چرا آدمهای تیزهوش کارمندان خوبی نمیشوند
15 اکتبر 2015 - 23:40
بازدید 196
4

تیزهوش بودن الزاما نمیتواند منجر به موفقیت افراد شود. هوش زیادی در بسیاری مواقع دردسر ساز است. افرادی که تیزهوش هستند گاهی بهترین دشمنان برای خودشان محسوب میشوند و بطور ناخواسته باعث میشوند که نتوانند در بازار کار موفقیت زیادی کسب کنند. از طرفی هوش زیادی معمولا بسرعت تشخیص داده میشود و باعث میشود سایر […]

ارسال توسط :
پ
پ

تیزهوش بودن الزاما نمیتواند منجر به موفقیت افراد شود. هوش زیادی در بسیاری مواقع دردسر ساز است. افرادی که تیزهوش هستند گاهی بهترین دشمنان برای خودشان محسوب میشوند و بطور ناخواسته باعث میشوند که نتوانند در بازار کار موفقیت زیادی کسب کنند. از طرفی هوش زیادی معمولا بسرعت تشخیص داده میشود و باعث میشود سایر افرادی که در همان محیط کار هستند حالت دفاعی بخود بگیرند یا بر اثر حسادت ناخواسته سعی کنند افراد باهوش را مهار کنند تا بیم آنکه باهوش ها از آنها پیشی بگیرند یا جای آنها را بگیرند را کم کنند.

در اینجا به سه مسئله اشاره میکنیم که اگر آدم تیزهوشی باشید در هنگام درخواست کار با آن روبرو میشوید.

·       شما ممکن است Over Qualified شوید. به این معنی که شایستگی ها و مهارتهای شما بیشتر از حد مورد نیاز برای پستی که تعریف شده باشد. در بازار کار پستهای شغلی بالا محدود است و معمولا کارفرمایان علاقه ای ندارند که برای پستهای پایین از آدمهای با مهارتهای بالا استفاده کنند. دلیل این مسئله در این نکته نهفته است که احتمال آن وجود دارد که فردی که “اوور کوالیفای” است بزودی از این شغل و کار معمولی و پیش پا افتاده خسته و کسل شود و آن را ترک کند و کارفرما را با مشکل روبرو سازد.  آدمهای تیزهوش معمولا زود حوصله شان سر میرود و حتی در زندگی روزمره با این مشکل مواجه هستند که نمیتوانند یک کار تکراری را برای مدت طولانی انجام دهند.

 

·       شما ممکن است مهار نشدنی و غیر قابل کنترل بنظر برسید. اگر رزومه شغلی شما خیلی پر و پیمان باشد و از مهارتهای بالایی سخن گفته باشید کارفرما ممکن است فکر کند نمیتواند پول کافی برای راضی نگهداشتن شما بپردازد و یا به این گمان که چون شما آدم تیزهوشی هستید او نخواهد توانست شما را مدیریت کند از استخدام شما منصرف شود.

 

·       شما ممکن است تهدیدی برای مدیران قدیمی شرکت محسوب شوید. اگر شما آدم تیزهوشی باشید بسرعت جلب نظر خواهید کرد و ممکن است در محیط کار پیشرفتهایی داشته باشید و این رشد شغلی شما تهدیدی برای مدیران قبلی محسوب شود و آنها بیم آن را داشته باشند که شما جایشان را بگیرید. در این موارد طبیعی است که آنها برای استخدام شما علاقه چندانی نداشته باشند، هرچند شما مهارتهای زیادی داشته باشید.

 

بنا بر موارد بالا اگر از هوش بالایی برخوردارید رعایت چند نکته در تنظیم رزومه کاری اهمیت دارد. در تنظیم رزومه شغلی خود از ابراز مهارتهای غیر مرتبطی که دارید خودداری کنید. از اظهار اینکه اطلاعات زیادی دارید بپرهیزید و بجای آن بر داشتن روحیه کار گروهی و داشتن روابط عمومی بالا تأکید کنید تا اینطور برداشت نشود که شما آدم کاملا مستقلی هستید که راه خودتان را میروید و با دیگران همکاری لازم را ندارید. همچنین در ارائه مدارج و مدارک تحصیلی خود دقت کنید تا Over Qualified نشوید و بتوانید فرد مناسبی برای پست شغلی پیش بینی شده بنظر برسید، هر چند این پست برایتان ملال آور بنظر برسد.

منبع مطلب

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar