قسمت پنجم – آشنایی با منازل یک طبقه (بانگالو)
07 اکتبر 2016 - 18:45
بازدید 262
8

نوشتار زیر ادامه موضوع معرفی خانه های مسکونی در شهر مونترال (از نظر نقشه داخلی) است. در مطلب قبلی با خانه های دوطبقه یا کاتج که تعریف آن با کاتج در سایر نقاط کانادا تفاوت دارد آشنا شدیم. در این نوشتار به خانه های یک طبقه یا بانگالو می پردازیم. بانگالو (Bungalow) یا خانه های […]

ارسال توسط :
پ
پ

نوشتار زیر ادامه موضوع معرفی خانه های مسکونی در شهر مونترال (از نظر نقشه داخلی) است. در مطلب قبلی با خانه های دوطبقه یا کاتج که تعریف آن با کاتج در سایر نقاط کانادا تفاوت دارد آشنا شدیم. در این نوشتار به خانه های یک طبقه یا بانگالو می پردازیم.

بانگالو (Bungalow) یا خانه های یک طبقه

این نوع خانه ها چنان که از اسم آن بر می آید معمولا از یک طبقه و یک زیرزمین یا بیسمنت تشکیل شده اند. در بانگالوها اتاق ها همه در یک سطح قرار دارند و کمتر از پله در فضای خانه استفاده شده است. این نوع خانه ها مزایا و معایبی دارند که اشاره کوتاهی به آنها خواهیم داشت:

برای کسانی که علاقه ای به بالا و پایین رفتن از پله ندارند بخصوص برای خانواده هایی که سالمند یا کودک خردسال دارند این نوع خانه ها از نظر ایمنی برتر هستند ضمن این که دسترسی به تمام اتاق های خانه بهتر است. شاید در ابتدای امر داشتن پله در خانه برای خریداران مسئله قابل توجهی به نظر نرسد اما کسانی که تجربه زندگی در خانه های دوطبقه یا کاتج را دارند و مجبور هستند روزی چند ده بار فاصله طبقات را طی کنند عقیده دارند باید به این موضوع بیشتر دقت کرد. اما در عین حال بانگالوها از نظر استقلال ساکنین خانه و حفظ حریم خصوصی آنها در مرتبه پایین تری نسبت به خانه های دو طبقه یا کاتج قرار می گیرند که برای بعضی خانواده ها بخصوص خانواده هایی که فرزندان بزرگتر دارند یا در طول سال برای دوره های نسبتا طولانی میزبان مهمانانی از دیگر شهرها و کشورها هستند مسئله مهمی به شمار می رود.

بانگالوها معمولا زیربنای بزرگتری نسبت به دیگر انواع خانه ها دارند اما با توجه به این که تمام اتاق ها تنها در یک طبقه (به علاوه زیرزمین) قرارگرفته است فضای در دسترس و قابل استفاده در این نوع خانه ها کمتر است. به عنوان مثال در مناطق غربی شهر مونترال زیربنای کاتج ها به طور متوسط بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر است که چون این ساختمان ها در دو طبقه احداث می شوند فضای قابل دسترس خانه به غیر از زیرزمین ۱۶۰ تا ۲۰۰ متر خواهد بود در حالی که متوسط زیربنای بانگالوها در همین منطقه ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر است و به ندرت می توان بانگالویی با زیربنای بزرگتر در این منطقه پیدا کرد. دلیل این مسئله این است که  هزینه ساخت بانگالو به طور کلی از هزینه ساخت کاتج بیشتر است در عین حال همیشه محدودیتی نسبت به سهم بنای ساختمان از کل زمین وجود دارد که باید رعایت شود. ضمن این که در شهر سردی مانند مونترال بانگالوهای وسیعتراز این متراژ طرفداران زیادی ندارند. به همین دلیل است که به عنوان مثال تعداد کاتج های ۴ یا ۵ اتاق خوابه بسیار بیشتر از بانگالوهایی با این تعداد اتاق خواب است و اگر خریداران نیاز به فضای بیشتر و بخصوص تعداد اتاق های خواب و سرویس های بهداشتی بیشتری دارند بهتر است به سراغ کاتج بروند.

به دلیل این که در بانگالوها معمولا درصد بیشتری از زمین خانه برای ساخت بنا استفاده می شود حیاط پشتی این نوع خانه ها از خانه های دیگر با متراژ مساوی کوچکتر است.

معمولا هزینه گرمایش بانگالوها نسبت به خانه های دیگر بیشتر بوده و گرم کردن این خانه ها در زمستان و رسیدن به یک دمای یکنواخت در همه قسمت های خانه سخت تر است و دلیل این مسئله همان هم سطح بودن فضاهای خانه است.

بانگالوها از نظر فضای بیرونی معمولا یا Detached هستند یا Semi- Detached (این عبارات در نوشتارقبل (انواع خانه درمونترال) تعریف شده است) و بانگالوی Attached تقریبا نایاب است.

در ضمن در شهر مونترال بانگالوها از نظر فضای داخلی نیز انواع مختلفی دارند. یکی از این انواع Raised Bungalow است که هم قیمت بالاتر و هم طرفدار بیشتری در میان خریداران این نوع خانه دارد. در این نوع بانگالوها طبقه اصلی خانه، نیم طبقه از سطح زمین بالاتر است. یعنی در هنگام ورود به خانه شما با یک ورودی نسبتا کوچک و دو سری پله مواجه می شوید که پله های به سمت بالا، شما را به فضای اصلی خانه و پله های به سمت پایین شما را به زیرزمین خانه می رساند.

دلیل برتری این نوع خانه این است که زیرزمین در سطح بالاتری قرار می گیرد به همین دلیل بسیار روشن تر است و پنجره های بزرگی دارد. حتی در بعضی از این نوع بانگالوها دری از زیرزمین به حیاط باز می شود که به این نوع زیرزمین اصطلاحا Walk out Basement می گویند. در این نوع خانه ها، زیرزمین معمولا به اتاق نشیمن خانواده تبدیل می شود و کاملا قابل استفاده است. ضمن این که بالاتر بودن طبقه اول خانه از سطح زمین، هم از نظر معماری زیباتر است و هم ورودی خانه را از اتاق های طبقه اول که معمولا مهمانخانه و آشپزخانه است کاملا جدا می کند که این مسئله هم از نظر حفظ حریم خصوصی و هم از نظر تبادل سرما و گرما با بیرون هنگام باز شدن در ورودی خانه، مزیت مهمی به نظر می رسد. به همین دلیل است که این نوع بانگالو طرفداران بیشتری دارد. بانگالوها ممکن است با یا بدون گاراژ ساخته شوند.

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 13 اردیبهشت 90 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar