ماجرای دعوای جمعی علیه اداره مهاجرت کبک چیست؟ چه باید کرد؟
19 آوریل 2018 - 19:33
بازدید 404
7

از دیروز متقاضیان برنامه نیروی متخصص کبک نامه هایی را از اداره مهاجرت کبک دریافت کرده اند که به آنها از طرح یک دعوای جمعی Class Action Lawsuit خبر داده است (متن نامه اینجا آمده است). این ماجرا موجی به راه انداخته است و در فضای مجازی افراد در پی پاسخ به سوالات خود هستند. […]

ارسال توسط :
پ
پ

از دیروز متقاضیان برنامه نیروی متخصص کبک نامه هایی را از اداره مهاجرت کبک دریافت کرده اند که به آنها از طرح یک دعوای جمعی Class Action Lawsuit خبر داده است (متن نامه اینجا آمده است). این ماجرا موجی به راه انداخته است و در فضای مجازی افراد در پی پاسخ به سوالات خود هستند.

بر آنم در این مقاله مواردی را مطرح کنم، شاید نوری بر موضوع تابانده شود:

سوال نخست این است که شکایت جمعی یا class action lawsuit به چه معنی است و تفاوت آن با دیگر شکایت ها در دادگاه چیست؟

این نوع شکایت زمانی مطرح می شود که طرح کننده دعوا مدعی است در حقی که از وی ضایع شده است، تنها نیست و گروهی از افراد در چنین شرایطی قرار دارند که آنها نیز به همان میزان از اقدام یا عدم اقدام کسی که از آن شکایت شده است و در شرایط کاملا یکسانی قرار دارند. به تعبیر دیگر یک نفر یا چند نفر به نمایندگی از گروهی از مردم که لزوما آنها را نمی شناسند و از آنها نمایندگی هم ندارند به صورت جمعی طرح شکایت می کنند. این نوع شکایت ها که در آمریکا و کانادا معمول است به سادگی قابل اقدام نیست و پیش از هر چیز باید مقام قضایی در این خصوص قانع شود و اجازه طرح دعوای آن فرد را از سوی گروه همسان خود بدهد. مثال های زیادی در این زمینه هست که یکی از آنها را می توانید اینجا بخوانید که در مورد شکایت ساکنان حریم فرودگاه مونترآل به دلیل سر و صدای هواپیماهاست. مثال دیگر آن شکایت جمعی بخشی از سرخپوستان کانادایی است که در مدارس شبانه روزی در دهه ۶۰ مورد سو استفاده قرار گرفته اند که آن را می توانید اینجا بخوانید.

سوال دوم این که افراد این گروه چگونه مطلع می شوند و چگونه نفع می برند؟

پس از اینکه اجازه طرح دعوا صادر شد کسی که از او شکایت شده است، باید به اطلاع همه اعضای آن گروه برساند که چنین دعوایی در دادگاه در حال طرح شدن است مثلا در همین مورد اداره مهاجرت موظف است به همه افرادی که در این تعریف قرار می گیرند در این زمینه اطلاع رسانی کند. در حالتی که کسی که از او شکایت شده است، لیستی از افراد نداشته باشد در این صورت در رسانه ها اعلام می کنند و افراد را مطلع می کنند.

سوال سوم این شکایتی که علیه اداره مهاجرت کبک طرح شده است، چیست و چه اهمیتی دارد؟ 

در این شکایت هنوز اتفاقی نیفتاده است و تنها بر اساس درخواست دو نفر دادگاه اجازه طرح دعوا به صورت جمعی را صادر کرده است. هنوز به این دعوا رسیدگی نشده است و تا به مرحله تصمیم برسد دو تا سه سالی زمان می برد و البته بعید نیست که تا پیش از آن اداره مهاجرت کبک برای حفظ آبرو در این زمینه سازش کند و تصمیمی را با هماهنگی دادگاه اعلام کند.

سوال چهارم این است که موضوع شکایت چیست و این افراد از دادگاه چه خواسته اند؟

موضوع شکایت این است که این افراد مدعی اند اداره مهاجرت کبک با گرفتن هزینه رسیدگی به این پرونده ها به ناحق کسب مال کرده است و با توجه به اینکه پرونده ها را درست رسیدگی نکرده و یا به دلیل اعمال قوانین جدید آنها را رد می کند از بازپرداخت هزینه قانونی سرباز زده است. و البته صحبت از جبران خسارت هم شده است که تعریفی از آن به دست نداده اند و حدود آن درادامه دعوا می تواند روشن شود.

سوال پنجم اینکه آیا این شکایت خوبی است و اینکه می تواند رهگشا باشد و موجب تغییر نگاه آن اداره شود؟

شخصاً معتقدم هر فشاری به اداره مهاجرت کبک به هر شکل و ترتیبی، درست است چرا که در سال های اخیر بسیار خلاف عدالت عمل کرده اند و مهم ترین آن رد پرونده های بسیار در سال ۲۰۱۴ به بهانه ارسال نامه های بی پاسخی است که هرگز ارسال نشده بودند. هر گونه حساب کشی از این اداره می تواند اثر مثبتی در تغییر رفتار آن ها داشته باشد.

اینکه این شکایت موضوع خوبی دارد؟ خیر به نظر من باید تمرکز بر رسیدگی به پرونده ها و عدم پذیرش رفتار ناعادلانه کبک بر اعمال قانون جدید بر پرونده های قدیم باشد اینکه چون قانون جدید را اعمال می کنید و من رد خواهم شد پس پول مرا پس بدهید مشکل متقاضیان را حل نمی کند. آنها با امید پرونده را ارسال کرده اند و انتظار رسیدگی منطقی و عادلانه دارند. شکایت از کبک باید بر این موضوع متمرکز باشد و این همان چیزی است که تیم ما در دستور کار دارد و تعدادی از وکلای مبرز کبک در حال آماده کردن آن شکایت هستند که البته شکایت جمعی نیست.

در مجموع اصل اقدام مرا خوشحال کرده است، گذشته از نتیجه آن.

سوال ششم اینکه آیا باید در این شکایت شرکت کرد یا از آن به ترتیبی که گفته شده است، باید خارج شد؟

با توجه به موضوع شکایت و اینکه چه موفق شود چه ناموفق در سرنوشت پرونده شما تاثیری ندارد هیچ اقدامی توصیه نمی شود و لازم نیست برای خروج از آن اقدام کرد.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar