فرزندان مهاجران، گرفتار در میانه دو فرهنگ
06 جولای 2013 - 8:57
بازدید 380
9

جان ریتی-سی‌بی‌سی رونیا عرب، که دانش‌آموز دبیرستان چرچیل شهر وینی‌پگ است، در دبیرستان هیچ تفاوتی با دیگران ندارد و یک دانش‌آموز عادی به نظر می‌رسد. اما او در خانه مدام با والدین خود در مورد نوع پوششی که برای خود انتخاب کرده درگیر است. این دختر ۱۶ ساله می‌گوید: «والدینم لباس پوشیدن مرا نمی‌پسندند. آنها […]

ارسال توسط :
پ
پ

جان ریتی-سی‌بی‌سی

رونیا عرب، که دانش‌آموز دبیرستان چرچیل شهر وینی‌پگ است، در دبیرستان هیچ تفاوتی با دیگران ندارد و یک دانش‌آموز عادی به نظر می‌رسد. اما او در خانه مدام با والدین خود در مورد نوع پوششی که برای خود انتخاب کرده درگیر است.

این دختر ۱۶ ساله می‌گوید: «والدینم لباس پوشیدن مرا نمی‌پسندند. آنها از من می‌خواهند که مثل آنها باشم اما من هیچ چیز از فرهنگشان نمی‌دانم.»

خانواده عراقی رونیا کاملا به شیوه اسلامی لباس می‌پوشند. مادرش محجبه است و پدرش کت و شلواری، اما رونیا که در ادمونتون به دنیا آمده بیشتر به پوشیدن ساق یا لگینگز و چکمه و تی‌شرت عادت دارد. او بعد از درگیری‌های متعدد با پدرش، خانه را ترک کرده و اکنون یک سالی هست که در یک خانه گروهی زندگی می‌کند.

رونیا یک کانادایی نسل-دومی است که در تعبیر آکادمیک به فرزندان خانواده‌هایی که به کانادا مهاجرت کرده‌اند گفته می‌شود. رونیا نیز همچون بسیاری دیگر از افراد این گروه، سخت در تلاش است تا بتواند میان فرهنگ خانواده‌اش و زندگی در کانادا هماهنگی و انطباق ایجاد کند.

او می‌گوید: «از نظر آنها من یک دختر خیلی بد هستم زیرا از سنت‌ها و سبک زندگی عراقی تبعیت نمی‌کنم، ‌اما از نظر کانادایی‌ها من دختر خیلی خوبی هستم.»

بر اساس پیش‌بینی شورای کانادایی توسعه اجتماعی (Canadian Council on Social Development) تا سال ۲۰۱۶ جوانان مهاجر متولد خارج و داخل کانادا جمعیتی معادل یک‌چهارم از کل جمعیت این کشور را تشکیل خواهند داد. با رشد تعداد افراد در این گروه لازم است تا توجه بیشتری به موفقیت‌ها و نیز شکست‌های آنها مبذول شود.

 

منطقه جنگی، هفت روز هفته و تمام ساعات شبانه‌روز

تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی از جوانان مهاجر همچون رونیا در داخل خانواده خود با انتقاد مواجه هستند و برخی دیگر از آنان نیز از معضل بولی‌گری یا قلدری در مدرسه رنج می‌برند. نتایج چندین تحقیق دانشگاهی نیز این خطر را نشان می‌دهد که بسیاری از کانادایی‌های نسل-دومی به گروه‌های خلافکار یا گنگ‌ها می‌پیوندند.

دکتر آدری کوبایاشی، استاد رشته جغرافیای فرهنگی در دانشگاه کویین، می‌گوید که بسیاری از فرزندان مهاجرین «احساس بریده‌بودن» از هویت برایشان ایجاد می‌شود. وی می‌گوید: «گاهی اوقات آنها این تعارض را با ادعا به کانادایی بودن نشان می‌دهند، گاهی هم با حرف زدن از این‌که چقدر احساس محرومیت و جداافتادگی می‌کنند حال خود را بیان می‌کنند. هر دوی این حالت‌ها دو روی یک سکه هستند.»

در دبیرستان چرچیل واقع در محله ریورویوی شهر وینی‌پگ، تنوع قومیت دانش‌آموزان بالاست. مدیر مدرسه، آقای میشل چارترند، دقیقا نمی‌داند که چه درصدی از ۵۰۰ دانش‌آموز مدرسه از فرزندان مهاجران هستند اما این را می‌داند که تعداد این دانش‌آموزان در حال افزایش است.

یکی از دانش‌آموزان مدرسه به نام تارک المایرگی با ۱۶ سال سن، دقیقا نمونه یک دانش‌آموز واقعی در مدرسه است. او در مدرسه بسیار محبوب است و این فصل هم کاپیتان تیم فوتبال دبیرستان شده است. اما به‌رغم این موضوع وی می‌گوید که احساس نمی‌کند «۱۰۰ درصد کانادایی باشد».

آرزوی مادر او این است که او از این هم کمتر کانادایی باشد. خانم شیرین فراق، مادر تارک، دوست دارد که پسرش و چهار فرزند دیگر او بیش از اینها با فرهنگ و پیشینه مصری و اسلامی خود آشنا شوند. او می‌گوید:‌«این کار بسیار دشوار است. یک عذاب کامل. درست مثل یک منطقه جنگی، هفت روز هفته و تمام ساعات شبانه‌روز.»

 

«کانادایی» چیست؟

خانم فراق اعتراف می‌کند که درکی از رشد بچه‌ها و تین‌ایجر شدن آنها در فضای کانادایی ندارد اما از سویی هم دوست ندارد که فرزندانش میراث خانوادگی‌اشان را فراموش کنند.

برای مطالعه ادامه مطلب و متن کامل به این صفحه از وبسایت نشریه پرنیان بروید.

یادآوری: این متن در پرونده موضوع ماه شماره ۱۲ پرنیان منعکس شده است.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar