مهاجرت: یک موضوع مهم در مبارزات انتخاباتی آتی
18 می 2015 - 19:13
بازدید 466
6

سیاست‌های مهاجرتی در دوران زمامداری دولت محافظه‌کار تغییرات فاحشی را به خود دیده؛ از آن جمله‌اند قوانین متعددی که کار را برای پناهندگان و مهاجرانی که قصد دارند کانادا را به عنوان خانه دوم خود برگزینند بسیار دشوار ساخته است.  البته قوانین مهاجرتی سختگیرانه دولت محافظه‌کار به مذاق برخی از گروه‌های قومیتی بسیار خوشایند آمده […]

ارسال توسط :
پ
پ

سیاست‌های مهاجرتی در دوران زمامداری دولت محافظه‌کار تغییرات فاحشی را به خود دیده؛ از آن جمله‌اند قوانین متعددی که کار را برای پناهندگان و مهاجرانی که قصد دارند کانادا را به عنوان خانه دوم خود برگزینند بسیار دشوار ساخته است. 

البته قوانین مهاجرتی سختگیرانه دولت محافظه‌کار به مذاق برخی از گروه‌های قومیتی بسیار خوشایند آمده در حالی‌که اقوام دیگر از این امر چندان راضی به نظر نمی‌رسند. منتقدین در مجلس در مورد این تغییرات اظهار نظرهای منفی بسیار کرده‌اند. اما محافظه‌کاران معتقدند که این تغییرات سبب صرفه‌جویی در پول‌های مالیات‌دهندگان شده، به روند مهاجرت سرعت بخشیده، ‌زمان انتظار متقاضیان را کوتاه ساخته و مانع از ورود پناهندگان تقلبی به داخل کانادا شده است. سخنگوی آقای کریس الکساندر، وزیر مهاجرت کانادا، در پاسخ به درخواست‌ روزنامه تورنتواستار برای ادای توضیحاتی در خصوص تغییرات مهاجرتی مذکور و آنچه در آینده پیش خواهد آمد گفته است که در حال حاضر امکان پاسخگویی برای آقای وزیر وجود ندارد.

اما به گفته خانم ارین تالی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه تورنتو، بحث مهاجرت به ندرت این قدرت را دارد که به یکی از مباحث اصلی انتخاباتی بدل شود زیرا «به سادگی پتانسیل نادیده گرفته شدن و به بیراهه رفتن را دارد.»

اما در انتخابات اخیر هم حزب لیبرال و هم حزب نیودموکرات  یا NDP گفته‌اند که قصد دارند موضوع مهاجرت را به عنوان یکی از سرفصل‌های مبارزات انتخاباتی خود در نظر بگیرند.

این هم برنامه‌هایی که هر یک از این دو حزب در نظر دارند تا در صورت پیروز شدن در انتخابات پاییز 2015 به اجرا درآورند:

 

لیبرال‌ها  

آقای جان مک‌کالوم، منتقد رسمی وزارت مهاجرت از حزب لیبرال [اصطلاح opposition critic به عضوی از پارلمان از یکی از احزاب رقیب دولت اشاره دارد که از سوی حزب مسئولیت می‌یابد تمامی سیاست‌ها، برنامه‌ها و ساختارهای قانونی جاری را مورد بررسی قرار داده و سخنگوی اصلی حزب در آن حوزه‌های تحت مسئولیت باشد. چنین فردی معمولا یکی از کاندیداهای جدی برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های اجرایی در دولت جدید در صورت به پیروزی رسیدن حزب خواهد بود.] می‌گوید: «به نظر من ما با قرار دادن این همه موانع تازه و در نظر گرفتن شرایط دشوار برای مهاجران هیچ لطفی در حق خود نمی‌کنیم. در حال حاضر ما با توجه به سالخورده شدن جمعیت کانادا بیش از هر زمان دیگر به مهاجران جوان نیاز داریم و این در حالی است که با بسیاری کشورهای دیگر، که آنها نیز با معضل سالخوردگی جمعیت خود دست به گریبان هستند، در رقابت خواهیم بود.» ‌

 بر اساس گفته‌های مک‌کالوم، دولت لیبرال در صورت انتخاب شدن برخی از موانعی را که دولت فعلی طی قانون جدید شهروندی بر سر راه اخذ شهروندی مهاجران قرار داده حذف خواهد نمود. همچنین آنها در نظر دارند تا دو الزام قانونی جدید را لغو کنند: اول قانونی که دیگر50 درصد زمانی که دانشجویان بین‌المللی در کانادا صرف کرده‌اند را به عنوان زمان سکونتشان در کانادا در نظر نمی‌گیرد و دوم قانونی که از شهروندان جدید می‌خواهد تا اظهارنامه‌ای را امضا کنند مبنی بر این‌که قصد دارند تا در کانادا بمانند.     

وی می‌گوید که حزب متبوعش تلاش خواهد کرد تا از زمان بسیار طولانی بررسی درخواست‌های اسپانسرشیپ والدین، شهروندی و دریافت ویزای توریستی نیز کاسته شود. به گفته وی: «حزب لیبرال بر این باور است که کانادا باید پذیرای مهاجران از همه نقاط دنیا باشد و نباید این فرض را داشته باشد که هر فرد دیگری یک مجرم و جنایتکار است.» 

علاوه بر این لیبرال‌ها تلاش خواهند کرد که «پناهندگان بیشتری از کشورهای سوریه و دیگر نقاط دنیا بپذیرند» و تضمین می‌کنند که «برای پناهندگان امکان دادرسی عادلانه وجود داشته باشد.»   

 

حزب نیودموکرات یا NDP

آقای اندرو کش، منتقد حوزه چندفرهنگی از حزب نیودموکرات، می‌گوید: «در این سال‌ها ما (کانادا) از یک سیاست مهاجرتی که به تداوم، ساخت جامعه و ساخت زندگی در کشور اهمیت می‌داده فاصله گرفته و به سیاستی که در آن همه چیز منقطع و موقت است روی آورده‌ایم.»

به گفته آقای کش و به اعتقاد حزب متبوع وی، گرد هم آمدن اعضای خانواده باید یکی از مسائل اصلی در اولویت‌های مهاجرتی کانادا باشد. این در حالی است که تغییرات جدید به گونه‌ای بوده که حتی در مواردی این امر را غیر ممکن ساخته است. وی حتی آزمون جدید زبان برای کسب حق شهروندی را مانعی جدی بر سر راه متقاضیان می‌داند. وی سیاست‌های جدید محافظه‌کاران در زمینه پذیرش پناهندگان را محکوم می‌کند و تلاش‌های نه چندان جدی دولت برای کمک به پناهندگان سوری را «شکست مطلق» می‌داند.

به گفته وی NDP در نظر دارد تا در صورت انتخاب شدن، دو موضوع خانواده و گرد هم آمدن اعضای خانواده را از اولویت‌های اصلی سیستم مهاجرتی خود قرار دهد. وی می‌گوید: «این عوامل همان‌ چیزهایی هستند که کشور ما را ساخته‌اند. ما داستا‌ن‌های بسیاری از موفقیت‌های جوامعی داریم که بعد از پا گذاشتن به خاک این کشور شکوفا شده و به بخشی حیاتی از تاریخ این کشور بدل گشته‌اند. محافظه‌کارها به شدت این مسیر را تغییر داده‌اند و ما تلاش خواهیم کرد تا آن را به جریان اصلی خود بازگردانیم.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar