نگاهی دیگر به مزایای حساب پس‌انداز تحصیلی و حمایت‌های دولت کانادا از آن
20 آگوست 2010 - 18:13
بازدید 369
10

نتایج آخرین بررسی‌ها متخصصان را معتقد کرده است که کانادایی‌ها به خوبی از مزایای حساب پس‌انداز تحصیلی RESP استفاده نمی‌کنند. حسابی که مورد حمایت دولت فدرال قرار دارد و می‌تواند برای آینده تحصیلی خانواده‌ها بسیار مفید باشد.   یک حساب پس‌انداز تحصیلی Registered Education Savings Plansیا RESPمی‌تواند به خانواده‌های کانادایی کمک کند تا زمان فرارسیدن […]

ارسال توسط :
پ
پ

نتایج آخرین بررسی‌ها متخصصان را معتقد کرده است که کانادایی‌ها به خوبی از مزایای حساب پس‌انداز تحصیلی RESP استفاده نمی‌کنند. حسابی که مورد حمایت دولت فدرال قرار دارد و می‌تواند برای آینده تحصیلی خانواده‌ها بسیار مفید باشد.

 

یک حساب پس‌انداز تحصیلی Registered Education Savings Plansیا RESPمی‌تواند به خانواده‌های کانادایی کمک کند تا زمان فرارسیدن تحصیلات تکمیلی فرزندان خود هزاران دلار پس‌انداز داشته باشند اما آگاهی کم از مزایا و امکانات این نوع حساب پس‌انداز سبب شده تا فقط تعداد کمی از منافع آن بهره‌مند شوند. 

 

در تحقیقی که موسسه بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی و توسعه در سال ۲۰۰۷ انجام داده بود، طرح پس‌انداز تحصیلی کانادا یکی از سخاوت‌مندانه‌ترین طرح‌های موجود در این زمینه در سطح دنیا شناخته شد. اما بنا به گفته نایب رئیس بخش تحقیق و استاندارد انجمن حسابداران عمومی کانادایی، آقای راک لفبور، فقط از بخشی از قابلیت‌های واقعی این طرح استفاده می‌شود.

 

در سال ۲۰۰۸ دولت مرکزی در حدود ۶۵۰ میلیون دلار بابت کمک بلاعوض پس‌انداز تحصیلیCanada Education Savings Grantsپرداخت کرده است. آقای لفبور که خود در نوشتن گزارش اخیر سرمایه‌گذاری RESPدر کانادا (RESP investments in Canada)نیز همکاری داشته، می‌گوید که اگر هر خانوار سالانه هزار دلار برای حساب RESPپس‌انداز می‌کرد، مقدار کمک دولت باید به چیزی حدود ۴.۵ میلیارد دلار بالغ می‌شد. او می‌گوید: «طبق محاسبات من، کانادایی‌ها فقط از حدود  ۱۴ درصد از پتانسیل واقعی طرح حساب پس‌انداز تحصیلی استفاده می‌کنند. علت این امر می‌تواند در ناآگاهی، بی‌علاقگی و یا نداشتن اطلاعات کافی از این امکان باشد.»

 

طرح اولیه برای افتتاح یک حساب پس‌انداز تحصیلی بسیار ساده است. هرکس از جمله والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، اعضای دیگر فامیل و یا حتی دوستان می‌توانند به محض به دنیا آمدن یک کودک به بانک‌ بروند و به نام او یک حساب RESPباز کنند.

 

پول مذکور می‌تواند در هر موسسه مالی که خانواده‌ بخواهد به صورت سرمایه‌گذاری پس‌انداز شود و از طرف دولت نیز به نسبت پول واریز شده به حساب و بسته به درآمد خانواده کمکی بلاعوض به این حساب تعلق می‌گیرد. فرزندان می‌توانند به هنگام ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی و ثبت نام در کالج یا دانشگاه از موجودی این حساب استفاده کنند. آنها به هنگام برداشت از این حساب مالیات آن را می‌پردازند اما معمولا از آنجایی که یک دانشجو درآمد خاصی ندارد یا درآمد بسیار کمی دارد، مقدار این مالیات بسیار کمتر از مالیاتی است که افراد باید برای این میزان دارایی بپردازند.    

 

البته متخصصان معتقدند که شکل اعطای کمک‌های دولتی به این نوع از حساب‌ها، به دلیل تغییراتی که بسته به شرایط حساب در آن اعمال می‌شود، تا حدی افراد را گیج می‌کند.

 

در سال ۱۹۹۸ دولت از اعطای کمک بلاعوض پس‌انداز تحصیلی یا Canada Education Savings Grantsکه به اختصار به آن CESGهم گفته می‌شود خبر داد. در این کمک برای هر ۵۰۰ دلاری که سالانه در حساب RESPگذاشته شود، به ازای هر دلار پس‌انداز شده، ۲۰ سنت از طرف دولت پرداخت می‌شود و حداکثر میزان این کمک دولتی در طول مدت افتتاح حساب نیز از ۷ هزار ۲۰۰ دلار فراتر نخواهد رفت.

 

بعد از این در سال ۲۰۰۴ نیز نوعی CESGپیشرفته‌تر هم معرفی شد. در این کمک جدید به خانواده‌های کم‌درآمد این امکان داده می‌شود تا بسته به میزان درآمدشان در ازای هر ۵۰۰ دلار که در سال به حساب RESPفرزندشان واریز می‌کنند، ۱۰ تا ۲۰ سنت اضافه‌تر از دولت دریافت کنند. 

 

بعد از آن هم نوبت به معرفی کمک دولتی دیگر به نام اوراق قرضه آموزشی کانادا یاCanada Learning Bondبرای خانواده‌های کم‌درآمد رسید.

 

در این کمک به خانواده‌هایی که حساب RESPبرای فرزندانشان افتتاح کرده‌اند، ۵۰۰ دلار اعطا می‌شود. معنای این حرف آن است که آنها می‌توانند یک حساب RESPافتتاح کنند بدون این‌که حتی یک دلار در آن واریز نمایند و هر ساله از کمک ۱۰۰ دلاری دولت تا سقف ۲ هزار دلار برای کل طول مدت افتتاح حساب برخوردار شوند.

 

با این امکانات مختلف، یک خانواده کم‌درآمد که در سال فقط ۱۵۰ دلار در حساب RESPفرزند خود پس‌انداز می‌کند، در زمان برداشت این حساب در هفده سالگی فرزندش می‌تواند روی یک موجودی ۸ هزار و ۲۰۰ دلاری حساب کند. این مبلغ در برخی از موارد و رشته‌های تحصیلات تکمیلی می‌تواند برای پرداخت شهریه دو سال اول فرزند این خانواده کفایت کند. 

بر اساس گزارش اخیر موسسه اقدامات توسعه‌ای افراد و شرکت‌ها یا SEDI، تنها ۱۶.۳ درصد از خانواده‌هایی که شرایط استفاده از کمک بلاعوض اوراق قرضه آموزشی کانادا را دارند از آن استفاده می‌کنند و ۳۹.۳ درصد از افراد از امتیاز CESGبهره‌مند می‌شوند.

 

لفبور با بیان این نکته که اغلب برای خانواده‌های کم‌درآمد درک این نکته بسیار مشکل است که واجد شرایط استفاده از کدام‌ یک از کمک‌های دولتی هستند، می‌گوید: «از آنجایی که شیوه اعطای این کمک‌ها از نظر اعداد و ارقام تا حدی گیج‌کننده است، خیلی از اوقات اتفاق می‌افتد که افراد بی‌تفاوت از کنار آنها می‌گذرند.»

 

آدام فیر، مدیر مرکز کانادایی سواد مالی  Canadian Centre for Financial Literacy، که زیر نظر موسسه SEDIفعالیت می‌کند، معتقد است این موضوع وقتی تشدید می‌شود که برخی از موسسات مالی هم اشراف و آگاهی کافی نسبت به حساب‌های RESPو مزایای آن ندارند.

 

بر اساس گزارش SEDIاغلب موسسات مالی خیلی زیاد روی سرمایه گذاری در زمینه RESPتبلیغ نمی‌کنند و بسیاری از کارکنان این موسسات نیز غالبا آشنایی کافی با این نوع از حساب پس‌انداز و کمک‌های دولتی که به آن تعلق می‌گیرد ندارند.

فیر می‌گوید :«گاهی اوقات ما حتی مجبور می‌شویم به بانک‌ها در این زمینه آموزش بدهیم و فرم‌هایی را که برای افتتاح این نوع حساب لازم است به آنها معرفی کنیم و به آنها بگوییم که افراد می‌توانند حتی بدون سپرده‌گذاری در این حساب‌ها و فقط با افتتاح آن از مزایای کمک‌های دولتی استفاده کنند.»

 

پیشنهاد موسسه SEDIبرای رفع این معضل این است که دولت به منظور معرفی بهتر این حساب به موسسات مالی منابع آموزشی ویژه از جمله چک ‌لیستی که بتوانند موقع کار با مشتری از آن استفاده نمایند، تهیه کند.

 

دیوید  ابلت، مدیر بخش برنامه‌ریزی مالیات و بازنشستگی شرکت مالی Investment Groupبر این باور است که بدون شک و بدون در نظر گرفتن میزان درآمد، داشتن یک حساب RESPبهترین راه پس‌انداز برای هزینه‌های آینده تحصیل فرزندان است.

 

اما حتی اگر وقتی فرزندتان به دنیا می‌آید یک حساب RESPافتتاح کنید و از تمام کمک‌های مالی دولت نهایت استفاده را ببرید، باز هم با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تحصیل از جمله شهریه  این احتمال وجود خواهد داشت که شما مجبور باشید پول بیشتری برای تحصیل فرزندتان پس‌انداز کنید تا احتمالا او در آینده با مشکل مالی مواجه نباشد.

 

ابلت در این‌باره می‌گوید: «والدین باید تلاش کنند و تصوری از آینده وضعیت و هزینه‌های تحصیل در ذهن خود داشته باشند و بعد ببینند که از طریق RESPچقدر پول پس‌انداز خواهند کرد.» او در ادامه به والدین توصیه می‌کند که در صورت کم بودن مقدار موجودی‌ نهایی‌اشان می‌توانند از دیگر حساب‌های پس‌انداز خود از جمله حساب‌های پس‌انداز معاف از مالیات استفاده کنند.

 

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar