لیبرال‌ها بی‌سر و صدا به انتخاب جانشین مک‌گینتی فکر می‌کنند
18 اکتبر 2010 - 7:12
بازدید 395
12

  در گردهمایی سالانه لیبرال‌ها که در پایان همین هفته اتفاق خواهد افتاد، فقط یک موضوع ممنوعه وجود خواهد داشت که نباید حرفی از آن به میان بیاید. این موضوع ممنوعه صحبت از مالیات هماهنگ ۱۳ درصدی معروف به HST، بالا رفتن قیمت برق یا بی‌نتیجه ماندن بحث eco feeبر محصولات خانگی نیست زیرا همه […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در گردهمایی سالانه لیبرال‌ها که در پایان همین هفته اتفاق خواهد افتاد، فقط یک موضوع ممنوعه وجود خواهد داشت که نباید حرفی از آن به میان بیاید.

این موضوع ممنوعه صحبت از مالیات هماهنگ ۱۳ درصدی معروف به HST، بالا رفتن قیمت برق یا بی‌نتیجه ماندن بحث eco feeبر محصولات خانگی نیست زیرا همه این‌ها در همان نشست که در  Sheraton Centreبرگزار می‌شود، به بحث گذاشته خواهند شد.

آنچه به ظاهر بحثی درباره آن نخواهد شد و اگر حرفی هم باشد به صورت گفتگوهای آرام و پنهانی ضمن صرف نوشیدنی و در وقت‌های پذیرایی است، این است که چه کسی در انتخابات آینده جانشین دالتون مک‌گینتی، رهبر فعلی حزب لیبرال در استان انتاریو خواهد شد. 

یکی از لیبرال‌ها می‌گوید: «احتمالا دوستان او سعی می‌کنند که خیلی زود از این بحث بگذرند زیرا نمی‌خواهند به قدرت او و حتی رهبری او بر حزب حتی برای لحظه‌ای هم تردید کنند.»

مک‌گیتنی که از سال ۱۹۹۶ رهبر حزب بوده و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ اکثریت آرا را به دست آورده تمام هم و غم خود را صرف کسب یک پیروزی دیگر در انتخابات  ۶ اکتبر کرده و هیچ قصد و برنامه‌ای هم برای بازنشستگی ندارد.

 اما طبق آخرین نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه تورنتواستار در مورد انتخابات آتی، ۷۶ درصد از تورنتویی‌ها معتقد بوده‌اند که «دیگر زمان تغییر فرا رسیده است». با این وجود به نظر می‌رسد که اگر لیبرال‌ها بخواهند همچنان حضور قدرتمندی در استان داشته باشند، رهبر حزب می‌تواند برایشان یک مشکل باشد.

در این نشست مک‌گینتی ۵۵ ساله سخنرانی خواهد داشت تا به اصطلاح تنور انتخابات را روشن کند. گرچه در پس این صحنه خیلی‌ها دارند در آرامش خود را برای مسابقه رهبری حزب آماده می‌کنند، مسابقه‌ای که ممکن است رسما تا چند سال دیگر هم آغاز نشود.

از پیشگامان این حرکت وزیر مسائل بومیان و دادستان کل استان، آقای کریس بنتلی ۵۴ ساله ، وکیل خستگی‌ناپذیر از شهر لاندن است که هر روز صبح ۹ کیلومتر می‌دود و امسال تابستان هم برای فراگیری زبان فرانسه، به مناطق روستایی در استان کبک رفته بود.  او به دلیل دو موضوعی که اخیرا در دفتر مک‌گینتی طرح و اجرا کرده و هر دو هم حاصل جاه‌طلبی‌های آشکارش بوده، مورد غضب خیلی‌ها در استان قرار دارد. 

وزیر حمل و نقل، خانم کاتلین وین ۵۷ ساله، که نماینده پرانرژی بخش دان‌ولی غربی در مجلس استان نیز هست و توانست در انتخابات گذشته این بخش رهبر حزب محافظه‌کار استان انتاریو، یعنی آقای جان توری را شکست بدهد، گزینه بعدی است. وین که یکی از وکلای لیبرال در استان انتاریو و یکی از بهترین رابطان این حزب نیز محسوب می‌شود، پیش‌تر و پیش از این که در آغاز امسال ترکیب کابینه به هم بخورد، با توانایی کامل نقش وزارت آموزش را بر عهده داشت.

وزیر امور مالی استان، آقای دوایت دانکن با ۵۱ سال سن که در سال ۱۹۹۶ رقابت‌ انتخاباتی را به مک‌گینتی باخته، نیز یک رقیب هم‌تراز برای وی محسوب می‌شود.

از آنجا که آقای دانکن بارها گفته که حاضر نیست برای کسب موقعیت رهبری حزب خود را به مخاطره بیندازد، شاید دوست قدیمی او و نماینده شهر ویندزور در مجلس استانی و وزیر توسعه اقتصادی، خانم ساندرا پوپاتللوی ۴۸ ساله، بتواند در صورتی که تصمیم برای حضور در این رقابت بگیرد، گزینه موفقی باشد.

اگر موضوع مک‌گینتی بخواهد سال آینده به شکست حزب لیبرال بینجامد، پوپاتللو که در فاصله سال‌های  ۱۹۹۵تا ۲۰۰۳ از منتقدان سرسخت دو تن از وزرای حزب محافظه‌کار به نام‌های ارنی ایون و مایک هریس بوده، می‌تواند یک رهبر جایگزین و با قدرت محسوب شود.

به گفته برخی منابع، وزیر بهداشت، خانم دب ماتیوی ۵۶ ساله نیز که یک بار به ریاست حزب لیبرال در انتاریو رسیده و خواهرزن وزیر سابق، دیوید پیترسن نیز هست، احتمالا به تصدی پست رهبری حزب علاقه‌مند است. نماینده شهر لاندن در مجلس از نحوه عملکرد این خانم در یکی از بزرگ‌ترین و البته چالش ‌برانگیزترین دپارتمان‌های دولت استان بسیار مشعوف است و آن را تحسین می‌کند.

برخی از لیبرال‌ها نیز وزیر تازه‌کار و البته پرسر و صدای وزارت شهروندی و مهاجرت، اریک هاسکینز ۴۹ ساله را که بیشتر هم مورد حمایت جوان‌های حزب است، گزینه‌ای مناسب برای رهبری آن می‌دانند. 

یک مدعی قابل اعتنای دیگر برای تصدی پست رهبری، وزیر ۵۱ ساله محیط زیست، جان ویلکینسن، است. او یک برنامه‌ریز مالی خوش‌برخورد و محترم از اهالی شهر استراتفورد است و همه به دلیل قدرت بالایی که در توجیه مثبت بودن طرح‌هایی چون HSTو eco feeاز خود نشان داده، به او لقب Mr. Fix-It(ٱقای ماله‌کش) داده‌اند. در ضمن او برادر کوچک‌تر پیتر ویلکینسن، رئیس دفترسابق مک‌گینتی است و رابطه نزدیکی هم با نماینده شهر وان در مجلس، گرگ سابورا، دارد که یکی از طراحان مهم در به موفقیت رساندن حزب لیبرال در انتخابات سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ بوده است.  

خارج از کابینه نیز از دو نفر مکرر نام برده می‌شود: وزیر سابق، مایکل برایان ۴۴ ساله، که بعد از تصادف مرگباری که در سال ۲۰۰۹در آن دخیل بود، بالاخره تبرئه شد و دیوید کپلن ۴۵ ساله، نماینده مجلس در ناحیه دان‌ولی شرقی. کپلن قبلا وزیر بهداشت بوده اما به دلیل اینکه می‌خواست دامنش را از افتضاح مالی پروژه جنجالی eHealthانتاریو (ارائه مجموعه کاملی از خدمات اطلاعاتی بهداشتی به شهروندان استان از طریق اینترنت) پاک نگاه دارد شمشیرش را موقتا غلاف کرد.

هر دوی این افراد در میان اعضای حزب از محبوبیت خوبی برخوردار هستند و سال‌های زیادی را صرف توسعه حزب و کسب امکانات مالی برای آن نموده‌اند و احتمالا تنها دو نفری هستند که بدون آنکه الان وزیر باشند، می‌توانند به خوبی از عهده رهبری حزب نیز برآیند.

یکی از اعضای قدیمی حزب با نگرانی می‌گوید: «متاسفانه آن‌قدر پول نداریم که بتوانیم از همه این کاندیداها دفاع کنیم.» بنابر این صرف نظر از این‌که کدام یک از احزاب باید بیشتر نگران موضوع رهبری خود باشند، حوزه رقابت بسیار کوچک‌تر از این‌ها خواهد بود. او در ادامه می‌گوید: «الان همه چیز در حد حدس و گمان است. اما سال دیگر این موقع می‌توانید با من در این مورد صحبت کنید.»

مشاهده متن در صفحات جدید.

برای دیدن اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar