قسمت پانزدهم – سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مونترال (بخش دوم)
07 نوامبر 2016 - 21:33
بازدید 297
7

  همان طور که در مطلب قبلی گفته شد در مونترال، اداره حمل و نقل عمومی مسئول اتوبوس های درون شهری، مترو و قطار است که   Société de transport de Montréal   یا به اختصار  STM   نام دارد. سرویس اتوبوس های درون شهری در شهر مونترال دارای ۱۸۶  خط روزانه و ۲۳ خط شبانه است. شبکه […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

همان طور که در مطلب قبلی گفته شد در مونترال، اداره حمل و نقل عمومی مسئول اتوبوس های درون شهری، مترو و قطار است که   Société de transport de Montréal   یا به اختصار  STM   نام دارد. سرویس اتوبوس های درون شهری در شهر مونترال دارای ۱۸۶  خط روزانه و ۲۳ خط شبانه است.

شبکه اتوبوسرانی در شهر مونترال بسیار گسترده و کارآمد است به طوری که اتوبوس برای سفرهای درون شهری به عنوان دردسترس ترین، ارزانترین و مناسبترین وسیله شناخته میشود. به غیر از سرویسهای سریعالسیر، خطوط اتوبوس در شهر مونترال دارای ایستگاههای متعدد و بسیار نزدیک به هم هستند و از محله ها و کوچهها عبور میکنند تا بخصوص در فصل سرما امکان دسترسی به ایستگاه اتوبوس برای شهروندان سادهترباشد. خطوط اتوبوس مسیرها و برنامه زمانبندی مشخص و از پیش تعیین شدهای دارند که دقیقا بر طبق آن عمل میکنند. این برنامه در وب سایت شبکه حمل و نقل قابل دسترسی است و معمولا اتوبوس با اختلاف زمانی کمتر از ۲ دقیقه از زمانبندی به ایستگاه می رسد (در موارد نادری مانند روزهایی از زمستان که برف شدید میبارد یا مشکلی فنی در سیستم ایجاد میشود ممکن است این زمان به ۵ یا ۷ دقیقه نیز برسد).

اغلب اتوبوسها امکانات ویژهای برای کسانی که با صندلی چرخدار یا کالسکه کودک حرکت میکنند وجود دارد که این نکته نیز در وب سایت ذکر شده است که کدام ایستگاهها و خطوط دارای این امکانات هستند.

وب سایت STM (http://stm.info/fr) امکانات بسیار عالی برای کمک به پیدا کردن بهترین و نزدیک ترین مسیرها در اختیار مراجعین می گذارد.

 

نرخ بلیط اتوبوس و مترو در شهر مونترال

برای سوار شدن به اتوبوس شما میتوانید از پول نقد استفاده کنید که باید به صورت سکه باشد و هنگام ورود به اتوبوس در دستگاهی ریخته میشود و به ازای هر نفر ۳ دلار است. توجه کنید که این پول به راننده پرداخت نمیشود و امکان گرفتن بقیه پول از دستگاه وجود ندارد. بنابراین سعی کنید مقدار پولی که برای بلیط به داخل دستگاه میریزید دقیق باشد. اگر سفرهای درون شهری شما زیاد است و قصد خرید وسیله نقلیه را ندارید بهتر است از کارتهای قابل شارژ اتوبوس و مترو یا اپوس (Opus) استفاده کنید. این کارتها را می توان از یک سفر تا سفرهای ماهیانه، هفتگی و یا روزانه شارژ کرد که نرخ آن در زیر آمده است. هرچند هنوز بلیط های کاغذی سابق نیز برای کسانی که استفاده دائم از مترو یا اتوبوس ندارند در دسترس است و میتوان این بلیط ها را از ایستگاههای مترو یا بعضی داروخانه یا سوپرمارکتها تهیه کرد.

نرخ بلیط اتوبوس یا کارت اپوس:

برای یک مسیر 3.25 دلار

برای دو مسیر 6  دلار

برای 10 مسیر 27 دلار

بلیط شبانه (هرچندبار از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۵ صبح) 5 دلار

بلیط یک روزه نامحدود 10 دلار

کارت بلیط ماهیانه 83

این قیمتها برای بلیط های معمولی است و نرخ بلیط برای دورههای سنی مختلف مانند ۶ تا ۱۱ سال، ۱۲ تا ۱۷ سال، ۱۸ تا ۲۵ سال، دانشآموزان و دانشجویان و افراد بالای ۶۵ سال متفاوت است که در لینک زیر تمام این اطلاعات را میتوانید پیدا کنید.

http://www.stm.info/fr/infos/titres-et-tarifs/titres-de-transport

 

کارت اپوس چیست و از کجا میتوان آن را تهیه کرد؟

کارت اپوس یک کارت هوشمند و قابل شارژ است که از بهار ۲۰۰۸ در مونترال توزیع شده و کار تهیه بلیط اتوبوس و مترو را بسیار راحت کرده است. شما میتوانید با پرداخت ۷ دلار (این مبلغ برای دانشآموزان و افراد بالای ۶۵ سال کمتر است) یک کارت اپوس تهیه کنید که اگر آن را مراقبت کنید به طور متوسط ۴ سال عمر میکند. برای تهیه این کارت باید به مراکزی که در وب سایت شبکه اتوبوسرانی مونترال ذکر شده است مراجعه کنید که شامل گیشههای داخل ایستگاههای مترو وهمچنین بسیاری از فروشگاههای سطح شهر مثل داروخانهها یا سوپرمارکتها است. بعد از خرید کارت میتوانید آن را برای مدت دلخواه شارژ نمایید. برای شارژ مجدد کارت نیز باید به همان گیشهها یا فروشگاههای گفته شده مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه به ایستگاه مترو برای شما وجود ندارد در وب سایت شبکه حمل و نقل با وارد کردن کد پستی میتوانید نزدیک ترین دستگاه شارژ را نسبت به محل کار یا سکونت خود پیداکنید. 

محلهایی که کارت اپوس را میفروشند و شارژ میکنند معمولا دارای کیوسکهای عکسبرداری یا photo booth  نیز هستند که میتوانید از طریق آنها برای کارت خود عکس نیز تهیه کنید.

برای استفاده از کارت در هنگام ورود به مترو یا اتوبوس باید کارت را در قسمت بالای دستگاه قراردهید. با داشتن کارت اپوس از گرفتن ترانسفر نیز معاف میشوید یعنی میتوانید در صورت لزوم از همین کارت به عنوان ترانسفر نیز استفاده کنید. (ترنسفر امکان استفاده از یک وسیله نقلیه عمومی بلافاصله بعد از وسیله نقلیه قبلی بدون پرداخت مجدد است که در آینده آن را با تفصیل بیشتری توضیح خواهیم داد.)

هنگامی که کارت را شارژ میکنید رسید پرداخت را پیش خود نگهدارید چون این رسید مدرکی برای پرداخت شما است که اگر کارت مفقود شود با آن میتوانید مبلغی که باقی مانده باز پس بگیرید.

ادامه دارد...

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 19 مهر 90 در همین وب سایت منتشر شده است

برای آگاهی بیشتر از خدمات مهاجرتی شرکت کنپارس اینجا را کلیک کنید 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar