گوناگونی قومی و جمعیتی آینده کلان‌شهرهای کانادا- تورنتو
29 مارس 2010 - 22:47
بازدید 203
11

  تا سال ۲۰۳۱ جمعیت اقلیت آشکار در شهر تورنتو دو برابر اکنون خواهد بود    در مقاله مرتبط قبلی که به موضوع مهم تنوع شدید قومیتی و گسترش یافتن اقلیت های آشکار در شهرهای بزرگ کانادا خصوصا سه کلان شهر تورنتو، مونترال و ونکوور می پرداخت به جنبه ها و آمارهای کلی تر اشاره […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

تا سال ۲۰۳۱ جمعیت اقلیت آشکار در شهر تورنتو دو برابر اکنون خواهد بود 

 

در مقاله مرتبط قبلی که به موضوع مهم تنوع شدید قومیتی و گسترش یافتن اقلیت های آشکار در شهرهای بزرگ کانادا خصوصا سه کلان شهر تورنتو، مونترال و ونکوور می پرداخت به جنبه ها و آمارهای کلی تر اشاره شد. در این مقاله، به وضعیت کلان شهر تورنتو که بزرگ ترین، پرجمعیت ترین و ثروتمندترین مورد در کانادا است پرداخته می شود. لازم به یادآوری است که نتایج چنین تحقیقاتی یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی برای گسترش سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های بعدی در بخش های دولتی، عمومی و خصوصی است.    مهاجرت به کانادا را با معتبرترین شرکت خدمات مهاجرت فعال در ایران تجربه کنید.  



 

بر اساس تازه ترین پروژه انجام شده در زمینه تنوع قومی و اقلیت های آشکار در شهرهای بزرگ، احتمال می رود که جمعیت این گروه ها در کلان شهر تورنتو تا سال ۲۰۳۱ از ۲.۳ میلیون در سال ۲۰۰۶ به بیش از دو برابر این رقم یعنی چیزی در حدود ۵.۶ میلیون نفر برسد.

 

 در همین مدت زمان، باقی جمعیت ساکنان این شهر هم تقریبا با نرخ متوسط نزدیک به ۸ درصد رشد خواهند داشت. ناحیه کلان شهر تورنتو از شرق تا اوشاوا، از غرب تا برلینگتون و از شمال تا شهر بری را در برمی گیرد. این کلان شهر شامل نواحی مختلفی از جمله شهرهای تورنتو، می سی ساگا، برمپتون، مارکهام و ریچموندهیل است.


 همان طور که پیش تر در گزارش جامع این مطلب تحت عنوان «تنوع قومی در جمعیت کانادا» نیز  گفته شد، این پروژه وضعیت های مختلفی را برای رشد جمعیت در نظر گرفته که در وضعیت مرجع، برای ترسیم تصویر آینده این جوامع، گرایش های جمعیت شناختی فعلی آنها و روند متوسط حرکت رشد هر یک مد نظر قرار گرفته است. در وضعیت رشد کم نیز فرض بر پایین بودن میزان زاد و ولد، کاهش امید به زندگی و کم شدن میزان مهاجرت به کشور است در حالی که در وضعیت رشد بالا میزان همه مواردی که ذکرشان رفت بالا فرض شده است.   


 

تا سال ۲۰۳۱ حداقل ۶۳ درصد از جمعیت کلان شهر تورنتو را اقلیت های آشکار تشکیل خواهند داد. در آمارگیری سال ۲۰۰۶ این رقم ۴۳ درصد کل جمعیت شهر بوده است. علاوه بر این جمعیت اقلیت های آشکار کلان شهر تورنتو ۴۳ درصد از جمعیت کل این گروه در سراسر کشور خواهد بود. تا سال ۲۰۳۱ بیش از سه چهارم (۷۸ درصد) جمعیت تورنتو را مهاجران یا فرزندان متولد کانادا از والدین مهاجر، تشکیل خواهند داد.

آسیای جنوبی ها (متشکل از اهالی کشورهای بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان، سری لانکا. در بعضی تعاریف کشورهای افغانستان، برمه، تبت و قلمروهای British Indian Ocean(مشتمل بر هزار جزیره در دل اقیانوس هند) نیز در محدوده آسیای جنوبی قرار می گیرند. در تقسیم بندی های UN ایران نیز جزء آسیای جنوبی است در حالی که بسیاری از منابع ایران را جزء آسیای غربی می دانند) که در سرشماری سال ۲۰۰۶ یکی از بزرگ ترین اقلیت های آشکار در کلان شهر تورنتو محسوب می شدند، به احتمال زیاد در سال ۲۰۳۱ نیز وضعیتی مشابه خواهند داشت. جمعیت این گروه سه برابر شده و از ۷۱۸ هزار نفر به ۲.۱ میلیون نفر خواهد رسید. 

 

در نتیجه آسیای جنوبی ها که در سرشماری سال ۲۰۰۶ در حدود ۱۴ درصد از جمعیت کلان شهر تورنتو را تشکیل می دادند در سال ۲۰۳۱ سهمی ۲۴ درصدی از جمعیت این شهر خواهند داشت. دو عامل موثر در این افزایش جمعیت میزان بالای مهاجرت و نیز زاد و ولد بیشتر در این گروه به نسبت همه اقلیت های آشکار دیگر است.

 

احتمالا تا سال ۲۰۳۱ چینی ها همچنان دومین اقلیت آشکار بزرگ در کلان شهر تورنتو باقی خواهند ماند. در این مدت احتمالا تعداد چینی ها از ۵۱۰ هزار نفر که در سرشماری سال ۲۰۰۶ به دست آمده، به ۱.۱ میلیون نفر خواهد رسید که البته بیشترین دلیل این افزایش جمعیت نیز مهاجرت خواهد بود. در این مدت سهم آنها از کل جمعیت در شهر تورنتو از ۱۰ درصد فعلی به ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت. چینی ها از نظر زاد و ولد یکی از کمترین نرخ ها را در بین اقلیت های آشکار دیگر شهر تورنتو به خود اختصاص داده اند.

 

جمعیت اعراب و آسیای غربی ها در شهر تورنتو بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۳۱ بیش از سه برابر خواهد شد. در این پروژه پیش بینی شده که جمعیت اعراب از ۵۶ هزار نفر به ۲۰۲ هزار نفر و جمعیت آسیای غربی ها از ۷۹ هزار نفر به ۲۵۴ هزار نفر برسد. 


 

از نظر تعلقات مذهبی نیز این نتایج در پروژه به دست آمده است. جمعیت غیرمسیحی در تورنتو در دو دهه آتی نزدیک به سه برابر خواهد شد. نتایج نشان می دهد که  افراد غیرمسیحی که در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۱ درصد از جمعیت کلان شهر تورنتو را تشکیل می دادند، در سال ۲۰۳۱ به ۳۱ درصد خواهند رسید.

 

در مقابل سهم ۶۲ درصدی فعلی جمعیت مسیحی از جمعیت کل شهر به ۴۹ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در این مدت میزان ۱۸ درصدی جمعیت افرادی که به هیچ مذهبی پای بند نیستند نیز با رشدی نه چندان محسوس به ۲۰ درصد خواهد رسید.


 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar