نگرش‌های متفاوت کانادایی‌ها نسبت به مهاجران
25 نوامبر 2014 - 8:39
بازدید 215
5

بر اساس نظرسنجی بخش خبری CBC که برای ارزیابی نوع رفتار و میزان تبعیض طراحی شده، وقتی از کانادایی‌ها خواسته می‌شود تا نظرشان را درباره نقش مهاجران در جامعه و بازار کار بگویند، پاسخ‌های گاه متضادی به دست می‌آید. آمار ارائه شده از سوی اداره آمار کانادا نشان می‌دهد که در سال 2011 میلادی هشت […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس نظرسنجی بخش خبری CBC که برای ارزیابی نوع رفتار و میزان تبعیض طراحی شده، وقتی از کانادایی‌ها خواسته می‌شود تا نظرشان را درباره نقش مهاجران در جامعه و بازار کار بگویند، پاسخ‌های گاه متضادی به دست می‌آید.

آمار ارائه شده از سوی اداره آمار کانادا نشان می‌دهد که در سال 2011 میلادی هشت میلیون و ششصد هزار نفر شهروند متولد خارج از کانادا در کشور حضور داشته‌اند. این تعداد معادل 20.6 درصد از جمعیت کل کشور است و نشان از آن دارد که کانادا در بین کشورهای گروه 8 بالاترین میزان شهروندان متولد خارج از خود را دارد. اگر چه کشور استرالیا، که البته عضو کشورهای گروه 8 نیست، با 26.8 درصد در این زمینه از کانادا جلوتر است.  

بر اساس پاسخ 75 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، کانادا کشوری است که پذیرای همه اقوام و عقاید است. البته وقتی سوال‌ها به موضوعات مشخص‌تری مثل اقتصاد مربوط می‌شود پاسخ‌ها نیز اشکال متفاوت‌تری به خود می‌گیرند.   

79 درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در نقاط مختلف کشور اعلام کرده‌اند که برای کار کردن با کسی که از قومیت دیگری است چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان نیروی کار مشکلی ندارند.

گروه کمتری یعنی 55 درصد از پاسخ‌دهندگان،‌ با این نظر که مهاجران «نقش بسیار مهمی در ساخت آینده اقتصادی با ثبات برای کانادا دارند»، «موافق» یا «کاملا موافق» هستند. اما از سوی دیگر در همین نظرسنجی 30 درصد از افراد هم با این نظر که «مهاجران کار را از کانادایی‌ها می‌گیرند»، «موافق» یا «کاملا موافق» هستند.

آقای جک جدوب، از انجمن مطالعات کانادایی، معتقد است: «در مباحث رایج در زمینه تنوع فرهنگی اغلب این دو چیز را به عنوان دو نقطه مخالف هم در نظر می‌گیرند. در حالی‌که لزوما این‌طور نیست.»

 

کانادا: «جای خوبی برای زندگی»

این تحقیق در فاصله زمانی 22 تا 29 اکتبر 2014 انجام شده است و در آن از یک هزار و 500 بزرگسال 18 سال به بالا که 280 نفر آنها نیز جزو اقلیت‌های مشهود محسوب می‌شده‌اند خواسته شده تا به پرسش‌ها پاسخ دهند. در این نظرسنجی احساسات پاسخ‌دهندگان در مورد موضوعات مختلفی از جمله مهاجران، تنوع فرهنگی و «میزان پذیرش و راحتی» آنها در مورد کار یا همزیستی با افرادی از گروه‌های قومی دیگر ارزیابی و اندازه‌گیری شده است.   

آقای ظفر سوگریم، مدیر شرکت تعمیر اتومیبل  Assured Automotive در تورنتو، که متولد کانادا هم هست، می‌گوید با نظر کسانی که معتقد است کانادا باید پذیرای گروه‌های قومی مختلف باشد موافق است. وی می‌گوید: «هرچه آدم‌های بیشتری اینجا باشند، اقتصاد اوضاع بهتری خواهد داشت.»

آقای کرت مافورد،‌ یکی از تکنسین‌های این شرکت که برای سوگریم کار می‌کند،‌ برای درس خواندن از جزایر سنت‌وینسنت و گرنادین در کارائیب به کانادا آمده و از آنجایی که شیفته این کشور شده تصمیم گرفته که همین‌جا بماند. وی می‌گوید: «کانادا کشور خوبی است. تنوع فرهنگی در آن وجود دارد. همه با هم کنار می‌آیند. برای کسی که بلندپرواز باشد،‌ کانادا جای خوبی برای ماندن است.»

 

تفاوت نگرش‌ها در مناطق مختلف

با وجود این‌که در این بررسی 65 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌‌اند که «از وجود ترکیب چندفرهنگی در کانادا احساس غرور می‌کنند» اما درجه‌بندی این موضوع در مناطق مختلف کشور با هم تفاوت دارد.

برای مثال 75 درصد از پاسخ‌دهندگان از استان‌های آتلانتیک (استان‌های نیوبرانزویک، پرینس‌‌ادوارد آیلند، نووااسکوشیا و نیوفاوندلند و لابرادور) و 73 درصد از پاسخ‌دهندگان از استان بریتیش کلمبیا داشتن رابطه عاطفی خود با کسی که از قومیت دیگری باشد را کاملا عادی و راحت دانسته‌اند در حالی‌که پاسخ مشابه به این سوال به ترتیب در استان‌های انتاریو و کبک 65 و 63 درصد بوده است.

پریسا درّانی و سالومه صالحی هر دو با مردانی ارتباط دارند که قومیت‌اشان با آنها تفاوت دارد. البته برای درّانی وجود اعتقادات مذهبی مشابه میان او و نامزدش علی حمید اهمیت داشته است. برای او مهم است که بتواند باورها،‌ اعتقادات و ارزش‌های خود را به فرزندانش هم منتقل کند. او می‌گوید: «به نظرم این‌که من و همسرم یک خط فکری مشابه داشته باشیم کار را برایمان بسیار آسان‌تر می‌کند.»

صالحی که همراه پدر و مادرش از ایران به کانادا آمده است با تیم فرانتز که مذهبی متفاوت با او داشته ازدواج کرده و وقتی می‌خواهد درباره تیم توضیح بدهد او را یک کانادایی امریکایی آلمانی انگلیسی متولد امریکا توصیف می‌کند.

در استان‌های آتلانتیک، 86 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که با ازدواج بهترین دوستشان با کسی از یک قومیت دیگر هیچ مشکلی ندارند اما این میزان در استان‌های پریری (استان‌های البرتا،‌ ساسکاچوان و منیتوبا) 71 درصد بوده است.

در استان بریتیش کلمبیا، 72 درصد از پاسخ‌دهندگان در پاسخ به عبارت «خرسندی از موزائیک فرهنگی در کانادا» گزینه‌های «موافق» یا «کاملا موافق» را انتخاب کرده‌اند. در حالی‌که این رقم برای پاسخ مشابه در استان کبک فقط 57 درصد بوده است.

در بخش دیگر این نظرسنجی، 86 درصد از پاسخ‌دهندگان استان‌های مریتایمز (استان‌های نیوبرانزویک، پرینس‌‌ادوارد آیلند و نووااسکوشیا) در پاسخ به این سوال که «از همسایگی با کسی از قومیتی دیگر چه احساسی دارند؟» گزینه‌های «راحت هستم» یا «کاملا راحت هستم» را انتخاب کرده‌اند در حالی‌که میزان پاسخ مشابه به این سوال در استان‌های پریری کانادا 72 درصد بوده است.

یکی دیگر از یافته‌های جالب این تحقیق نحوه نگرش پاسخ‌دهندگان نسبت به اقوام اولیه یا همان بومیان کانادا در مقایسه با اقوام دیگر بود. در مجموع 79 درصد از پاسخ‌دهندگان با انتخاب گزینه‌های «راحت هستم» یا «کاملا راحت هستم» نشان دادند که با زندگی در همسایگی کسی از یک قومیت دیگر مشکلی ندارند در حالی‌که این رقم در مورد همسایگی با بومیان کانادا 75 درصد بود.

این موضوع در مناطق مختلف نیز پاسخ‌های متفاوت داشت. برای مثال در استان انتاریو 80 درصد از پاسخ‌دهندگان از همسایگی با یک بومی کانادا «راحت» یا «کاملا راحت» هستند در حالی که این رقم در استان‌های پریری به 61 درصد کاهش می‌یابد.  

بر اساس سرشماری انجام شده در سال 2014 تعداد بومیان کانادا 1.4 میلیون نفر است و اکثریت این افراد در استان‌ انتاریو و استان‌های غربی کانادا (استان‌های البرتا،‌ ساسکاچوان، منیتوبا و بریتیش کلمبیا) زندگی می‌کنند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar