کانادا قدرت را از استیون هارپر گرفت
20 اکتبر 2015 - 16:43
بازدید 380
8

روز ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ در تاریخ کانادا روزی فراموش ناشدنی است. استیون هارپر و حزب متبوعش، محافظه کاران پیشرو پس از نزدیک به ده سال با رای قاطع کانادایی ها قدرت را واگذار کردند. محافظه کاران همه تلاش خود را کردند از برنامه ریزی برای دوره طولانی مبارزات انتخاباتی گرفته تا تبلیغات منفی غیراخلاقی علیه […]

ارسال توسط :
پ
پ

روز ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ در تاریخ کانادا روزی فراموش ناشدنی است. استیون هارپر و حزب متبوعش، محافظه کاران پیشرو پس از نزدیک به ده سال با رای قاطع کانادایی ها قدرت را واگذار کردند. محافظه کاران همه تلاش خود را کردند از برنامه ریزی برای دوره طولانی مبارزات انتخاباتی گرفته تا تبلیغات منفی غیراخلاقی علیه رقبا از چیزی دریغ نکردند. تنها این بار ازروشهای متقلبانه دفعه پیش (روبوکالز)برای گمراهی رای دهندگان استفاده نکردند که آن برگ پیش از این سوخته بود. 

حقیقت آن است که حضور ده ساله در عرصه قدرت حق آنها نبود و این فرصت تنها ناشی از ضعف احزاب رقیب به خصوص لیبرالها در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ بود بعلاوه برخی اتفاقات که با تبلیغات گسترده محافظه کاران لیبرال ها را در چشم مردم غیر قابل اعتماد جلوه داد. دلیل دیگر قدرت یافتن آنان البته حضور حزب ان دی پی و تقسیم آرای مخالفان محافظه کاران میان دو حزب دموکرات ان دی پی و لیبرال بود این اتفاق به وضوح باعث فرصت یافتن محافظه کاران شد. 

این بار اما لیبرال ها به رهبری جاستین ترودو خود را بازسازی کردند و با برنامه ای منسجم از فرصت خستگی مردم از سیاست های افراطی هارپر و خواست آنان برای تغییر سود بردند. از سوی دیگر این مبارزات انتخاباتی طولانی به مردم این فرصت را داد که خوب احزاب را بشناسند و در مورد آنها تصمیم بگیرند.

آنجه بسیاری از مخالفین هارپر نگران آن بودند تقسیم دوباره آرا و فرصت یافتن هارپر بود که با شروع موجی به نام strategic voting و فعالیت گروههای خودجوشی چونleadnowاین خطر به نفع لیبرالها از سر گذشت و ان دی پی که گاه در نظر سنجی ها به عنوان حزب نخست ظاهر شده بود عملا آرای خود را به نفع لیبرالها از دست بدهد. گروه هایی مانند آنکه اشاره شد در تلاش بودند مردم را در مورد خطر دوباره قدرت یافتن هارپر در صورت تقسیم آرا آگاه کنند و از مردم می خواستند که  در حوزه هایی که امکان چنین اتفاقی وجود دارد به یکی از دو کاندیدای لیبرال و یا ان دی پی رای دهند که شانس بیشتری برای شکست رقیب محافظه کار دارد. به نظر نگارنده این موضوع تاثیر بسیار زیادی داشت و در اغلب حوزه های مورد نظر از جمله حوزه ویلودل که آقای علی احساسی انتخاب شد، کاندیدای لیبرال موفق شد.

هارپر جلوه دیگری از کانادا به نمایش گذاشته بود هم در حوزه داخلی و هم در صحنه بین المللی. حال آنکه این جلوه از کانادا و ارزش های کانادایی مورد حمایت اکثریت مردم این کشور نبوده و نیست. با رفتن هارپر کانادای جنگ طلب به کانادایی صلح جو چنانکه بود در صحنه بین المللی تبدیل می شود و این چیزی است که بسیاری از کانادایی ها در موردش حساسیت داشتند. کانادایی ها نمی پسندند که دولت شان بی چون و چرا حامی سیاست های دولتی چون اسراییل باشد و منافع ملی آنها را در پای یک دولت مذهبی افراطی ناقض حقوق بشر فدا کند. کانادایی ها از اینکه هارپر در هر جای دنیا خود را یک طرف دعوا می داند، ناراحت بودند. آنها علاقه ای ندارند که کانادا به افغانستان و سوریه نیرو بفرستد و در بمباران های هوایی ، یک سوی ماجرا باشد. 

در حوزه داخلی هارپر با وضع قوانین سخت تر مهاجرتی و شهروندی نا امنی و عدم اطمینان را برای مهاجران به ارمغان آورد. تصویب قوانینی که برخلاف حقوق بشر و نیز منشور حقوق و ازادی های کانادایی است نظیرقانون شهروندیو نیز لایحه سی ۵۱ که ناقض حقوق شهروندی کانادایی هاست به شدت از نظر کانادایی ها غیر قابل قبول بود و باید تغییر می کرد.

هارپر در حوزه محیط زیست بسیار بد عمل کرد و برای تامین منافع مالی شرکت های نفتی همه تعهدات زیست محیطی بین المللی را زیر پا گذاشت. خروج از پیمان کیوتو برای کانادیی ها خجالت آور بود.

هارپر حوزه تحقیقات علمی  را در کانادا فشل کرد و با حذف بودجه های حمایتی تحقیقات عملا کانادا را ۲۰ سال در این حوزه عقب انداخت. بسیاری از موسسات تحقیقاتی کانادا را ترک کردند و به مکزیک و برزیل رفتند. خرید جنگ آفزارهای غیر ضروری از دولت بوش و صرف ارقام نجومی برای خریدهای نظامی از دیگر مواردی است که کانادایی ها در مورد آن خوشحال نبودند.

و از همه اینها مهمتر راه اندازی یک دیکتاتوری در چارچوب دموکراسی کانادایی و گذر از مرزهای اخلاق برای کانادایی ها گران بود. دولتی که با متهم کردن لیبرال ها به فساد در سال ۲۰۰۶ و با شعار شفافیت و مسوولیت سر کار آمده بود هر روز با یک بحران اخلاقی مواجه بود. موضوع سناتور دافی و نیز حمایت تلویحی از شهردار فاسد تورنتو از موارد بارزی بود که در انتخابات نیز برجسته شد. از آن گذشته هارپر و اطرافیانش برای خود مرزی برای دروغ گویی، گزافه گویی، ارایه آمار غلط و پشت هم اندازی نمی شناختند. غرور قدرت از هارپر یک دیکتاتور کوچک ساخته بود که به دست مردم شکسته شد. 

اکنون می توان امیدوار بود که کانادای دوران ترودو، پدر نخست وزیر فعلی بازسازی شود و کانادا بار دیگر در چشم جهانیان به عنوان کشوری صلح دوست و حامی محیط زیست با مردمی آرام و نوع دوست شناخته شود.

نتیجه انتخابات را با جزییات اینجا ببینید 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar