گمراه سازی دوستانه و از سر لطف در فضای مجازی
01 ژوئن 2015 - 1:36
بازدید 203
5

این روزها فضای مجازی مملو از اطلاعات است. هر کس می تواند با باز کردن صفحه ای در فیسبوک و یا راه اندازی وبلاگی تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارد. گاه این اتفاق در قالب گروههای فیسبوکی اتفاق می افتد و گاه در دیگر اپلیکیشنهای مرسوم که یکی پس از دیگری می ایند […]

ارسال توسط :
پ
پ

این روزها فضای مجازی مملو از اطلاعات است. هر کس می تواند با باز کردن صفحه ای در فیسبوک و یا راه اندازی وبلاگی تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارد. گاه این اتفاق در قالب گروههای فیسبوکی اتفاق می افتد و گاه در دیگر اپلیکیشنهای مرسوم که یکی پس از دیگری می ایند و پس از چندی از تب می افتند صورت می گیرد. 

در حوزه مهاجرت درست مانند حوزه سیاست و پزشکی امکان ندارد کسی خود را بی اطلاع فرض کند و به صرف اینکه خود یک بار این مسیر را طی کرده باشد و یا بر مبنای شنیده ها، به سان یک متخصص ابراز نظر می کند. همین اظهار نظرها و اطلاعات گاه ناقص راهنمای بسیاری از متقاضیان می شود و نتیجه می شود وضعیتی که در مورد پرونده های ثبت شده سال ۲۰۱۱ ایجاد شده است و ارسال آپدیتهای ناقص و نتیجتا نرخ رد ۷۰ درصدی افرادی که از خدمات حرفه ای بهره نبرده اند.

در فضای مجازی با طرح هر موضوعی کامنتها و مطالب مختلفی از طرف دیگران مطرح می شود که از چند حالت زیر خارج نیست. فرض کنید یک تازه وارد به یک گروه یک سوال مهاجرتی می کند و ضمن آن می پرسد وکیل بگیرم یا نه:

۱- برخی از پاسخها از طرف افرادی است که خود این مسیر را بدون وکیل رفته اند. این دسته که چه بسا هنوز نیز پروسه خود را به طور کامل طی نکرده اند و معلوم نیست جوجه های آخر پاییز ارزش شمارش داشته باشند یا نه با اعتماد به نفس کامل ضمن دادن پاسخی قاطع به آن سوال مهاجرتی توصیه اکید می کنند که چه نیازی به وکیل است خود شما می توانید با استفاده از تجربیات امثال من اقدام کنید.

۲- در این میان اگر نام مجموعه مشخصی برده شده باشد نیز هستند کسانی که بدون داشتن هر گونه اطلاعی برچسبی نثار آن مجموعه می کنند بدون آنکه یکبار هم با آن مجموعه تماسی داشته باشند البته بدون شک از مجموعه اخبار و اطلاعاتی که آن مجموعه تولید می کند بهره برده اند. گاهی نیز فردی که در آن مجموعه پرونده ناموفق داشته سراسیمه وارد می شود و می شود مثال زنده آن برچسب ناچسب. نمونه بگویم چندی پیش ایمیلی دریافت کردم از دوستی که سخن از کامنتی در مورد کنپارس در فضای مجازی داد و تصویر آنرا برای من فرستاد. موکل سابق ما اظهار کرده بود که تاکنون دو بار با کنپارس اقدام کرده و نتیجه نگرفته است. ایشان البته انصاف به خرج نداده بود که بگوید بار اول مدارک را دیر به مجموعه ما رسانده و در بار دوم نیز به دلیل تغییر قوانین امکان اقدام نداشته است و با وجود اصرار وی برای اقدام در روشی که از نظر ما مناسب نبود قراردادش فسخ شده و پولش را گرفته است. ولی همین سخن دستمایه چند کامنت گذار دیگر شده که آفتاب را دلیل آفتاب گرفته و داد سخن دهند که ای آقا شما چرا دو بار از یک سوراخ گزیده شده اید.

۳- گاهی نیز ادمین آن صفحه که در برخی موارد کاملا جهت دار با یک مجموعه مهاجرتی برخورد می کند، ضمن رد کردن علنی ایده داشتن وکیل با پیام خصوصی به شخص مورد نظر خود را به عنوان وکیل معرفی می کند. در موردی که خود بنده شاهد بودم آن فرد در حال تلاش بود اولین پرونده خود را قرارداد ببندد.

در اینکه افراد در اکثر موارد با حسن نیت این صفحات را می گردانند و در اینکه قصد کمک به همنوعان و دوستان را دارند شکی نیست اما ایرادات متعددی به اتکا کردن به این اطلاعات و کامنتها وجود دارد که تلاش می کنم آنها را برشمرم:

۱- قوانین مهاجرتی دایم در حال تغییر است و از آن بدتر رویه های مهاجرتی و واکنش های افسران به موضوعات مختلف است. همه اینها قید زمان دارد یعنی ممکن است رویه ای از یک ماه به ماه دیگر یا هفته ای به هفته دیگر تغییر کند یک مجموعه مهاجرتی حرفه ای همه تغییرات را روزانه رصد می کند و اگر در میان صدها پرونده ای که دارد یک پرونده با ایرادی مواجه شود ضمن تلاش برای رفع آن ایراد تمام هم خود را بر این خواهد گذاشت که دیگر پرونده ها از آن ایراد بری باشند. به تعبیر دیگر مجموعه حرفه ای منتظر مشکل نمی ماند حال آنکه فردی که خود اقدام کرده است زمانی از بروز مشکل آگاه می شود که کار از کار گذشته است. گاه رویه های اداره مهاجرت به خصوص اداره مهاجرت کبک  کاملا غیر منطقی است و یا رفتار افسران از دایره منطق خارج است ولی بسیاری از متقاضیان بدون اطلاع از این فضا و بر اساس استانداردهایی که از یک کشور متمدن شنیده اند حتی اگر برخی از این تغیر رویه های شبانه  را شنیده باشند آنرا جدی نمی گیرند. این اتفاقی است که به خصوص در مورد کبک دامن گیر بسیاری از متقاضیان بدون وکیل شده است. کسی که برای شما کامنت راهنمایی می گذارد خود یک بار این مسیر را ممکن است رفته باشد و از دوستانی هم خبر داشته باشد ولی به کار و زندگی خود مشغول است و زندگی را صرف اطلاع از جزییات اتفاقات بعدی در حوزه مهاجرت نمی کند. 

۲- گاه یک مجموعه اطلاعات غلط در میان افراد می چرخد. متاسفانه ما ملتی شفاهی هستیم و به نقل شنیده ها بسیار علاقه داریم و به دنبال منبع خبر و اطمینان از درستی آن نیستیم، این است که گاه شایعات بی اساس در همین فضای های مجازی مانند بمب می ترکد. نمونه های آن بسیار است به خصوص در حوزه الزامات اقامتی و موارد مربوط به زمانهای حضور در خاک کانادا. افراد با تجربه زندگی در کانادا و یا مسلط به قوانین معمولا فرصت حضور در این فضاهای مجازی را ندارند و میدان برای تکرار شایعات خالی است. 

۳- شفاهی بودن ما و عدم عادت به تحقیق و بررسی بیشتر راه را برای افراد مغرض نیز باز می کند. افرادی هستند که از سوی رقبای برخی مجموعه های حرفه ای استخدام شده اند برای تخریب وجهه مجموعه ای مشخص و این دسته با راه اندازی شایعاتی موجب سلب اعتماد افراد به آن مجموعه می شوند حال آنکه مخاطبان آن شبکه مجازی را گمان آن است که گوینده آن سخن فرد دلسوزی است که نگران از دست رفتن فرصت اوست.

۴- به این نکته توجه کنید که آنجا که سخن از توصیه و یا عدم توصیه یک مجموعه مهاجرتی است معمولا خبری از صدها و گاه هزاران موکل راضی آنها نیست و گاه یکی دو نفر ناراضی آن هم گاه با توهم کوتاهی مجموعه مهاجرتی اینجا و آنجا به تخریب مشغول است. بنابراین شما با اظهار نظر منصفانه ای روبرو نیستید به خصوص اینکه فرصت دفاعی در برابر این کامنتها به آن مجموعه داده نمی شود.

۵- از مضرات راهنمایی های دوستانه که بگذریم نفس این کار غیر قانونی است و به منزله دخالت غیر مجاز در امر مهاجرت است. هیچکس بدون داشتن صلاحیت قانونی حق ندارد در این زمینه کسی را راهنمایی کند و یا سوال مهاجرتی پاسخ دهد.

۶- نکته بسیار مهم دیگر این است که دوستی که به شما در فضای مجازی مشورت می دهد هرگز خود را مسوول تبعات آن مشاوره نمی داند شما هم نمی توانید بعدا ایشان را مواخذه کنید که چرا راهنمایی غلط کرده است اما در یک مجموعه حرفه ای مسوولیت مشاوره و اقدامات بعدی پذیرفته شده است و آن مجموعه در قبال اشتباهات خود پاسخگوست. ضمن اینکه مسیر شکایت از مجموعه های حرفه ای روشن است و در قراردادهای آنها همه اطلاعات در مورد روش طرح شکایت آمده است.

کوتاه سخن اینکه در مورد بسیاری از برنامه های مهاجرتی مانند برنامه نیروی متخصص کبک ظرفیت محدود است و فرصت اندک. متقاضی جدی مهاجرت نمی تواند چنین فرصتی را با سعی و خطا به خطر بیندازد. کوچکترین سهل انکاری و اشتباه شما باعث رد پرونده است. تجدید نظر نیز عملا بی فایده است و کبک را بنا بر این نیست که منصفانه رای افسران را باز بینی کند و شاید به همین دلیل است که تعدادی از افسران متهورانه می تازند. اقدام برای رفتن به دادگاه نیز هزینه ای کمرشکن دارد پس چاره آن است که از خدمات مجموعه ای حرفه ای بهره بریم تا احتمال خطا را به حداقل برسانیم.

در کنپارس یک تیم قوی نظارت شبانه روزی دارد بر هر گونه تحولی در مقررات و رویه های مهاجرتی به خصوص در مورد کبک. بیهوده نیست که نرخ قبولی موکلین ما در کبک بالای نود درصد است. ضمن اینکه آنان که قبول نشده اند در ۹۰ درصد موارد به دلیل نگرفتن نمره زبان در مهلت تعیین شده بوده است. آمار ما در مورد موکلینی که مصاحبه شده اند نرخ قبولی ۹۸ درصد را نشان می دهد. این همه تنها به اتکای تلاش شبانه روزی و دقت بسیار زیاد اعضای تیم کنپارس میسر شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar