قسمت ششم : (کاندومینیوم Condominium)
21 آگوست 2009 - 7:54
بازدید 429
6

      مجید بسطامی   آپارتمان‌های اجاره‌ای تنها نوع از انواع آپارتمان‌ها برای اسکان نیست. کاندوها نمونه دیگری از این گروه است.   اگر آپارتمان‌های اجاره‌ای یا رنتال آپارتمان Rental Apartment مشابهی در ایران ندارد، بر عکس کاندومینیوم‌ها که به اختصار آنها را کاندو می‌نامند در واقع همان آپارتمان‌های اجاره‌ای در ایران هستند با […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
 
مجید بسطامی
 
آپارتمان‌های اجاره‌ای تنها نوع از انواع آپارتمان‌ها برای اسکان نیست. کاندوها نمونه دیگری از این گروه است.
 
اگر آپارتمان‌های اجاره‌ای یا رنتال آپارتمان Rental Apartment مشابهی در ایران ندارد، بر عکس کاندومینیوم‌ها که به اختصار آنها را کاندو می‌نامند در واقع همان آپارتمان‌های اجاره‌ای در ایران هستند با این تفاوت که معمولاً به شکل مبله وجود ندارد و دارای امکانات بیشتری در ساختمان می باشند. در واقع، یک واحد آپارتمانی (از کل یک ساختمان مرتفع است) که دارای مالک مستقل بوده و توسط وی اجاره داده می‌شود.
 
تفاوت دیگر این گونه آپارتمان‌ها با «رنتال آپارتمان» شکل مالکیت و به تبع آن مدیریت ساختمان است که به صورت مشاع است یعنی یک شرکت ساختمان سازی این ساختمان را ساخته، مالک کل آن است و آن را مدیریت می‌کند و هر فرد مستقل یکی یا تعدادی از واحدهای آن را خریداری کرده و بر همان واحد یا واحدها با رعایت شرایطی حق مالکیت دارد اما به همان میزان باید در هزینه‌های تعمیر و نگهداری کل ساختمان مشارکت کند و لذا علاوه بر پرداخت قیمت واحد خود و مالیات سالانه، باید ماهانه هزینه‌ای هم برای نگهداری ساختمان بپردازد که به آن کاندو فی fee می‌گویند (همان شارژ ماهانه در ایران).
 
این ساختمان‌ها معمولاً شیک‌تر، جدیدتر و دارای امکانات بیشتری نسبت به آپارتمان‌های اجاره‌ای هستند (مثلا هر واحد مستقلاً لباس‌شویی و خشک‌شویی و به احتمال خیلی زیاد ظرف‌شویی و مایکرویو نصب شده به عنوان بخشی از طراحی آشپزخانه دارد) اما چون جدیدتر و در زمان گران‌تر شدن زمین ساخته شده‌اند کوچکتر از آپارتمان‌های رنتال هستند به طوریکه معمولاً متراژ مفید یک کاندوی دوخوابه حدود متراژ یک آپارتمان اجاره‌ای یک خوابه است.
 
امکانات جانبی چنین ساختمان‌هایی می‌تواند بسیار متنوع و معمولاً شامل استخر شنای مسقف، سالن ورزش، سالن تفریحات و اجتماعات، سالن نمایش فیلم و نظایر اینها باشد که میزان آنها بر قیمت اجاره‌بها اثر می‌گذارد. همچنین برخی از این ساختمان‌ها دارای ورودی مستقیم به سیستم مترو هستند که این نکته هم بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارد.
 
برخلاف آپارتمان‌های اجاره‌ای که تقریباً در همه نقاط شهرهای کانادا پراکنده هستند، کاندوها در نقاط خاصی متمرکز هستند و لذا ممکن است دسترسی به آنها سبب دوری از سایر نقاط شود.
مهمترین نکته در مورد کاندوها، خصوصاً اگر قصد خرید در بین باشد، ابتدا شرکت سازنده آن است.
 
معایب کاندوها
 
کرایه، مهم‌ترین نقطه ضعف این مکان‌ها هستند. هرچند که نسبت به امکاناتی که فراهم می کنند قیمت آنها منطقی است اما برای تازه واردان که منبع درآمدی ندارند اجاره آنها منجر به ایجاد حفره‌های درشت در ذخایر بانکی مهاجران می‌شود.
فقدان پراکندگی این مراکز نیز یک مشکل دیگر است که تاثیرات هزینه‌ای دارد مثلاً به دلیل فرم گرانتر زندگی کاندوها، مراکز فروش نزدیک این کاندوها عمدتاً گران قیمت هستند و همین سایر هزینه‌های زندگی ساکنان را افزایش می‌دهد.
 
طیف ساکنان این مناطق هم مهم است. الان در بسیاری از کاندوهای جدید در مناطقی از تورنتو، مهاجرین جدید ایرانی و چینی اکثریت را دارا هستند که به همراه خود شکل خاصی از الگوی زندگی را آورده‌اند که ممکن است برای جذب شدن سریع مهاجرین با الزامات جامعه جدید چندان مفید نباشد. همچنین تمرین زبان انگلیسی در محیط‌هایی که دانستن این زبان خیلی ضرورتی ندارد(!) تقریباً غیرممکن است.
 
میزان امکانات جنبی هر واحد هم نکته‌ای است که در زمان اجاره کردن واحد باید به آن دقت کرد. مثلاً اینکه آیا واحد مربوطه پارکینگ یا لاکر (محل انباری اضافه) هم دارد یا نه؟ این مکان‌ها باید توسط صاحبخانه مستقلاً خریداری شده باشد اما امروزه خیلی از صاحبخانه‌ها که کاندوها را فقط به نیت اجاره دادن می‌خرند برای کاهش هزینه‌ها، این گونه امکانات را خریداری نمی‌کنند که در نتیجه برای مستاجرین ایجاد مشکل می‌کند (خصوصاً لاکر که به دلیل کوچکی فضای خود آپارتمان، به شدت به آن نیاز است).
 
محاسن کاندوها
 
برای بسیاری از ایرانیان مهاجر که در سطحی از زندگی متوسط به بالا زندگی می‌کرده‌اند، کاندوها نزدیکترین استانداردها را دارا هستند. چیزی که از نظر روانی آنها را ارضا می‌کند.
 
امکانات گسترده درون ساختمان خصوصاً در فصول سرد سال یک امکان خوب برای خارج شدن از فضای آپارتمان و شرکت در جمع‌های بیرونی است که خود از بروز عوارض روانی چون غم غربت جلوگیری می‌کند.
 
برای کسانی‌که به زندگی در میان جمعیت عادت دارند خصوصاً اگر این جمعیت را ایرانیان تشکیل دهند، انتخاب‌های خوبی در میان کاندوها وجود دارد.
 
حسن دیگر کاندوها، مبله بودن اکثریت قریب به اتفاق آنهاست که شما را از زحمت تهیه لوازم منزل رها می‌سازد لذا برای کسانی‌که چندان از ماندگار شدن خود در یک شهر اطمینان ندارند، کاندو یک انتخاب منطقی است.
 
اما مهم‌ترین حسن این گونه مراکز نسبت به آپارتمان‌های اجاره‌ای، امکان انصراف از آن با ارائه یادداشت دوماه زودتر (بر اساس مفاد قرارداد) است بدین معنا که نیازی به انتظار تا پایان سال اول اجاره نیست.
امروزه کاندوها بیشتر برای اقامت موقت افرادی مفید است که می‌خواهند ظرف چند ماه به ایران بازگردند. از آنجا که این مکان‌ها مبله هستند و دسترسی خوبی به مراکز فروش دارند و ساکنان آنها هم به دلیل بازگشت سریع به ایران خیلی نگران حساب و کتاب خود نیستند، آنها را می‌توان به عنوان یک گزینه مناسب پیشنهاد داد. اگر از اقامت چند ماهه در کاندو لذت برده‌اید و قصد بازگشت سریع به ایران را هم ندارید و از نظر درآمد نیز به هر دلیل مشکلی احساس نمی‌کنید، خرید یک کاندو اقتصادی‌تر از اجاره طولانی‌مدت آن است.
 
میزان اجاره بها
 
اجاره هر واحد یک‌خوابه بسته به موقعیت واحد، نو یا کهنه بودن آن، دسترسی مستقیم به سیستم مترو و نظایر اینها در تورنتو معمولاً بین ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در ماه است. برای واحدهای بزرگتر بین۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار به ازای هر اتاق اضافه می‌شود.
 
البته این نرخ به شرط اجاره یک ساله واحد است و لذا مبلغ اجاره بها برای زمان‌های کوتاه یک تا سه ماهه معمولاً کمتر از ۲۰۰۰ دلار در ماه نیست.
 
برخلاف آپارتمان‌های اجاره‌ای که اجاره‌بهای آنها تقریباً ثابت است، در این نوع آپارتمان به دلیل اینکه طرف حساب شما شخص صاحبخانه است شما قدرت مانور، چانه‌زنی و گرفتن تخفیف دارید. هم اکنون ایرانیان زیادی در کانادا کاندو خریداری کرده‌اند و چه بسا شما بتوانید از خود ایران صاحب یکی از آنها را بیابید و با او برای اجاره به توافق برسید.
 
نکته: همانطور که پیشتر بیان شد، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم زندگی در کاندو بسیار بالاست پس پیش از آنکه از داشتن منبع درآمدی ثابت و پیوسته در کانادا مطمئن نشده‌اید، آن را برای اسکان دائم خود انتخاب نکنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar