مهاجرت و مالیات
28 نوامبر 2016 - 20:28
بازدید 450
9

  پرداخت مالیات در کانادا یکی از وظایف اصلی همه ساکنان کشور است به همین دلیل مهاجرین تازه وارد باید از همان سال اول ورود به این کشور در این زمینه اقدام کنند. البته معمولاً وضعیت درآمدی آنها به گونه ای است که در سال های اول پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای آنها منافع اقتصادی […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

پرداخت مالیات در کانادا یکی از وظایف اصلی همه ساکنان کشور است به همین دلیل مهاجرین تازه وارد باید از همان سال اول ورود به این کشور در این زمینه اقدام کنند. البته معمولاً وضعیت درآمدی آنها به گونه ای است که در سال های اول پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای آنها منافع اقتصادی نیز دارد. در این مقاله که اصل آن اینجا قرار دارد شما می توانید با برخی از نکات برجسته و مهم مربوط به بحث مالیات بر درآمد آشنا شوید. البته مالیات ها در کانادا انواع بسیار زیادی دارند. در آینده در قالب مقالاتی به توضیح بخشی از اصطلاحات بکار رفته در این مقاله و سایر انواع مالیات خواهیم پرداخت.  

بیشتر مهاجران وارد شده به خاک کانادا – و نه همه آنها- شهروندانی می شوند که مالیات خود را به دولت این کشور پرداخت می کنند. در این مورد کانادا با کشور ایالات متحده امریکا که در آن تمام مهاجرین (برای مثال دارندگان کارت سبز) و دیگر شهروندان، حتی اگر در خاک امریکا زندگی نکنند، به طور اتوماتیک مالیات خود را به دولت می پردازند متفاوت است.  
 

در کانادا برخی از مهاجرین با توجه به این که ارتباط مالی کمی با کشور دارند و بیشترین رابطه مالی اشان با کشور دیگری است، می توانند قانونا از پرداخت مالیات بردرآمد اجتناب کنند. البته این افراد (در صورتی که هنوز در وضعیت مهاجرت باشند و به شهروندی کانادا درنیامده باشند) باید این نکته را نیز در نظر بگیرند که نپرداختن مالیات می تواند بر ادامه وضعیت مهاجرتی اشان تاثیر داشته باشد.  
 

قانون مالیات بردرآمد در کانادا اشاره ای به وضعیت افراد به عنوان مهاجر یا شهروند ندارد. در این قانون فقط ذکر شده که شهروندان کانادایی که مشمول پرداخت مالیات می شوند باید هر ساله مالیات بر درآمدی را که از هرکجای دنیا کسب کرده اند بپردازند و میزان دارایی های خود در خارج از کانادا را به درستی اعلام کنند. به این التزام قانونی آخر «اعلام دارایی های خارجی» یا «Foreign Asset Disclosure» می گویند.  
 

اما حال ببینیم که به چه کسی شهروند مشمول پرداخت مالیات گفته می شود؟ در پاسخ باید گفت به طور معمول همه افراد (مهاجر قانونی، شهروند، دانشجو، دارندگان مجوز کار و حتی مهاجران غیر قانونی که هنوز وضعیت شان مشخص نشده) چنانچه بیش از ۱۸۳ روز از یک سال تقویمی را در کانادا بگذرانند، مشمول پرداخت مالیات می شوند.  
 

برخی افراد زمان بسیار کوتاه تری از این را در کانادا هستند اما همچنان شهروند مشمول پرداخت مالیات محسوب می شوند. برای مثال باید از کسانی نام برد که از نظر ارتباطات اجتماعی و اقتصادی موطن آنها کانادا است هر چند که زمان های زیادی را در خارج از خاک این کشور به سر برده باشند. در این مورد زمان یک عامل تعیین کننده محسوب نمی شود. علاوه بر این هر کس که در کانادا خانه ای دارد یا همسرش در کانادا به سر می برد، یک شهروند مشمول پرداخت مالیات محسوب می شود هر چند که او (زن یا مرد) بیشتر زمان خود را در جایی غیر از کانادا بگذراند. استثنائاتی در این اصول هست.
 

گاهی اوقات مهاجران به کانادا بویژه مهاجران ثروتمند که از نظر مالی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگ خود با کشور مبدا را حفظ کرده اند و یا کسانی که از کشوری به کانادا آمده اند که معاهده مالیاتی با کانادا دارد، قانونا می توانند از زمره شهروندانی که مالیات پرداخت می کنند خارج شوند. این موضوع بسیار پیچیده است و پیش از هرگونه تصمیم گیری درمورد نحوه پرداخت مالیات باید درباره آن با یک متخصص مشورت شود.  
 

بسیاری از خانواده های ثروتمند اغلب از روشی به نام «Immigrant Trust» استفاده می کنند. در این روش قانونا به آنها اجازه داده می شود که تا ۵ سال نسبت به درآمد مشخصی که خارج از کانادا به  دست می آورند، از پرداخت مالیات معاف باشند.  
 

همان طور که پیش تر گفتیم همه شهروندان کانادایی مشمول پرداخت مالیات باید سالانه گزارش درآمد خود را ارائه کنند و متناسب با آن مالیات پرداخت نمایند [یا بسته به میزان درآمدها در مواردی، کمک هزینه هایی دریافت کنند] درآمد شامل کلیه پول هایی است که در سراسر جهان به دلیل اشتغال، بهره پول، اجاره ملک، سود سهام [و نسبت سهم فرد از مالیات شرکت مربوطه جهت دریافت اعتبار مالیاتی] و نیمی از درآمدهای سرمایه ای یا عمده capital gains به دست آمده به فرد رسیده باشد. 

خطا در ارائه این موارد یا نپرداختن مالیات می تواند موجب جریمه، بهره بر مالیات یا حتی درخواست تاوان به دلیل ارتکاب به جرم شود. بین وضعیت مهاجرت و شهروندی افراد و چگونگی پرداخت مالیات آنها رابطه ای پیچیده وجود دارد. هیچ قاعده رسمی ای وجود ندارد که افراد با پرداخت مالیات خود لزوما بتوانند موقعیت مهاجرتی خود را ابقا کنند و یا برعکس با ادامه موقعیت مهاجرتی اشان، همچنان مشمول پرداخت مالیات باقی بمانند.  

همین امر در مورد پرداخت مالیات و وضعیت شهروندی کانادا نیز صدق می کند. برای مثال برای فرد کاملا این امکان وجود دارد که مهاجر دائمی کانادا باقی بماند یا به شهروندی کانادا پذیرفته شود و در همین زمان هم شهروند مشمول پرداخت مالیات نباشد. برنامه های دقیق که با کمک و مشاوره افراد خبره و کارشناس در این حوزه تنظیم شده باشند، می توانند به یک مهاجر تازه کمک کنند تا از موانعی چون وضعیت مهاجرت، مالیات و وضعیت شهروندی به سلامتی عبور کند و با ارتکاب خطا هیچ یک از این موقعیت ها را فدای دیگری نسازد.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 8 بهمن 88 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar