وزیر خارجه کانادا از سمت خود استعفا داد
03 فوریه 2015 - 8:48
بازدید 271
7

شبکه خبری CBC دوشنبه شب، دوم فوریه 2015 از قول کارمندان وزارتخارجه کانادا اعلام کرد جان برد، وزیر خارجه این کشور در همین هفته، احتمالا سه‌شنبه سوم فوریه، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرده که در دور آینده انتخابات کاندیدا نخواهد شد و احتمالا راهی بخش خصوصی خواهد شد. برد روز […]

ارسال توسط :
پ
پ

شبکه خبری CBC دوشنبه شب، دوم فوریه 2015 از قول کارمندان وزارتخارجه کانادا اعلام کرد جان برد، وزیر خارجه این کشور در همین هفته، احتمالا سه‌شنبه سوم فوریه، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرده که در دور آینده انتخابات کاندیدا نخواهد شد و احتمالا راهی بخش خصوصی خواهد شد.

برد روز سه‌شنبه در مجلس فدرال رسما استعفای خود را اعلام کرد.

از اد فست، Ed Fast وزیر بازرگانی بین‌المللی به عنوان جانشین برد و سرپرست وزارت خارجه نام برده شده است. کمتر از یک سال پیش بود که جیم فلاهرتی، وزیر دارایی کانادا و یکی از استوانه‌های کابینه هارپر استعفا داد و اندکی بعد درگذشت. حال استعفای غیرمنتظره برد که یکی از چهره‌های اصلی حلقه نخست وزیر محسوب می‌شود این ظن را افزایش می‌دهد که اختلافات درون کابینه‌ی به‌شدت مخفی‌کار هارپر بیش از آن چیزی است که در رسانه‌ها انعکاس یافته است و عملا از حلقه اصلی یاران هارپر جز 2-3 چهره، کسی در کابینه باقی نمانده است.

برد که به‌رغم سن نه چندان زیاد (45 سال در حال حاضر) سابقه طولانی در فعالیت‌های مدیریتی دولتی در سطوح بالا دارد پیشتر در کابینه راست‌گرای مایک هریس در استان انتاریو وزیر بود و پس از شکست هریس از لیبرال‌های استان، به‌عنوان نماینده منطقه‌ای در اتاوا در انتخابات فدرال شرکت کرد و از سال 2006 که به مجلس فدرال راه یافت در سمت‌ها و وزارتخانه‌های گوناگون مشغول به‌کار شده که آخرین آنها از سال 2011، وزارت خارجه بوده است. در دوران وی در این سمت، شهرت کانادا به‌عنوان یک کشور میانجی‌ صلح، مدارا و پشتیبان عدالت به‌شدت آسیب دید و کانادا سیاست خارجی به شدت تهاجمی، راست‌گرایانه و یک‌طرفه را در بسیاری از عرصه‌ها تجربه کرد و در اغلب بحران‌های بین‌المللی در کنار امریکا ایستاد. از جمله رفتارهای پرانتقاد وزارت خارجه تحت امر برد مربوط به موضوعات پیرامون نزاع فلسطینیان و اسراییل می‌شود که کانادا تقریبا همواره جانب اسراییل را گرفته است.

همچنین برد به دلیل قطع روابط ناگهانی با ایران از سوی بسیاری از دیپلمات‌های پیشین هر دو حزب اصلی کانادا مورد انتقاد قرار گرفته و چندی قبل مشخص شد که حتی اظهارات وی در مورد عدم امنیت کارکنان سفارت کانادا در تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل قطع ارتباط صحت نداشته است.

پیشتر از برد به عنوان یکی از شانس‌های جانشینی هارپر برای ریاست حزب محافظه‌کار کانادا نام برده شده و به همین دلیل امکان بازگشت او به عرصه سیاسی کماکان وجود دارد.

برای مشاهده اصل خبر می‌توانید اینجا را ببینید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar