پ
پ

علی مختاری در این ویدیو درباره کارت پی آر سخن می گوید. این کارت چیست؟ چگونه دریافت می شود؟ چگونه تمدید می شود؟ رابطه آن با اعتبار اقامت شما چیست؟

 

متن کامل ویدئو در ادامه ، قابل دسترس است :

“عرض سلام دارم خدمت بینندگان عزیز این ویدیو. در این ویدیو می خواهم به یک موضوع دیگه که مورد علاقه مهاجرین است بپردازم. کارت پی-آر. کارت پی-آر چیست؟ چگونه دریافت می شود و برای تمدید آن چه باید کرد؟ در چه مواردی تمدید می شود و در چه مواردی تمدید نمی شود؟

کارت پی-آر کارتی است که مهاجرینی که در کانادا Land کردن پس از مدتی دریافت می کنند و با آن می توانند به کانادا رفت و آمد کنند. یک نکته ای را همین ابتدا بگویم: مهاجری که با ویزای اقامت دائم به کاناداLand  می کند با Landing یا با ورود اولیه به کانادا استاتوس اقامت دائم را دریافت می کند. در فرودگاه یک سری مراحل اداری طی می شه و به شما یک برگه ای داده می شود به نام Record Of Landing. این Record Of Landing یک کاغذ کاهی است با یک پرینت نه چندان خوب در بعضی موارد. این مهمترین برگه اقامتی شماست. این برگه را باید تا زمان بازنشستگی نگه دارید و هر کاری با اداره مهاجرت از آن به بعد دارید از جمله دریافت Citizenship  یا تمدید کارت یا هر چیز دیگری این برگه Record Of Landing را نیاز دارید. پس آن را گم نکنید و اگر گم کردید باید درخواست کپی جدید از آن بکنید که 30 دلار هزینه دارد و یکسال معطلی.

در همان فرودگاه آدرستان را بدهید که کارت پی-آر شما ارسال شود. کارت پی-آر شما وقتی به دستتان رسید فکر نکنید از آن به بعد است که مقیم شده اید. فکر نکنید که اقامت شما 5 ساله است. فکر نکنید که داشتن این کارت به معنی اقامت دائم است. خیر. اقامت دائم شما از همان زمان که وارد کانادا شدید و برگه Record Of Landing را گرفتید مستقر شد و تا هر زمانی که از شما به حکم قاضی گرفته نشود شما آن را دارید. کارت پی-آر فقط برای رفت و آمد است. هر کسی که می خواهد وارد کانادا بشود یا باید Citizen  کانادا باشد یا باید ویزای کانادا را داشته باشد یا از اتباع کشورهایی باشد که ویزا لازم ندارند و یا اینکه پی-آر کانادا باشد. پس عملا پی-آر کانادا هیچ نقشی ندارد به جز اینکه به عنوان یک ویزا عمل می کند. این کارت به آدرسی که شما اعلام کردید پست می شود. خیلی از دوستان قبل از دریافت این کارت کانادا را ترک می کنند و دوستانشون این کارت را برای آنها می برند. اگر شما به هر دلیلی کارت پی-آر به دستتان نرسید یا صادر نشد، هیچ مشکلی نیست، بهتر است که هرزمان که خواستید دوباره وارد کانادا بشید و به یکی از سفارتخانه های کانادا در سراسر جهان مراجعه کنید و برگ سفر(Travel Document) بگیرید که حکم ویزا را دارد و جایگزین کارت پی-آر است  و وقتی وارد شدید می توانید پیگیر کارتتان شوید و برای شما کارت پی-آر مجدد صادر و ارسال می شود و یا اگر صادر شده برای شما ارسال می شود.

برای تمدید کارت پی-آر چه کاری انجام دهیم؟

فرض کنید که شما 5 سالتان گذشت و کارتتان Expire شد. چه باید بکنید؟

دو حالت دارد. اگر شما الزام اقامتیتان را رعایت کرده باشید، به این معنی که 730 روز را در 5 سال اول بوده اید. در این صورت هیچ مشکلی ندارید، مدتی قبل از expiration درخواستتان را می دهید و کارت جدید برای شما صادر می شود و در بعضی موارد به شما نامه می دهند که مراجعه کنید و کارتتان را دریافت کنید. سعی نکنید به سیتم دروغ بگویید. اگر در کانادا حضور نداشتید سعی نکنید که جوری وانمود کنید که حضور داشته اید. این را به شدت تأکید می کنم. در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد. سیستم در این زمینه ها بسیار دقیق شده است. اگر 730 روز را نبوده اید 2 حالت دارد. یا در کانادا هستید یا در کانادا نیستید. اگر در کانادا هستید درخواست تمدید کارتتان را ندهید. با کارت Expire شده ادامه دهید. هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد. چرا که کارت پی-آر شما دلیلی بر اقامت شما نیست اقامت شما سر جای خودش است. شما اقامت دائم دارید. برای خروج هم مشکلی نیست، فقط اگر از کانادا خارج شدید برای ورود باید برگ سفر بگیرید که وقتی می خواهید برگ سفر بگیرید وضعیت اقامتی شما چک می شود و اگر 730 روز را نبوده باشید دچار مشکلاتی می شوید. پس اگر در داخل کانادا هستید و کارتتان Expire شده و می دانید که در 5 سال قبل از آن 2 سال را نبوده اید، به هیچ وجه درخواست کارت پی-آر نکنید و منتظر بمانید تا زمانی که مطمئن شوید زمانی که درخواست کارت می کنید 2 سال را در 5 سال بوده اید یعنی 2 سال را از 5 سال قبل از آن تاریخ.

فرض کنید کارت اقامت شما در مارچ 2016 Expire می شود و شما در کانادا هستید و برای ورد هم به هر دلیلی مشکلی پیدا نکردید ولی فقط یکسال را بین دوره 5 ساله Landing تا تاریخ سالگرد 5 ساله  Landing بوده اید. شما اگر درخواست کارت پی-آر دادی به این معنی است که وضعیت اقامتی من را چک کنید که آیا رعایت کرده ام یا نه. اگر نکرده باشید Departure Order می گیرید و بعد باید بروید برای Appeal و هزاران گرفتاری دیگر. ولی اگر در خواست تمدید ندهید، صبر کنید و این اقدام را در سال 2017 انجام بدهید یعنی یکسال درخواست کارتتان را عقب بیندازید و در کانادا باشید. در این صورت نگاه افسران برای تمدید کارت پی-آر شما می شود مارچ 2017 و 5 سال قبل از آن و شما آن 2 سال را مشکلی نخواهید داشت و به راحتی کارتتان را دریافت می کنید. در مورد اینکه بعد از دریافت کارت  پی-آر دوم و در 5 سال دوم وضعیت اقامتی شما چگونه خواهد بود به ویدیوی دیگری که تهیه شده است دقت کنید. ممنونم. خداحافظ “

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar