مرخصی والدین (زایمان) در کبک
01 اکتبر 2016 - 23:51
بازدید 312
9

از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۰۶ قانون جدید مرخصی والدین Régime québécois d'assurance parentale در استان کبک به تصویب رسید. طبق این قانون هر یک از والدینی که صاحب فرزند می شوند یا کودکی را به فرزندخواندگی قبول می کنند از حق مرخصی والدین استفاده می کنند (چون این مرخصی شامل پدران هم می شود […]

ارسال توسط :
پ
پ

از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۰۶ قانون جدید مرخصی والدین Régime québécois d'assurance parentale در استان کبک به تصویب رسید. طبق این قانون هر یک از والدینی که صاحب فرزند می شوند یا کودکی را به فرزندخواندگی قبول می کنند از حق مرخصی والدین استفاده می کنند (چون این مرخصی شامل پدران هم می شود ترجیح دادیم از آن به عنوان مرخصی والدین نام ببریم .) یعنی تا سقف ۵۲ هفته می توانند ضمن ترک کار، حقوق خود را دریافت کنند. البته شروع مرخصی باید حتما بعد از تولد نوزاد یا بعد از مسجل شدن فرزندخواندگی باشد. خانم های باردار می توانند تا ۱۸ هفته قبل از تولد نوزاد از مرخصی استفاده کنند اما این مرخصی بدون حقوق خواهد بود. این مرخصی شامل تمام کسانی که تابع قانون کار هستند خواهد شد. چه افراد خوداشتغال و چه افراد کارمند؛ چه کارمندان تمام وقت و چه کارمندان نیمه وقت.

باید توجه داشت در این قانون فرض بر این است که پدر، مادر یا هر دو قرار است در دوران مرخصی از نوزاد خود مراقبت کنند و به طور کلی این برنامه برای حمایت از خانواده ها و حفظ سلامت جسمی و روانی کودک و والدین است به همین دلیل والدین قانونا مجاز نیستند ضمن استفاده از این برنامه به کار دیگری مشغول شوند، درآمدی داشته باشند و یا کودک را به مهدکودک بسپرند و از یارانه های دولتی برای مهدکودک استفاده کنند. اگر این نکات رعایت نشود حتی سال ها بعد از این دوران، اگر به هر شکلی دولت متوجه این امر شود تمام وجه پرداختی را به اضافه هزینه های دیگر، جریمه و سود مبلغ پرداخت شده را از فرد بازپس خواهد گرفت.

اگر فردی بخواهد در دوران استفاده از مرخصی به طور موقت کار کند و حقوقی دریافت کند باید مراتب را در اسرع وقت به اطلاع QPIP  برساند. اگر این اقدام به سرعت انجام گیرد امکان دارد که QPIP پرداخت حقوق مرخصی والدین را به طور موقت و تا زمانی که والد یا والدین به کار مشغول هستند معلق کند و بعد از این که دست از کار کشیدند دوباره پرداخت را از سر گیرد.

نوشتار زیر در مورد مرخصی والدین برای کارمندان است و در شماره بعدی نشریه پرنیان از مرخصی والدین برای افراد خوداشتغال خواهیم گفت.

شرایط استفاده از مرخصی والدین (زایمان)

کسانی که شرایط استفاده از مرخصی والدین (زایمان)  را دارا هستند عبارتند از:

  • والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند یا کودکی را به فرزندخواندگی پذیرفته اند؛
  • در تاریخ شروع استفاده از حق مرخصی والدین، شهروند کبک هستند؛
  • بعد از تولد فرزند کار را ترک کرده اند یا با کاهشی دست کم ۴۰ درصدی در میزان درآمد خود مواجه شده اند؛
  • در دوران اشتغال بیمه ای معادل ۲۰۰۰ دلار دریافت کرده اند (صرف نظر از سابقه کار)؛

برای مطالعه متن کامل، این صفحه از وبسایت نشریه پرنیان و یا این صفحات از نسخه دیجیتالی پرنیان شماره ۱۹ را ببینید.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 18 بهمن 92 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar