پاسخ به پرسش‌هایی در مورد مشکلات کاریابی
22 دسامبر 2015 - 3:03
بازدید 583
10

این پرسش و پاسخی با یک دوست نادیده است که گفتم شاید به کار شما هم بیاید. پرسش‌ها: جناب بسطامی من در همایش کنپارس در ایران شرکت کرده بودم و اونجا با شما آشنا شدم …اومدم کانادا – ونکوور؛ غرض از مزاحمت این بود که می‌خواستم باهاتون مشورت کنم .  الان ۱۰ ماه است که به ونکوور […]

ارسال توسط :
پ
پ

این پرسش و پاسخی با یک دوست نادیده است که گفتم شاید به کار شما هم بیاید.

پرسش‌ها:

جناب بسطامی من در همایش کنپارس در ایران شرکت کرده بودم و اونجا با شما آشنا شدم …اومدم کانادا – ونکوور؛ غرض از مزاحمت این بود که می‌خواستم باهاتون مشورت کنم .

 الان ۱۰ ماه است که به ونکوور اومدم .۵ ماه اول به دلیل منتالیتی ایرانی که بیشتر مهاجرای مثل من دارن، به دنبال کار خودم می‌گشتم (گرافیک دیزاینر هستم ) و آنلاین رزومه فرستادم اما دریغ از یک تماس. بعد به دنبال کارای فروشندگی و از این قبیل رفتم باز هم نشد. الان تو این ۱۰ ماه از جیب خوردم و چیز زیادی برام نمونده است.

ماهی ۱۰۰۰ دلار خرجم میشه (۶۰۰ دلار اجاره خونه با رومیت ، ۴۰۰ تا هم خوراک و …) الان تصمیم گرفتم به تورنتو بروم . می‌خواستم راهنمایی‌ام کنید :

۱-       کار درستی میکنم

۲-      آیا اوضاع کار در تورنتو بهتر از ونکوور هست؟

۳-      الان ۲۰۰۰ دلار برام مونده. با این پول تا چند وقت میتونم اونجا سر کنم؟

۴-      آیا آمادگی یا پیش‌نیازی برای رفتن به اونجا نیاز هست. اگه نیاز هست چه جور آمادگی؟

 با تشکر فراوان

پاسخ:

دوست عزیز،

نکاتی که نوشته‌اید چندان عجیب نیست و برای بسیاری از مهاجران چنین وضعیتی در ماه‌های اول اتفاق می‌افتد اما به نظر می‌رسد که توصیه‌های ما هم در آن کارگاه‌ها خیلی بکار نیامده یا شنیده نشده!

اینکه شما ۵ ماه است کار معمولی هم پیدا نکرده‌اید آنهم در ماه‌های اگست و سپتامبر که فصل یافتن این نوع کارهاست عجیب است. به نظرم عوامل و ضعف‌هایی در سیستم کاریابی و تهیه مواد تبلیغاتی سبب شده که موفق نباشید. مثلا احتمالا رزومه‌اتان اشکال دارد و برای یافتن این چور مشاغل «مشتری‌پسند» customized نشده است. آیا کارگاه‌های آمادگی برای ورود به بازار کار را رفته‌اید؟ آیا از طریق برنامه‌های دولتی جذب مهاجران تازه‌وارد برای ارتباط برقرار کردن با کارفرمایان کانادایی اقدام کرده‌اید؟ اگر تا الان هیچ مصاحبه‌ای نگرفته‌اید حتما رزومه‌اتان را وارسی کنید و با چند نفر از افراد خبره در مراکز کاریابی دولتی مشاوره کنید. ببینید آیا رزومه‌اتان ایراداتی را که بسیاری از رزومه‌های مهاجران دارد و به برخی از آنها در اینجا اشاره شده نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که رزومه شما برای وقتی که برای مشاغل حرفه‌ای تقاضا می‌دهید باید متفاوت با نمونه‌ای باشد که برای مشاغل برای بقا تقاضا می‌دهید.

علاوه بر این در مورد جستجوی در مشاغل تخصصی به شیوه توزیع رزومه‌اتان هم توجه کنید. آیا رزومه‌اتان را در جاهایی که متخصصان این رشته دنبال نیرو می‌گردند آپ کرده‌اید؟ آیا نیازهای چنین بازاری را در جای درستش دنبال کرده‌اید؟ چقدر با طراحی و انجام کارها برای حوزه‌های آنلاین و وب آشنایی دارید؟ چون ترند و تمایل بازار الان بیشتر به این سمت است.

در مورد مشاغل برای بقا یا به‌قول یکی از دوستان بخور و نمیر survival jobs هم برای انجام کارهایی مثل تیم هورتنز اعلام آمادگی کنید. معمولا برای شیفت غروب و شب برای پشت دخل یا شیرینی‌پزی bakery حتما کار هست خصوصا بیکری که متقاضی خیلی کمتری دارد. برخلاف اسم دهان‌پرکنش تجربه هم نمی‌خواهد و خودشان آموزش می‌دهند. مشاغلی نظیر security به‌ویژه شیفت شب معمولا فراهم‌تر است.  منظورم کلا این است که سعی کنید موانع ذهنی برای نوع کاری را که می‌توانید انجام دهید، کنار بگذارید و اجازه ندهید این طور چیزها مانع کاریابی شما شود. اگر بتوانید کاری مثلا در تیم‌هورتنز بگیرید و در رزومه‌اتان مثلا تجربه کار در تیم‌هورتنز را برای ۳ ماه داشته باشید دیگر جایی نخواهد بود که نیاز داشته باشد و شما را به عنوان نیروی پشت دخل cashier استخدام نکند. البته منظورم برای حدود ماه ایپریل و می است که دوره جدید استخدام مشاغل فصلی آغاز می‌شود.

اگر باز هم به مشکل برخورد کردید به مراکز ویژه کمک به تازه‌واردان بروید و مسائل خودتان را با آنها درمیان بگذارید. آنها شما را راهنمایی خواهند کرد.

به محض اینکه چنین کاری پیدا کردید و قدری ذهن‌تان آرام شد بگردید و در دوره‌های مختلف کالج، یک دوره کوتاه و مفید مرتبط با تخصص خودتان را ثبت نام کنید. متاسفانه شغلی که اشاره کرده‌اید معمولا به صورت مستقیم از میان مهاجران استخدام ندارد مگر اینکه صاحب بیزینس خودش مهاجر باشد. این دوره آموزشی (به شرطی که آن را با منتالینی ایرانی پشت سر نگذارید! و واقعا به عنوان یک مسیر ورود به بازار کار به آن نگاه کنید) می‌تواند پای شما را تا حدودی به بازار باز کند. در زمان گذراندن آن دوره که حتما برایش وام دانشجویی می‌گیرید باید دنبال هر نوع ارتباط کاری باشید مثلا برای شرکت‌های خیریه پوستر و بروشور مجانی طراحی کنید، سعی کنید به صورت داوطلب در سمینارها شرکت کنید و کار طراحی رایگان انجام دهید و یک پورتفولیو از فعالیت‌های کانادایی خودتان بسازید. و تا می‌توانید هم لینک و ارتباط برقرار کنید.  برای اولین مشاغل هم سراغ کارهایی بروید که چندان هنری و حرفه‌ای نباشند و کارفرما بیشتر به یک فردی که به چنین اموری آشنایی داشته باشد نیازمند باشد چون چنین فردی دستمزد پایین‌تری می‌تواند پرداخت کند و به همین دلیل استخدام نیروی مهاجر برایش معقول‌تر است و شما هم می‌توانید تجربه و ارتباط بسازید.

در مورد آمدن به تورنتو در شرایط فعلی من توصیه نمی‌کنم. اگر در ابتدا می‌آمدید وضع فرق می‌کرد اما الان غیر از پول هدر دادن و چند ماه هم گیج خوردن در یک شهر جدید ثمر دیگری ندارد ضمن اینکه اوضاع کار در تورنتو به‌ویژه در این ماه‌ها هم خیلی تعریفی ندارد و وضعیتیش شبیه ونکوور است و مخارج هم این طور که شما نوشته‌اید بعید می‌دانم کمتر از این بشود. ضمنا الان هوا در اینجا (۲۲ ژانویه) منهای ۱۵ درجه سانتی‌گراد با احساس منهای ۲۵ است.

پایدار باشید و امیدوار

توجه: این مطلب بازنشر مطلبی است که در همین وب سایت در تاریخ ۲ بهمن ۹۱ منتشر شده بود.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar