روندها در محل کار: بررسی اجمالی اکوسیستم اشتغال در آینده-قسمت سوم
07 آوریل 2015 - 3:11
بازدید 254
10

هرچند همیشه گفته شده که اتوماسیون قرار است که به نیروهای کار کمک کند نه این‌که جایگزین آنها شود، اما قطعا یکی از جاهایی که خودروهای بدون راننده حضور خواهند یافت بازار کار راننده‌های تاکسی خواهد بود. واقعیت این است که همین حالا هم تاکسی‌ها از یکی از این تکنولوژی‌های مخرب صدمه خورده‌اند: اپ درخواست […]

ارسال توسط :
پ
پ

هرچند همیشه گفته شده که اتوماسیون قرار است که به نیروهای کار کمک کند نه این‌که جایگزین آنها شود، اما قطعا یکی از جاهایی که خودروهای بدون راننده حضور خواهند یافت بازار کار راننده‌های تاکسی خواهد بود. واقعیت این است که همین حالا هم تاکسی‌ها از یکی از این تکنولوژی‌های مخرب صدمه خورده‌اند: اپ درخواست خودروی Uber که به کاربران خود این امکان را می‌دهد که برای سفرهای درون شهری از دارندگان خودروهایی که مایل به ارائه سرویس تردد هستند کمک بخواهند، همین حالا هم صدمات زیادی به سیستم اداره تاکسی‌رانی زده است. اعتصاب‌ها، قوانین سخت‌گیرانه و حتی وضع قوانین جدید برای مقابله با Uber در واقع نوعی پاسخ هستند به رقابتی که در سراسر اروپا و امریکا آن را رقابتی ناعادلانه و غیرمنصفانه می‌دانند.

همین «رقابت ناعادلانه» در مورد تحلیل ماشینی هم به چشم می‌خورد. تحلیل ماشینی امروزه آن‌چنان پیچیده و پیشرفته شده که می‌توان به کمک آن به‌راحتی کار جست‌‌وجو در متون حقوقی را انجام داد و از نیروی متخصصان خدمات حقوقی یا دیگر افراد انسانی بی نیاز شد. در این مهارت علاوه بر سرعت، دقت و کاستن از هزینه‌ها، بر توانایی ارزیابی رابطه‌های منطقی و پیشنهاد استراتژی‌های قانونی موفق هم توجه می‌شود. علاوه بر این در این مهارت باید ارزیابی‌های صورت‌گرفته با چنان روش‌های خلاقانه‌ای به یک فرد غیرمتخصص ارائه شود که او به سادگی بتواند آنها را فهم کند.

برخی از کارها مثل خدمات فست فود آنقدر گران نیستند که اتوماتیزه کردن آنها اقتصادی باشد. به علاوه در فست‌فودهایی مثل Chipotle Mexican Grill (که در آنها درخواست‌های ویژه مشتریان نیاز به پاسخی خاص دارد و حضور نیرویی فرز و چالاک را می‌طلبد) سیستم اتوماتیک می‌تواند دچار سردرگمی شود و به مرور به از دست دادن مشتریان بینجامد.  

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که فشار برای افزایش حداقل میزان دستمزد می‌تواند در سطح کشور به کم‌شدن فرصت‌های شغلی موجود برای نیروهای کم‌تخصص یا نیروهایی که از نظر زبان دارای مهارت کافی نیستند منجر شود زیرا تصویب این قانون می‌تواند بیزینس‌های کوچک‌تر را از دور خارج کند.

 

تکنولوژی در کیف

در حال حاضر برخورداری از امکانات رسانه‌ای متحرک در محل کار اهمیت ویژه‌ای یافته است. به همین دلیل هم لازم است که کارفرماها امکانات ارتباطی کاملی را برای نیروهای کار خود فراهم کنند. نسل جدید نیروهای کار معروف به «Gen Mobile» (مخفف generation mobile) کسانی هستند که ساعات کار منعطف‌تر و غیرسنتی، کار در فضایی به غیر از محل کار یا به عبارتی کار از راه دور و بالاخره داشتن ارتباط اینترنتی را به چیزهای دیگر ترجیح می‌دهند. این نسل گاهی حتی برای داشتن این امکانات حاضر است از بخشی از درآمد خود نیز صرف نظر کند.

سیاست‌های BYOD که مخفف bring your own device است (به معنای: از ابزارهای خودتان در محل کار استفاده کنید) در حال تغییر ساختار الگوهای اصلی ارتباطی است. البته در این مرحله مسئله چالش برانگیز این خواهد بود که چطور برای حفظ بهره‌وری به درستی میان ارتباط کم اینترنتی و یا ارتباط بیش از حد لزوم، تعادل برقرار شود.   

با وجودی که هنوز هم انتخاب نیرو و استخدام آنها بیش از آن‌که یک علم باشد یک هنر است،‌ اما در زمینه کیفیت‌سنجی (و در نتیجه اتوماسیون بالقوه) در حوزه‌هایی چون برنامه‌نویسی open-source پیشرفت‌های جدیدی به دست آمده است. به سبب تحلیل داده‌های عظیم و افزایش قابلیت‌های AI، استفاده بیشتر از «موتورهای معنا» در بخش‌های منابع انسانی و حوزه‌های دیگر سرعت خواهد گرفت که این امر را نیز باید به علل کم شدن از تعداد نیروها در حوزه‌ مشاغل یقه‌سفید اضافه کرد. 

ادامه دارد…

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar