موارد معافیت از پرداخت مالیات HST
06 ژوئن 2010 - 15:49
بازدید 411
5

    در مطالب گذشته به معرفی سیستم واحد مالیات HST که در تعدادی از استان های کانادا مرسوم است و در سال ۲۰۱۰ در استان های انتاریو و بریتیش کلمبیا جایگزین سیستم قدیمی دو مالیاته (GST و PST) می شود، پرداختیم. در اینجا به برخی از اقلامی که در استان انتاریو (عمدتاً به دلیل اعتراضات […]

ارسال توسط :
پ
پ

   

در مطالب گذشته به معرفی سیستم واحد مالیات HST که در تعدادی از استان های کانادا مرسوم است و در سال ۲۰۱۰ در استان های انتاریو و بریتیش کلمبیا جایگزین سیستم قدیمی دو مالیاته (GST و PST) می شود، پرداختیم. در اینجا به برخی از اقلامی که در استان انتاریو (عمدتاً به دلیل اعتراضات مردمی) از این مالیات معاف هستند اشاره شده است. 

 

قهوه، روزنامه و غذاهای ارزان از مالیاتHST معاف می شوند

 

دولت انتاریو در حالی که نگران برخورد شهروندان انتاریویی است، مالیات ترکیبی HST را که بر اقلامی چون قهوه، روزنامه و غذاهای فروشگاه های فست فود نیز وضع کرده بود تغییر داد. دالتون مک گینتی مکررا اعلام کرده که متاسفانه به دلیل اوضاع نامساعد مالی و کمبود بودجه ۲۴.۷میلیون دلاری استان در سال ۲۰۰۹، دولت نمی تواند موارد زیادی را از پرداخت این مالیات ترکیبی معاف کند. البته در اعلام تغییرات، از این به بعد فقط غذاهایی که قیمتشان زیر ۴ دلار باشد و روزنامه ها مثل گذشته مشمول مالیات ۵ درصدی خواهند بود که عملاً معادل GST است. دوایت دانکن، وزیر امور مالی، طی گفتگویی که در یکی از شعبات مشهورترین کافی شاپ فرنچایز کانادا به نام تیم هورتونز Tim Hortons (نام یکی از هاکی بازان محبوب کانادایی و مؤسس این فرنچایز) انجام داد گفت: «این معافیت ها چیزی نیست که خیلی از نظر مالی به شهروندان انتاریویی کمک کند.» گرچه به گفته اوهمین تغییر ۳۲۵ میلیون دلار برای خزانه استانی هزینه دربر خواهد داشت. 

 

وزیر مالیات، جان ویلکینسون نیز بر اهمیت کل این پیشنهاد مالیاتی تاکید کرده و گفته که اعمال آن سبب قطع مالیات بیشتر انتاریویی ها و چک های برگشت مالیاتی برای افراد کم درآمد یا با درآمد متوسط  و نیز رونق اقتصادی خواهد شد. او می گوید: «نه تنها میلیون ها انتاریویی که هر روز صبح قهوه خود را می خرند از این طرح منتفع خواهند شد بلکه نفع بیشتر زمانی عایدشان می شود که اجرای این طرح به ایجاد مشاغل بیشتر منجر می شود.» 

 

به هر حال معنای این حرف این است که قهوه دابل دابل تیم هورتونز یا لاته استارباکزی Starbucks که از تاریخ اول جولای ۲۰۱۰ می خرید و قبلا فقط یک مالیات ۵ درصدی فدرال برایش می پرداختید، از آن تاریخ به بعد هم مشمول مالیات مرکب ۱۳ درصدی نخواهد شد. اغلب لیبرال ها بر این باورند که پرداخت هر روزه مالیاتی از این دست مثلا برای قهوه، از نظر جامعه شناختی می تواند تاثیر مخربی در موقعیت سیاسی آنها داشته باشد. در ادامه همین مسیر دولت خرید روزنامه را هم از پرداخت مالیات معاف کرده است. کتاب، محصولات بهداشتی مورد نیاز بانوان، پوشک بچه، لباس بچه، و بوستر صندلی بچه ها هم از پرداخت مالیات مرکب معاف هستند. البته با تاثیری که این مالیات بر افزایش قیمت خانه ها خواهد داشت باید دید پاسخ بازار به آن چگونه خواهد بود. 

 

در سوی دیگر روزنامه ها هستند که به دلیل معافیتی که دولت برایشان قائل شده بسیار خوشحالند. مدیر ارشد دو انجمن روزنامه های کانادایی و روزنامه های کامیونیتی ها این حرکت دولت را دال بر این می داند که دولت حرف های آنها را شنیده است. همین احساس هم در مدیر ارشد انجمن رستوران ها، متل ها و هتل های انتاریو به چشم می خورد و خبر حذف های مالیاتی را خبر خوبی می داند چون بخش عمده ای از درآمد و به تبع آن حفظ موقعیت این حوزه به فروش قهوه و غذاهای ارزان وابسته است. این درست شبیه همان بحثی است که در سال ۲۰۰۴ وقتی لیبرال ها خواستند روی غذاهای ارزان و مضر برای سلامتی مالیاتی با عنوان «Fat Tax» ببندند، از طرف رستوران دارها مطرح شد و به الغای مالیات مذکور انجامید.  

 

البته افزایش این مالیات به بالا رفتن هزینه هایی مثل قیمت بنزین، سوخت مصرفی منازل، هزینه تاکسی، حق الزحمه خدمات حقوقی، هزینه زمین های گلف و صدها مورد دیگر منجر خواهد شد که به تبع عده بسیاری را ناراضی خواهد کرد. 

 

یکی از اعضای محافظه کار دولت استانی، پیتر شرمن، می گوید که تغییرات اعمال شده نشان می دهد که اعتراضات مخالفان مالیات هماهنگ بر تصمیمات دولت تاثیر گذاشته است. او در تایید صحبت خود درباره ناپخته بودن طرح دولت استانی درباره هماهنگ کردن مالیات ها می گوید: «اعمال این تغییرات نشان می دهد که حرف دالتون مک گینتی درباره غیر ممکن بودن تغییر این طرح اساس درستی نداشته و جا برای تغییر هست.» او تاکید کرد که رهبر محافظه کاران استان، به مخالفت با این طرح ادامه خواهد داد. لیزا مک لوید، یکی دیگر از مخالفان محافظه کار این طرح، نیز که معتقد است لیبرال ها کم کم متوجه خطای خود شده اند، می گوید: «لیبرال های مک گینتی با برگشتن از حرف خود و تغییر موضع نشان داده اند که مخالفت مردم در حال اثر کردن است.» این در حالی است که دولت فدرال که هم حزبی آقای شرمن است از این تصمیم دولت استانی حمایت کرده و آن را به نفع اقتصاد استان و کانادا می داند. 

 

رهبر حزب NDP استان هم معتقد است که لیبرال ها بسیار خودخواهانه عمل می کنند و می گوید: «شاید دولت بتواند در ظاهر این طرح را خیلی خوب و دارای نتایج عالی نشان بدهد اما واقعیت این است که خانواده ها به زودی خواهند دید که قیمت ها بالاتر و بالاتر می روند حتی اگر دولت آن قدر مهربان باشد که قیمت قهوه و دونات را ثابت نگه دارد. گرچه انتاریو هنوز با مالیاتی به اسم مالیات دونات مواجه نشده اما مشکل این است که دولت می خواهد به هر شکل مالیات انتاریویی ها را بالا ببرد. شاید بهترین کار دولت لیبرال در حق خانواده های انتاریویی این باشد که همین حالا مالیات هماهنگ را باطل اعلام کند.» 

 

البته با پافشاری مقامات استان و توضیحات اقتصاددانان موافق این تغییر، به نظر می رسد افکار عمومی هم آرام آرام در حال پذیرش آن هستند خصوصا که در اکثریت قریب به اتفاق اقلام مصرفی، عملاً قیمت نهایی تغییری نخواهد داشت.

    

دیگران از جمله ناشران مجله ها و دارندگان شرکت های سرمایه گذاری یا Mutual Fundها هم از جمله کسانی هستند که در تلاشند تا بلکه بتوانند خود را از مالیات ۱۳ درصدی معاف کنند. رئیس ارشد Magazine Canada معتقد است که در صورت عدم موفقیت آنها بسیاری از مجلات تعطیل خواهند شد و مجلات نیز، به دلیل عملکردی تقریبا مشابه با روزنامه ها در حوزه مباحث فرهنگی و اقتصادی، باید از پرداخت این مالیات مستثنی شوند. 

 

حالا بپرداز، بعدا بمیر و از پرداخت HST خلاص شو!

 

تا قبل از اول جولای ۲۰۱۰ به مراسم ختم مالیات تعلق نمی گیرد 

 

اگر می خواهید از شر پرداخت مالیات هماهنگ فروش ۱۳ درصدی خلاص شوید، همین امروز خدمات مراسم ختم خود را پیش خرید کنید و برای مدتی طولانی روزنامه ها و مجله های مورد نظرتان را آبونه شوید.

 

وزیر مالیات، جان ویلکینسون، اعلام کرده که مالیات ۱۳ درصدی هماهنگ یا ترکیبی (HST) شامل مراسم ختمی که پیش تر هزینه هایشان پرداخت شده نمی شوند. آبونه مجلات و روزنامه ها و دیگر محصولات انتشاراتی هم، که در حال حاضر فقط مالیات GST به آنها تعلق می گیرد، چنانچه تا پیش از این تاریخ انجام شده باشد، از مالیات HST معاف خواهند بود. به گفته ویلکینسون مدت آبونمان مهم نیست و می تواند از چند هفته تا چند سال باشد.   

 

مورد دیگر معافیت از مالیات مربوط به سفرهای یکسره یا دوسره ای است که پیش از تاریخ اول جولای آغاز شده باشند. البته هنوز معافیت های با ارزش دیگری هم هست. تا اول ماه می ، مالیات HST به قراردادهای طولانی مدت دیگر مثل مراقبت از چمن ها، تمیز کردن برف ها و موارد مشابه دیگر نیز تعلق نمی گیرد.  

 

این قوانین مطابق همان قوانینی است که پیش تر در استان کبک و استان های شرقی از جمله نیوبرانزویک، نووا اسکوشیا، پرینس ادوارد و نیوفاوندلند و لابرادور نیز اعمال می شده است.

 

مدیر یکی از مؤسسات برگزاری مراسم ختم به ساکنان انتاریو تاکید می کند که از این فرصت استفاده کنند چون بعد از این که مالیات جدید بر این مورد هم اعمال شود، هزینه پنج هزار دلاری این مراسم حدود چهارصد دلار بیشتر خواهد شد. او صرفه جویی در این هزینه را یکی از دلایل اقتصادی ای می داند که می تواند در کنار دیگر عوامل احساسی و عملی، به تشویق افراد برای پیش خرید این سرویس منجر شود. در استان انتاریو از هر چهار مراسم ختم یکی پیش خرید می شود. 

 

به نظر می رسد مجموعه این تبلیغات بی تاثیر نبوده و شرکت های مرتبط بسیاری توانسته اند خدمات خود را پیش فروش کنند.  
 

 
 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar