چگونه فرصت‌های شغلی در کانادا را جستجو کنیم؟ قسمت دوازدهم- چگونه فرصت‌های شغلی را برای خود خلق کنیم؟
02 اکتبر 2010 - 21:09
بازدید 416
8

پس از معرفی روش‌های معمول و متداول جستجوی فرصت‌های شغلی در بازار پنهان، از این نوشتار به بعد به روش‌های دشوارتر اما موثرتر خواهیم پرداخت.   آنچه تا کنون درباره بازار کار پنهان و دستیابی به فرصت‌های شغلی آن بیان شد بیشتر درباره آن گروه از این فرصت‌ها بود که در جایی موجودند و وظیفه […]

ارسال توسط :
پ
پ

پس از معرفی روش‌های معمول و متداول جستجوی فرصت‌های شغلی در بازار پنهان، از این نوشتار به بعد به روش‌های دشوارتر اما موثرتر خواهیم پرداخت.

 

آنچه تا کنون درباره بازار کار پنهان و دستیابی به فرصت‌های شغلی آن بیان شد بیشتر درباره آن گروه از این فرصت‌ها بود که در جایی موجودند و وظیفه متقاضی و جوینده کار یافتن آنهاست اما همانطور که پیشتر بیان شد بخشی از این فرصت‌ها را خود متقاضی با شیوه رفتاری خود پدید می‌آورد یا احیا می‌کند یا سبب می‌شود که یک تصمیم پیشینی و مقدماتی نهایی شود و نظایر اینها. در این نوشتار به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

 

البته باید توجه داشت که بیشتر این روش‌ها در مورد شرکت‌های کوچک و متوسط موثر واقع می‌شوند اما نکته مهم این است که بیشترین فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار خصوصا برای مشاغل تخصصی‌تر به همین گروه از کارفرمایان مربوط می‌شوند.

 

تماس‌ سرد Cold Calling

 

تماس سرد یا تماس بدون آشنایی یکی از روش‌های بسیار موثر کاریابی است که دو شرط مهم دارد اول تسلط فرد در مکالمات تلفنی و دوم تمرین برای اجرای سناریوی مناسب این کار.

 

ایده اصلی بسیار ساده و موثر است. متقاضی باید فهرستی از شرکت‌های مناسب را به همراه شماره‌های تماس افراد موثر در آنها آماده کند. هر دو این کارها (یافتن اسامی شرکت‌های مناسب و شماره‌ تماس افراد موثر) به دقت و توجه و فراگیری روش‌های مرتبط با این موضوعات نیازمند است که ما در بحث‌های جداگانه‌ای به آنها خواهیم پرداخت.

 

پس از آن فرد باید با تماس با این شماره‌ها و بر اساس مکالمه‌ای تاثیرگذار، خود را به فردی دارای اختیارات معرفی کرده و تلاش کند که فرصت دیدار با فرد یا افرادی از آن شرکت را فراهم آورد. در مواردی دیده شده که حتی از این طریق، این مکالمه تلفنی طولانی‌تر شده است و عملا به یک مصاحبه شغلی تلفنی مبدل گشته که به پیشنهاد کاری انجامیده است. گاهی یک مکالمه کوتاه انجام شده اما در پایان شماره تماس متقاضی تقاضا شده و چند روز بعد فرد دیگری تماس گرفته و موضوع را پیگیری کرده است.

 

درباره اینکه چه باید گفت، چگونه مکالمه را پیش برد، چگونه اجازه نداد که منشی‌ها یا افراد میانی تماس را قطع کنند و نظایر اینها جزییات زیادی وجود دارد که در فرصت‌های دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

 

نکته دیگری که در این روش اهمیت زیادی دارد این است که باید صبور بود. ممکن است متقاضی در پنجمین تماس به نتیجه برسد و ممکن است در پنجاهمین تماس هم به جایی نرسد. ممکن است برخی مکالمات آن قدر کوتاه باشد که متقاضی حتی فرصت نکند که خود را معرفی کند اما هر چقدر فرد تمرین بیشتری کرده باشد، سناریوی بهتری آماده کند و تسلط خود را در تماس‌ها بالا ببرد امکان دستیابی به موفقیت افزایش خواهد یافت.

 

یکی از مهم‌ترین نکات در این تماس‌ها این است که تلاش کنیم در تماس‌های اولیه به مراکزی که کاریابی در آنها اهمیت زیادتری برای شما دارد تماس نگیرید. در واقع ۵ تا ۱۰ مکالمه اول بیشتر جنبه تمرینی و آمادگی برای مکالمات بیشتر و افزایش اعتماد به نفس در فرد تماس‌گیرنده دارند. در خلال این تماس‌ها فرد درمی‌یابد که چگونه مکالمه را آغاز کند، به صدایش لحنی دوستانه و همراه با اعتماد به نفس بدهد و در کوتاه‌ترین زمان، مفیدترین مطالب را بیان کند. همچنین در چندین مکالمه اول، الگوها و پترن‌های معمول و بکاررفته در این گونه تماس‌ها از سوی افراد مقابل و پرسش‌های احتمالی شناسایی می‌شوند و متقاضی می‌تواند در برابر هر الگو، روش‌های بهتری را برای به نتیجه رساندن مکالمه بکار ببرد.

 

جزییات بیشتر در این باره را در مقالات تکمیلی این مجموعه و همچنین جزوه آن-لاین روش‌های کاریابی در کانادا بخوانید.

 

مراجعه حضوری

 

شاید به نظر عجیب برسد اما تجربه نشان داده که تماس مستقیم و رو در رو در فرصت‌های مناسب و امکان ارائه مستقیم رزومه، احتمال کاریابی را افزایش می‌دهد. برای افزایش درصد این موفقیت، آماده‌سازی یک رزومه خوب، تسلط بر مکالمه‌های با هدف معرفی۳۰ ثانیه‌ای، شناسایی افراد موثرتر و شناسایی مکان‌های مناسب اهمیت دارند اما حتی اگر افراد و مکان مناسب را هم به طور دقیق مشخص نکردید باز هم ارائه رزومه به صورت مستقیم می‌تواند شانس استخدام را افزایش دهد.

 

برای این منظور شما باید یک دسته رزومه طراحی شده داشته باشید و با مراجعه به محل شرکت‌ها سعی کنید رزومه خود را تا حد ممکن به مقام معتبرتری در بخشی که شما می‌خواهید برای آن تقاضا بدهید برسانید. هدف این است که بتوانید با چنین فردی مکالمه کوتاهی داشته باشید و تاثیر مثبتی روی وی بگذارید تا وی امکان شرکت در یک گفتگوی رسمی‌تر با وی یا فردی که در آن قسمت قدرت تصمیم‌گیری دارد را برای شما فراهم آورد.

 

البته اگر شما وسیله نقلیه شخصی نداشته باشید دسترسی به بسیاری از این مکان‌ها ساده نخواهد بود چون صرف نظر از فرصت‌هایی چون سمینارها یا نشست‌های تخصصی که تعداد قابل توجهی از چنین افرادی در یک مکان جمع می‌شوند در حالات دیگر شما باید خود به شرکت‌های آنها مراجعه کنید و چنین کاری ممکن است از طریق شبکه حمل و نقل عمومی میسر نباشد یا بسیار وقت‌گیر و پرهزینه بشود.

 

علاوه بر رزومه به ابزارهای تبلیغاتی دیگری هم چون کارت‌های سرد cold cardنیاز است که معرفی آنها و کاربردهای‌شان فرصت دیگری را می‌طلبد.

 

این بحث را ادامه خواهیم داد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar