چرا ترجیح دادم در کانادا اتومبیل شاسی بلند (SUV) بخرم؟
11 ژانویه 2017 - 0:00
بازدید 235
5

آنچه می خوانید تجربه شخصی مشترک دو مهاجری است که یکی دو سالی است در کانادا رحل اقامت افکنده اند: خرید اتومبیل شاسی بلند s.u.v فارغ از اینکه نو و یا دست دوم باشد برای خانواده ها مزایای زیادی دارد. اولین مزیت اتومبیلهای S.U.V در برفهای زیاد و شرایط نامساعد جاده خود را نشان می […]

ارسال توسط :
پ
پ

آنچه می خوانید تجربه شخصی مشترک دو مهاجری است که یکی دو سالی است در کانادا رحل اقامت افکنده اند:

خرید اتومبیل شاسی بلند s.u.v فارغ از اینکه نو و یا دست دوم باشد برای خانواده ها مزایای زیادی دارد.

اولین مزیت اتومبیلهای S.U.V در برفهای زیاد و شرایط نامساعد جاده خود را نشان می دهد. این اتومبیلها علاوه بر پایداری خوب در چنین شرایطی به دلیل قابلیت استفاده از دو دیفرانسیل (که هر 4 چرخ را به چرخهای محرک تبدیل می کند) در موقع گیر افتادن در برف زیاد و یا در حاشیه جاده های فرعی و یا لیز خوردن به چاله ها و شیارها می تواند به راحتی از چنین موقعیتهایی بیرون آید و از صرف وقت و هزینه و انرژی اصافه جلوگیری کند. همچنین این اتومبیلها به دلیل بهره بردن از موتورهای قویتر (معمولا 6 سیلندر و یا 4 سیلندر بزرگ) می توانند نسبت به کمک رسانی به سایر اتومبیلها در شرایط برفی مؤثر باشند.  علاوه بر کارایی بالا در زمستانها و برف و سرمای شدید این اتومبیلها به دلیل حجم بالای کابین و همچنین قسمت بار در بالا و همچنین پشت ماشین برای سبک زندگی آمریکای شمالی بسیار مناسب است و می تواند موقع خریدهای زیاد و یا  جابجایی وسایل ورزشی و کمپینگ (و گاهی لوازم خانگی) مناسب و مفید باشند.

از طرفی اتومبیلهای S.U.V به دلیل بهره بردن از شاسی های قوی از ایمنی بیشتری برخوردار اند و همچنین در شرایط سخت آب و هوایی استقامت بیشتری از خود نشان میدهند. طراحی آنها به گونه ای است که در مسافتهای طولانی (نظیر آنچه در آمریکای شمالی و کانادا هست) کمتر به ایراد و نقص برمیخورند و بواسطه استحکام بالا کمتر در معرض آسیبهای جزئی نظیر سایر اتومبیلهای کوچک قرار میگیرند.

به هر روی، اگر چه خرید خودرو در کانادا، متفاوت است از انچه که در ذهن داریم، ظرایفی در این میان هست که بایستی دید و به کار بست. در کانادا شاید با دو هزار دلار یا حتی کمتر هم بتوان خودرو خرید اما چنانکه قبلا هم گفته شد ، دوام، کیفیت، اطمینان از سفر برون شهری و دیگر مولفه ها در این خودروها زیر سوال است.

در کانادا به خاطر نوع شهرسازی و دسترسی های سواره که منجر به توقف های متوالی میشود و همچنین به خاطر سرمای زیاد در چندین ماه از سال، مصرف بنزین در خودروها گاه تا دو برابر آنچه پیش بینی شده بالا میرود و در این میان اس یو وی ها که کابین و موتور بزرگتری دارند و بالطبع وزن بیشتر، از این قاعده مستثنی نیستند ولی در عوض امنیت بالا، کابین جادار و راحت و آپشنال، تسلط به جاده ، تناسب با شرایط آب و هوایی، طراحی زمخت و قوی جلوبندی(مناسب دست اندازهای اینجا) و سامانه ESP از مزیت های این کلاس از خودروهاست . در ضمن بایستی اضافه کنم که با توجه به قیمت خودرو در ایران، به نظر میرسد که پنج یا شش هزار دلار ، مبلغ وسوسه انگیزی برای داشتن یک خودروی اس یو وی است که به راحتی و بدون دردسر میتواند تا سه چهار سال خودروی خانواده تان باشد.

اغلب خودروهای اس یو وی مجهز به سامانه ESP هستند که در واقع اصلاح کننده خطای انسانی و جاده ای برای حفظ پایداری خودرو است. خودروهای ژاپنی عمدتا کیفیت بالایی دارند اما قیمت اولیه بیشتری نیز دارند. خودروهای کره ای نظیر هیوندایی و کیا موتورز، با سرعت فزاینده ای در حال بالابردن سهم خود از بازار خودروی جهان هستند. قیمت اولیه خودروهای این کمپانی ها به طرز قابل توجهی کمتر از رقباست در حالیکه کیفیت قابل قبول ، هزینه نگهداری پایین و مصرف بالنسبه کم از دیگر دلایل خرید این برندهای کره ای است.

در کانادا کیلومتراژ از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار روی قیمت خودروهاست. همواره یک ارتباط منطقی بین کیلومتراژ ، سال ساخت و سلامت خودرو برقرار هست اما حساسیت به کیلومتراژ زیادتر است. گویی که با نزدیک شدن به مثلا دویست هزار کیلومتر ، دیگر چیزی به اسقاط خودرو نمانده. از طرف دیگر هر چه به خرید خودروی مدل بالاتر متمایل شوید در واقع خود را به افت قیمت شدیدتر نزدیک کرده اید. همه این نکات ، راهبردهایی هستند برای یک خرید امن و متناسب با سالهای اولیه ورود به این سرزمین ، وگرنه بسته به شرایط مالی متفاوت، در اقتصاد آزاد این ممالک ، خودروسازها و نمایندگی هایشان سرودست میشکنند که روی دست حریف زده و به شما خودروی صفر با شرایط دلپذیر بفروشند.  

اینکه چه برندی و کدام کمپانی را برای خرید انتخاب کنید می تواند بستگی به بودجه، سلیقه و شناخت و رضایت قبلی از اتومبیل خاصی داشته باد. برندهای مطرح و شناخته شده در کانادا عبارتند از شورلت، فورد، جیپ، هوندا، هیوندایی، تویوتا، نیسان، مزدا، ولوو، مرسدس بنز، بی.ام.دبلیو و،،، در این میان برخی محبوبیت بیشتری دارند و برخی از آنجاکه انتخابهای اقتصادی تری محسوب میشوند برای خانواده های تازه وارد مناسب تر می باشند. برخی برندها مثل ولوو که کشور سازنده اش سوئد است به لحاظ مشابهت آب و هوایی و سرمای قطبی سازگاری بسیار خوبی با سرمای کانادا دارند. در اینجا بحث ما برندهای گران قیمت مثل مرسدس نیست، همچنین اتومبیلهای بزرگ و پر مصرف را فعلا مطرح نمیکنیم. با نگاهی به آگهی ها در کی.جی.جی و وبسایتهای مشابه یک S.U.V مدل 2008 را که برای خانواده ها مناسب باشد و شرایط خوبی داشته باشد می توان با رقمی در حدود 6،500 تا 9،000 دلار خریداری کرد. سه نمونه از برندهای محبوب ایرانیان عبارتند از KIA و Hyundai و Nissan که قیمتها و شرایط ایده آلی دارند.  خرید اتومبیل دست دوم نیازمند صبر و حوصله برای پیدا کردن مورد مناسب و همچنین بهره بردن از فردی آشنا به مسائل اتومبیل و یا استفاده از خدمات شرکتهایی است که اتومبیلهای دست دوم را بازرسی فنی می کنند و سلامت کلی آنها را تأیید می کنند.

در مورد سال ساخت اتومبیل معمولا فرمول ثابتی وجود ندارد چراکه شرایط اتومبیلهای مختلف بسیار متفاوت است. اما به طور کلی خرید اتومبیلهایی که بیش از 10 سال عمر دارند بسیار پر ریسک است. وجود نمک و رطوبت بالا در جاده های کانادا همواره خودروها را با خطر پوسیدگی زودهنگام روبرو میسازد. از طرفی معمولا این خودروها کارکردی بیش از 200،000 کیلومتر دارند که نشان از آن دارد که عمر مفید خودرو به اتمام رسیده و ممکن است به راحتی اتومبیل دچار نقص فنی و باعث وارد آوردن بار مالی شدید بر صاحب آن گردد. نکته مهم اینکه میبایست یک ارتباط منطقی بین قیمت خودرو و سال ساخت آن برقرار باشد. خرید اتومبیل ارزان الزاما خرید خوبی نیست، همچنین خرید اتومبیل کم کارکرد الزاما نمی تواند انتخاب درستی باشد. اهمیت مقایسه در قیمتها و شرایط بسیار بالا است. اگر شما بدنبال هیوندایی  2009 هستید اما یک تویوتای 2010 با شرایط مشابه پیدا کرده اید که قیمت مناسبی دارد شاید این خرید خوبی باشد.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 29  دی 94 در همین وب سایت منتشر شده است

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar