کمپ‌های تابستانی در کبک
03 می 2015 - 18:33
بازدید 190
6

این مطلب در شماره 33 پرنیان کانادا در این صفحات در دسترس است. در استان کبک کودکان تا پایان چهار سالگی به مهد کودک می‌روند. مهدکودک‌ها معمولا در تابستان دایر هستند. تعطیلات رسمی مهدکودک‌ها نیز در طول سال کمتر از ده روز است. از این رو والدین به‌خصوص والدین شاغل نگرانی بابت نگهداری از کودک خود در […]

ارسال توسط :
پ
پ

این مطلب در شماره 33 پرنیان کانادا در این صفحات در دسترس است.

در استان کبک کودکان تا پایان چهار سالگی به مهد کودک می‌روند. مهدکودک‌ها معمولا در تابستان دایر هستند. تعطیلات رسمی مهدکودک‌ها نیز در طول سال کمتر از ده روز است. از این رو والدین به‌خصوص والدین شاغل نگرانی بابت نگهداری از کودک خود در طول روز ندارند.

از زمانی که کودکان وارد مدرسه می‌شوند یعنی از پایان چهارسالگی تعداد روزهایی که کودکان به طور رسمی در مدرسه حضور دارند به حدود 180 روز در سال تقلیل پیدا می‌کند. سایر روزهای کاری یا به صورت تعطیلات کلی سالیانه است (مانند تعطیلات آخر سال یا تعطیلات بهاری یا Spring Break) و یا به صورت روزهایی است که در کبک به نام journée pédagogique شناخته می‌شود. در این روزها کودکان در مدرسه حضور ندارند ولی معلم‌ها در مدرسه حاضرند و فرصتی برای مطالعه و کارهای مربوط به تدریس خواهند داشت.

البته تمام مدرسه‌های دولتی استان کبک امکانی را برای روزهای مطالعه و ساعات قبل و بعد از شروع و پایان مدرسه (ساعت 7 تا 8 صبح و ساعت 3 تا 6 بعد ازظهر) در اختیار والدین قرار می‌دهند که به آن Services de garde  گفته می‌شود. به این صورت که والدین می‌توانند با پرداخت هزینه اندکی، فرزندان خود را به مدرسه بسپارند تا از آنها نگهداری شود. استفاده از این سرویس اختیاری است و اغلب پدران و مادران شاغل از این فرصت استفاده می‌کنند.

اما در ایام تعطیل که مدرسه‌ها بسته هستند به‌خصوص در طولانی‌ترین تعطیلات سال که تعطیلات تابستانی است، والدین معمولا فرزندان را در کمپ‌های تابستانی ثبت نام می‌کنند. این تعطیلات از اواخر ماه جون آغاز می‌شود و به مدت دو ماه یعنی تا اول سپتامبر ادامه پیدا می‌کند. (باید توجه کنیم در استان کبک تنها گذاشتن کودکان در خانه قبل از پایان 13 سالگی ممنوع است و در صورت بروز هر گونه مشکلی عواقبی جدی خانواده را تهدید می‌کند به همین دلیل اگر خانواده‌ها تمایل نداشته باشند از کمپ‌های تابستانی استفاده کنند از پرستارهای خانگی یا اقوام و دوستان در نگهداری از کودکان خود کمک می‌گیرند). معمولا ظرفیت کمپ‌های خوب که قیمت مناسبی هم دارند زودتر تکمیل می‌شود به خاطر همین باید از ماه‌های آغاز بهار (ماه مارچ)، والدین جستجو و ثبت نام در کمپ‌های تابستانی را آغاز کنند. قیمت کمپ‌ها در استان کبک بسته به تعداد ساعات پذیرش کودکان، نوع فعالیت و تنوع فعالیت‌های کمپ متفاوت و بین 200 تا 400 دلار در هفته متغیر است. هزینه‌ای که والدین برای کمپ‌های تابستانی تمام‌وقت می‌پردازند در شمار هزینه‌های قابل برگشت مالیاتی (tax deductible) است به شرط این که درآمد سالیانه خانواده کمتر از 131000 دلار باشد و فعالیت‌های کمپ در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و هنری باشد. این هزینه تنها در صورت ارائه فاکتور معتبر از موسسه مورد نظر قابل بازپرداخت است.

در استان کبک دو نوع کمپ تابستانی وجود داد: کمپ‌های روزانه و کمپ‌های شبانه‌روزی که معولا خانواده‌ها نوع اول را انتخاب می‌کنند مگر این که فرزندشان چندین سال متناوب را در کمپ‌های تابستانی گذرانده باشد و دست کم دوازده سال سن داشته باشد.

انتخاب کمپ تابستانی مناسب برای فرزندان یکی از مسائلی است که نیاز به اطلاعات کافی دارد و باید با دقت زیادی صورت گیرد. تعطیلات تابستان فرصتی است برای تفریح و استراحت و تجدید قوا برای یک سال تحصیلی جدید و منصفانه نیست که با فرستادن کودکان به کمپ‌های تابستانی خسته‌کننده یا نامناسب این روزها را به خاطرات تلخ و نامطلوب برای آنها تبدیل کنید و از طرف دیگر انتخاب کمپ مناسب یک فرصت عالی تفریحی و آموزشی برای کودکان محسوب می‌شود که می‌توان از آن به بهترین وجه بهره گرفت.

در انتخاب کمپ تابستانی باید به نکات زیر توجه کرد:

نوع کمپ:

باید نوع کمپ را با توجه به علاقه کودک و نیز انتظار والدین از این برنامه انتخاب کرد. بعضی از کمپ‌ها نوع خاصی از فعالیت را به طور عمده اجرا می‌کنند و در زمینه‌های به‌خصوص ورزشی یا هنری برنامه دارند مانند کمپ‌های شنا یا فوتبال و بعضی از کمپ‌ها مجموعه متنوعی از فعالیت‌های مختلف را در برنامه‌های خود می‌گنجانند.

غذای روزانه:

یکی از نکته‌هایی که باید مورد توجه والدین قرار گیرد این است که کمپ در طول روز غذای کودکان را تامین می‌کند یا کودکان خود باید غذای خود را همراه داشته باشند. اگر کمپ غذای کودکان را تامین می‌کند بهتر است والدین شرایط تغذیه‌ای و نوع غذاها را بررسی کنند تا کودکان طی دوره حضور در کمپ دچار مشکل نشوند. به خصوص اگر فرزند از حساسیت خاصی رنج می‌برد یا رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کند باید حتما این نکته با مسئولان کمپ در میان گذاشته شود.

اندازه کمپ:

کمپ‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند و از 100 تا 500 کودک را در خود جای می‌دهند. به نظر می‌رسد کمپ‌های کوچک یا متوسط برای کودکان مناسب‌تر باشند زیرا در طول زمان کوتاه‌تری کودک با محیط، مربی‌ها و همبازی‌های خود آشنا می‌شود و محیط گرم و صمیمی‌تری را تجربه می‌کند. هرچند کمپ‌های خیلی کوچک و ناشناخته هم انتخاب مناسبی نیستند.

سابقه کمپ:

مطمئنا پرسابقه و نام‌آشنا بودن کمپ مسئله مهمی است. همین که یک کمپ توسط گروهی از افراد و برای سالیان متوالی اداره شده و سابقه خوبی داشته دلیل مهمی برای مناسب بودن کمپ است.

کارکنان تعلیم دیده:

داشتن کارکنان با علاقه، پرانرژی و تعلیم‌دیده هم از نکات مهمی است که باید در انتخاب کمپ به آن توجه کرد. مربیان کمپ باید باتجربه و باحوصله باشند و به صرف زمان با کودکان علاقه داشته باشند تا محیط شاد و مناسبی برای آنها فراهم کنند.

محل کمپ و امکانات رفت و آمد:

بهتر است کمپ تابستانی در مسیر محل کار والدین و در حد امکان نزدیک باشد. همچنین بعضی کمپ‌ها سرویس رفت و آمد ارائه می‌کنند که بهتر است قبل از ثبت نام درباره آن و همچنین هزینه اضافه‌ای که برای این سرویس در نظر گرفته شده سوال کرد. در کمپ‌های نزدیک‌تر به محل زندگی امکان این که کودک یک یا چند تن از دوستان مدرسه خود را ملاقات کند بیشتر است و این به سازگاری سریع‌تر کودک با محیط کمک می‌کند.

امنیت و رفاه کودکان:

قبل از ثبت نام کودک در کمپ حتما از فضای کمپ بازدید کنید و همه امکانات و شرایط آن را از نظر رفاهی و امنیتی بررسی کنید تا مطمئن شوید کودک در محیط ایمن و مناسبی روزهای تابستان خود را خواهد گذراند.

مسئولان و برگزارکنندگان کمپ‌ها معمولا در ارائه اطلاعات بسیار آماده‌اند. از مطرح کردن سوال و بررسی دقیق کمپ پرهیز نکنید و هر نکته‌ای را که می‌تواند برای شما یا کودک مهم باشد مورد توجه قراردهید. حتما نظر فرزندان خود را درباره کمپی که انتخاب می‌کنید جویا شوید و سعی کنید در حد امکان فرزند خود را تحت فشار و استرس قرار ندهید. یکی از بهترین انواع کمپ برای کودکان مهاجر تازه‌وارد به کبک، کمپ‌های زبان انگلیسی یا فرانسه هستند. هر دو نوع این کمپ‌ها در مناطق مختلف شهر یافت می‌شوند. به عنوان مثال اگر فرزند شما در طول سال در مدرسه فرانسه‌زبان درس می‌خواند کمپ‌های تابستانی انگلیسی بهترین فرصت برای آموختن زبان انگلیسی برای وی محسوب می‌شوند. اگر تازه‌وارد هستید و فرزند شما با مشکل در یادگیری زبان فرانسه مواجه است می‌توانید با فرستادن او به کمپ‌های زبان فرانسه به ارتقای سطح زبان کودک کمک زیادی کنید. در مجموع شرکت در کمپ‌های تابستانی برای کودکان بسیار مفید و شادی‌بخش است. درصد بالایی از والدین بین دو تا هشت هفته در سال از این کمپ‌ها استفاده می‌کنند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar