارد که اگر مسافر کانادایی شهروند چین باشد دولت چین از ارائه خدمات کنسولی کانادا به وی خودداری کند.

بنابراین، دولت کانادا به اتباع چینی توصیه می‌کند که همیشه با پاسپورت معتبر کانادایی به چین سفر کنند و مراقب باشند که همیشه خود را به عنوان کانادایی به مقامات خارجی معرفی کنند.

فیلیپین

شهروندان کانادایی که از فیلیپین مهاجرت کرده‌اند، توسط مقامات محلی مجاز به حفظ تابعیت دوگانه هستند.

این بدان معناست که شهروندان فیلیپینی الاصل کانادایی که قبل از سال 1973 به دنیا آمده اند، در صورتی که حداقل یکی از والدین آنها فیلیپینی باشد، می‌توانند برای حفظ یا بازیابی شهروندی خود درخواست دهند.

افراد متولد کانادا که در زمان تولد حداقل یکی از والدین آنها فیلیپینی بوده است، در حال حاضر شهروند دوگانه کانادا و فیلیپین محسوب می‌شوند.

افغانستان

تابعیت دوگانه در افغانستان به طور قانونی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

این بدان معنی است که مانند چین، ممکن است مقامات دولتی افغانستان به شهروند کانادایی که خود را شهروند افغانستان هم می‌داند، اجازه دسترسی به خدمات کنسولی کانادا را ندهند.

نیجریه

مهاجران نیجریه‌ای الاصل که شهروند کانادا می‌شوند امکان حفظ تابعیت دوگانه خود را دارند.

با این حال، دولت نیجریه اجازه نمی‌دهد شهروندان کانادایی بعداً تابعیت نیجریه را دریافت کنند. 

پاکستان

پاکستان کشور دیگری است که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

اگرچه کشور پاکستان توافقنامه تابعیت دوگانه با کانادا دارد، شهروندان کانادایی آزادند که تابعیت پاکستان را داشته باشند، اما هر مهاجر پاکستانی الاصل که تابعیت کانادا را دریافت کند باید تابعیت کشور خود را در آن زمان لغو کند.

کامرون

کامرون به طور قانونی شهروندی دوگانه کانادایی-کامرونی را به رسمیت نمی‌شناسد. مشابه چین و افغانستان، این بدان معناست که ممکن است مقامات دولتی کامرون اگر فرد را شهروند کامرون بدانند از ارائه خدمات کنسولی کانادا خودداری کنند.

ایران

افرادی که پس از مهاجرت از ایران تابعیت کانادا را دریافت می‌کنند امکان داشتن تابعیت دوگانه ندارند، زیرا دو تابعیتی بودن در ایران از نظر قانونی به رسمیت شناخته نشده است.

حتی ممکن است مقامات محلی اجازه دسترسی به خدمات کنسولی کانادا را برای مسافرانی که شهروند ایرانی محسوب می‌شوند را ندهند. دولت کانادا توصیه می‌کند که شهروندان کانادایی-ایرانی باید با استفاده از پاسپورت ایرانی خود وارد و از ایران خارج شوند.

دولت کانادا همچنین هشدار می‌دهد شهروندان کانادایی که به ایران سفر می‌کنند، ممکن است اجازه خروج از ایران  به آنها داده نشود، مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشند.

اِریتره

تابعیت دوگانه در اریتره به طور قانونی به رسمیت شناخته نشده است.

این بدان معنی است که مانند کشورهای دیگر این لیست، ممکن است شهروندان کانادایی که به این کشور سفر می‌کنند از دسترسی به خدمات کنسولی کانادا محروم شوند، اگر مقامات محلی آنها را شهروند اریتره بدانند.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:

پاسپورت خود را آنلاین تمدید کنید!

پنج مزیت شهروندی کانادا

چه کنم که اقامتم را در کــانــادا حفظ کنم؟

ارتباط با ما:

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های 02191008339، 02191008338 یا 02159174000 تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه  فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+1)5799579293 و 9034941456(+98) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar