گزارش تحلیلی وضعیت مهاجران در بازار کار کانادا: بخش اول – شمای کلی
09 دسامبر 2009 - 1:34
بازدید 274
7

  مجید بسطامی  در هفته گذشته (۲۳ نوامبر) مرکز آمار کانادا آخرین گزارش تحلیلی درباره وضعیت اشتغال مهاجران را تحت عنوان The Immigrant Labour Force Analysis in ۲۰۰۸ منتشر کرد. در قالب چند پست، به تفصیل به این گزارش می‌پردازیم.  گزارش فوق بخشی از یک سلسله گزارش است که در سال‌های گذشته برای شناسایی وضعیت اشتغال مهاجران و […]

ارسال توسط :
پ
پ

 


مجید بسطامی 

در هفته گذشته (۲۳ نوامبر) مرکز آمار کانادا آخرین گزارش تحلیلی درباره وضعیت اشتغال مهاجران را تحت عنوان The Immigrant Labour Force Analysis in ۲۰۰۸ منتشر کرد. در قالب چند پست، به تفصیل به این گزارش می‌پردازیم. 

گزارش فوق بخشی از یک سلسله گزارش است که در سال‌های گذشته برای شناسایی وضعیت اشتغال مهاجران و دلایل عدم موفقیت احتمالی آنها در این بازار انجام شده است. البته اصلی‌ترین گزارش قبل از گزارش حاضر مربوط به سال ۲۰۰۶ است که همزمان با سرشماری عمومی آن سال و با مقایسه نتایج سرشماری با آن تحقیق مستقل،‌ انجام شد و در سال ۲۰۰۷ نتایج تحلیلی آن منتشر شد. ما در همین وب سایت در زمانی که به بررسی دلایل نرخ بالای بیکاری ایرانیان در کانادا می‌پرداختیم به تفصیل آن را مورد بررسی قرار دادیم. این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

چرا کانادا به انجام این پژوهش و نتایج این گزارش نیازمند است؟

هر پژوهشی می‌تواند برای سفارش‌دهندگان آن مفید باشد اما برخی از آنها حیاتی هستند. کانادا به دلایل جمعیتی به اجرای دقیق و علمی سیاست‌های مهاجرپذیری نیازمند است. آمارها و تحلیل‌های جدید نشان می‌دهند که این نیاز در سال‌های آتی تشدید می‌شود. در واقع، اگر هیچ مشکلی پیش روی این کشور نباشد، برای اینکه بتواند به نرخ رشد مورد نظر خود برای ۴۰ سال آینده دست یابد حتی در خوشبینانه‌ترین برآوردها و امید به حفظ نرخ باروری بالا در مادران این کشور، حداقل نیمی از نیاز جمعیتی این کشور باید از طریق جذب مهاجران اتفاق بیافتد. این در حالی است که روند مهاجرت منفی و خروج شهروندان کانادایی به سایر کشورها (و در راس آنها آمریکا) سبب شده که این نیازمندی بیشتر شود. این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

مسئله اینجاست که مشکلات یک دهه آینده در بازار کار پرتقاضای کانادا به دلیل پیری جمعیت یک راه‌حل عاجل طلب می‌کند. چیزی که تنها از طریق جذب مهاجرین ممکن است؛ مهاجرینی آماده حضور در بازار کار. اما در این میان تحقیقات حقیقت تلخی را نشان می‌دهند: «ورود مهاجران به بازار کار واقعی و متناسب با تخصصی که بر اساس آن امکان ورود به کانادا را یافته‌اند یک تاخیر زمانی حداقل ۵ ساله (و در واقع ۱۰ ساله) را نشان می‌دهد» و چنین چیزی برای آینده کانادا مخاطره‌آمیز است. به همین دلیل دولت تلاش دارد تا با تغییر مداوم قوانین مهاجرتی از این زمان بکاهد. محدود کردن رشته‌های مورد نیاز و تلاش برای مختومه کردن پرونده‌ها در کمتر از یک سال هم به همین دلیل بوده است. اما این اقدامات کافی نیست چرا که مهم‌ترین عنصر تصمیم‌گیر در این زمینه، بازار کار سختگیر کانادا (در مورد مهاجران) است. فراموش نکنیم که کانادا در جذب مهاجرین متخصص دارای رقابای جدی و کوشایی است که کار را برای وی مشکل‌تر می‌کنند. 

چنین گزارشاتی به مسئولین امر، آخرین تغییرات در وضعیت و نگرش‌های بازار کار را گزارش می‌کنند و آنها در گزارش سال ۲۰۱۰ می‌توانند تاثیرات تغییرات مقرراتی را رصد کنند و تصمیمات جدیدتری برای مقابله با تاخیرات احتمالی بگیرند. 

در باره گزارش جدید

همانطور که انتظار می‌رفت با بررسی گزارشات قبلی، این گزارش از جامعیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال، پنج پرسش در باره زمان دقیق آغاز اقامت فرد در کانادا و کشوری که بالاترین مدرک تحصیلی در آن اخذ شده به آن اضافه شده تا بررسی وضعیت تحصیلی و اقامتی وی روشن‌تر شود.

 

علاوه بر آن، با بررسی نمونه کارهایی که در سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل انجام می‌شود، این گزارش دسته‌بندی پژوهشی‌تر و دقیق‌تری یافته است. 

هدف و محتوای گزارش

گزارش فوق از طریق بررسی شاخص‌هایی در نظر دارد تا کیفیت اشتغال quality of employment مهاجران در بازار کار کانادا را بررسی کند. شاخص‌های مورد نظر در ۷ گروه دسته‌بندی شده‌اند که عبارتند از:این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

  1. ایمنی و اخلاق محیط کار
  2. درآمد و مزایای اشتغال
  3. ساعات کار و تعادل میان وضعیت و ساعات کار و زندگی
  4. امنیت شغلی و پشتیبانی‌های اجتماعی
  5. روابط اجتماعی – شغلی در محیط کار
  6. پیشرفت‌های مهارتی و آموزش مادام‌العمر
  7. ماهیت اصلی و طبیعت شغلی

می‌توانید فهرست کامل این شاخص‌ها در نمونه‌های بین‌المللی و آنچه مرکز آمار کانادا برای این تحقیق برگزیده را در اینجا مشاهده کنید. 

ما در قالب پست‌های مرتبط به تمامی این موارد و نتایج بررسی‌ها در قالب‌های ملموس و نمودارها خواهیم پرداخت.

برای این تحقیق، افراد از نظر وضعیت اقامتی به ۴ گروه تقسیم شده‌اند:

  • مهاجرانی که ۵ سال یا کمتر از آن از زمان ورود قانونی آنها (لندینگ) به کانادا در زمان تحقیق می‌گذرد؛
  • مهاجرانی با اقامت بین ۵ تا ۱۰ سال؛
  • مهاجرانی با بیش از ۱۰ سال اقامت؛
  • متولدین در کانادا؛این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

همچنین از نظر سنی آنها به دو گروه تقسیم شده‌اند:

هسته اصلی شغلی یعنی سنین بین ۲۵ تا ۵۴ سال و

افراد بالاتر از ۵۵ سال.این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

البته تمرکز تحلیل‌های گزارش بر روی گروه اول است که از نظر بازار کار، اهمیت بیشتری در انجام امور دارند. همچنین در مواردی که افراد بیش از یک شغل داشته‌اند، تمرکز بر روی شغل اصلی آنها بوده است یعنی شغلی که ساعات بیشتری را در هفته به آن اختصاص داده‌اند. 

سابقه این گزارش

بر اساس گزارشات قبلی خصوصا مورد سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ این نتایج کسب شده بود:

مهاجرانی که کمتر از ۱۰ سال از زمان ورود آنها به کانادا می‌گذرد نسبت به متولدین کانادایی از نرخ بیکاری بالاتری برخوردار هستند. در میان آنها نیز نرخ بیکاری در افرادی که کمتر از ۵ سال از ورود آنها می‌گذرد به مراتب بالاتر است. این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

از نظر جنسیتی، مردان بعد از ۵ سال وضعیتی مشابه متولدین کانادایی پیدا می‌کنند در حالیکه برای زنان این زمان طولانی‌تر است. 

از نظر جغرافیایی، نرخ بیکاری متولدین جنوب شرقی آسیا (خصوصا فیلیپین) ربطی به زمان ورود آنها به کانادا ندارد و این نرخ عموماً از متولدین کانادایی پایین‌تر است. بعد از مورد قبلی، متولدین اروپایی نیز بعد از ۵ سال از نرخ بیکاری برابر یا بهتر از متولدین کانادایی (بسته به رشته تحصیلی) برخوردار می‌شوند. نرخ بیکاری متولدین سایر نقاط جهان به شدت به مدت زمان اقامت در کانادا وابسته است. 

از نظر مدرک و مدارج تحصیلی، در میان کسانیکه تحصیلات دانشگاهی (یعنی حداقل مدرک فوق‌دیپلم) دارند، کسانیکه مدرک دانشگاهی خود را از کشوری غیر از کانادا، آمریکا و اروپا دریافت کرده‌اند در ۵ سال اول دارای نرخ بیکاری بالایی هستند. اما آنهایی که از کالج‌ها یا دانشگاه‌های سه منطقه فوق‌الذکر مدرکی کسب کرده‌اند بعد از ۵ سال دارای نرخ بیکاری برابر متولدین کانادایی می‌شوند. 

در پست‌های بعدی به جزییات بیشتری از نتایج این گزارش در بررسی شاخصه‌های هفت‌گانه می‌پردازیم

 

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar