رقابت انتخاباتی در کبک به شدت افزایش یافته است
31 مارس 2014 - 8:53
بازدید 436
8

در فاصله تنها یک هفته به انتخابات بسیار مهم و تا حد زیادی سرنوشت‌ساز کبک، حزب کبکی PQ تلاش می‌کند تا با بازگشت به موضوعات جنجالی و متمایزکننده پیشتر مطرح شده، خود را مجددا به صدر جدول بازگرداند. تلاش خانم ماروآ رهبر حزب کبکی و نخست وزیر دولت موقت این استان از زمانی شدت گرفت […]

ارسال توسط :
پ
پ

در فاصله تنها یک هفته به انتخابات بسیار مهم و تا حد زیادی سرنوشت‌ساز کبک، حزب کبکی PQ تلاش می‌کند تا با بازگشت به موضوعات جنجالی و متمایزکننده پیشتر مطرح شده، خود را مجددا به صدر جدول بازگرداند.

تلاش خانم ماروآ رهبر حزب کبکی و نخست وزیر دولت موقت این استان از زمانی شدت گرفت که نظرسنجی‌ها نشان دادند حزب لیبرال به رهبری فیلیپ کویار، اندکی از دیگر احزاب پیشی گرفته و احتمال می‌رود پیروز انتخابات باشد. اگر چنین اتفاقی بیافتد باید آن را یک شکست فاجعه‌آمیز برای خانم ماروآ دانست که پیروزی نسبی انتخابات گذشته را به امید دستیابی به دولت اکثریت، با شکست معاوضه کرده است. به همین دلیل وی همه اندوخته‌های ماه‌های گذشته را به میدان آورده تا شاید نظر رای‌دهندگان را تغییر دهد.

البته بعید است که وی بتواند رای سبد خود را چندان افزایش دهد و بیشتر امیدش به این است که با فشار به رهبر حزب رقیب و زیر سوال بردن وی، جلوی افزایش رای او را بگیرد. در این مسیر و برای کاهش آرا حزب لیبرال، حتی در هفته گذشته از سوی مسئولان PQ چنین مطرح شد که دانش‌جویان انگلیسی‌زبان مونترال که از استان‌های دیگر آمده‌اند می‌خواهند رای‌دزدی! کنند. رسانه‌ها هم گزارش‌هایی مبنی بر سخت‌گیری‌های غیرطبیعی در شناسایی شهروندان این استان منتشر کردند که واکنش مسئولان استان را به دنبال داشت. چنین مواردی چندان سابقه نداشته و نشان می‌دهد حزب کبکی در نظر دارد از هر ابزاری برای کاهش آرا رقیب خود استفاده ‌کند. با این حال آخرین مناظره تلویزیونی ۴ رهبر احزاب شرکت کننده در انتخابات استان کاملا مشخص کرد که از نظر رهبران، چه کسی بیش از همه شانس پیروزی دارد وقتی که تقریبا تمام زمان مناظره به حمله سه کاندیدای غیرلیبرال، به رهبر لیبرال‌ها اختصاص یافته بود.

فیلیپ کویار، رهبر جدید لیبرال‌ها که زمان بسیار کوتاهی است به این سمت رسیده در مناظره‌های اخیر موفق نشان داد و به خوبی توانست از گذشته خود دفاع کند و از موضوعات مناقشه‌برانگیز و برخی نقاط تاریک در گذشته حزب، فاصله بگیرد. وی با استدلال‌های محکم در نقطه‌ای کاملا مخالف خانم ماروآ ایستاده بود و مثلا برخلاف وی، چند فرهنگی و چند زبانی در کبک را سبب ایجاد فرصت‌های بیشتر برای شهروندان این استان دانست. نکته‌ای که کاملا در تضاد با سیاست‌های PQ در تصویب قوانین برای استفاده اجباری از زبان فرانسه است. در کنار اینها، استراتژی عمومی تبلیغاتی لیبرال‌ها در برجسته کردن مخاطراتی که بحث خدامختاری کبک می‌تواند به دنبال داشته باشد نیز عامل دیگری در موفقیت این حزب بوده است.

به نظر می‌رسد در هفته آخر و با شدت گرفتن تب انتخابات، خانم ماروآ تلاش مضاعفی برای تبلیغ منشور ارزش‌های لاییک کبک و خطر بالقوه استحاله فرهنگی کبک توسط مهاجران (به‌ویژه مسلمانان) –البته این مورد دوم توسط افراد دیگر و به صورت غیررسمی بیان خواهد شد- و همچنین تاکید بر حفظ زبان فرانسه با ابزارهای قانونی و اجباری خواهد داشت و حزب لیبرال هم بر خطر جدایی‌طلبی حزب کبکی تاکید خواهد کرد.

و البته به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام برنامه اقتصادی قوی برای حل مشکلات عدیده استان داشته باشند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar