قسمت دوم – بایدها و نبایدهای دومین مصاحبه شغلی
14 ژانویه 2017 - 18:29
بازدید 480
9

به قلم کاترین هنسن دعوت شدن برای دومین مصاحبه شغلی خیلی لذت بخش است چون در واقع با این اتفاق شما یک گام دیگر به گرفتن آن شغل نزدیک تر می شوید. پس بیایید این فرصت را به سادگی از دست ندهید!در این مطلب مجموعه ای از بایدها و نبایدها را که جویندگان کار بایستی […]

ارسال توسط :
پ
پ

به قلم کاترین هنسن

دعوت شدن برای دومین مصاحبه شغلی خیلی لذت بخش است چون در واقع با این اتفاق شما یک گام دیگر به گرفتن آن شغل نزدیک تر می شوید. پس بیایید این فرصت را به سادگی از دست ندهید!
در این مطلب مجموعه ای از بایدها و نبایدها را که جویندگان کار بایستی در دومین مصاحبه شغلی خود در نظر داشته باشند گرد آورده ایم، از جمله قوانین و راهنمایی های مهم برای این مصاحبه و (بعد از آن). رعایت این نکات مهم می تواند در راه رسیدن به موفقیت به شما کمک کند و در نهایت سبب شود تا کار به شما پیشنهاد شود یا حداقل این که سبب شود تا به مصاحبه دیگری فراخوانده شوید.  

قسمت اول این مطلب را در اینجا بخوانید.

  • در مصاحبه دوم هم موضوع لباس خود را دست کم نگیرید. مصاحبه دوم همچنان یک مصاحبه رسمی است نه یک گفتگوی دوستانه و عادی. شرکت مشاوره Andersen که حالا به Accenture تغییر نام داده، از دانشجویان دختر خود می خواست که در دو مصاحبه اول حتما با لباسی که دامن دارد حاضر شوند و اگر پس از آن مصاحبه سومی هم پیش آمد به آنها اجازه می داد که شلوار بپوشند. در صورت امکان از طریق کسانی که در آن شرکت کار می کنند متوجه شوید که بهتر است چطور لباس بپوشید.
  • این سه کلمه دیگر را هم به خاطر بسپارید: تناسب، تناسب و تناسب. مهم ترین دلیل برای برگزاری جلسه مصاحبه دوم این است که کارفرما می خواهد ببیند شما چقدر با فرهنگ کار در آن کمپانی تناسب دارید. اگر خودتان را به جای کارفرما بگذارید متوجه خواهید شد که او خیلی دوست دارد که بداند شما چقدر می توانید با دیگر اعضای تیم همکاران آینده اتان کنار بیایید؛ همان کسانی که قرار است هر روز با آنها سر و کار داشته باشید. توجه داشته باشید که با همه این احوال چندان هم بد نیست اگر دیدید که این تناسب وجود ندارد. اگر آن طور که باید با کارفرمای خود تناسب نداشته باشید، احتمالا کار برای وی هم چندان باعث خشنودی اتان نخواهد بود. و به این نکته توجه داشته باشید که این مصاحبه فرصتی برای شما هم هست تا ببینید آیا واقعا با مجموعه مذکور تناسب و هماهنگی لازم را دارید یا خیر. به این فکر کنید که اگر کارفرما به شما پیشنهاد کار داد آن را می پذیرید یا خیر. برای درک بهتر از موضوع  تناسب با فرهنگ یک شرکت مقاله Uncovering a Company’s Corporate Culture is a Critical Task for Job-Seekers را مطالعه کنید.    
  • از گفتگو با افراد دیگر -غیر از آنها که با شما مصاحبه کرده اند- غافل نشوید. از طریق گپ و گفتی ساده و نه چندان جدی و طولانی با منشی و یا همکاران احتمالی آینده اتان می توانید به دو هدف دست پیدا کنید: یکی این که ببینید آیا دوست دارید شما هم بخشی از فرهنگ این شرکت شوید و دیگر این که تصویر مثبتی از خود در ذهن افراد بیشتری به جا بگذارید.
  • انتظار داشته باشید که برخی از پرسش هایی که در مصاحبه اول از شما پرسیده شده این بار هم تکرار شوند اما قطعا پرسش های تازه ای هم وجود خواهند داشت. سوالات مصاحبه دوم عمیق تر به شخصیت شما خواهند پرداخت یا بر مهارت های فنی خاصی که برای کار لازم است تمرکز خواهند داشت و یا حاوی هر دوی اینها خواهند بود. تلاش کنید تا با هر یک از مصاحبه کنندگان که در این جلسه برخورد می کنید پاسخ هایتان در عین تازگی داشتن، محکم و منطقی هم باشند و از این که گاهی پاسخ هایتان تکراری شوند نگران نشوید چون به احتمال زیاد هر بار شنونده پاسخ شما شخص جدیدی خواهد بود. اگر توانسته باشید به توصیه ما در زمینه تهیه فهرستی از اسامی مصاحبه کنندگان عمل کنید، یکی از راه های تازه نگه داشتن پاسخ هایتان این خواهد بود که سعی کنید تا در مورد هر یک از این افراد چیزهایی بدانید و با استفاده از این نکات در پاسخ هایتان، متناسب با هر شنونده شکل خاص تری به جواب هایتان بدهید. کارول مارتین، از کارشناسان امر مصاحبه معتقد است که یکی از راه های خوب برای این که مصاحبه شونده بتواند شخصیت شما را بشناسد این است که برای وی نقل قول کنید. برای مثال به مصاحبه کننده خود بگویید که اگر از رئیس اتان در مورد شما بپرسند او چه پاسخی خواهد داد.
  • در مصاحبه دوم این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است از شما سوال های رفتاری هم پرسیده شود که در این مرحله امری کاملا مرسوم است؛ حتی اگر در مصاحبه نخست چنین مواردی اصلا مطرح نشده باشد. برای این منظور به مطلب  Behavioral Interviewing Strategies مراجعه کنید. علاوه بر این مراقب سوالات عجیب و متفاوت (off-the-wall) هم باشید. با خواندن مقاله Don’t Get Stumped by Off-the-Wall Job Interview Questions خودتان را برای پاسخ به این نوع پرسش ها هم آماده کنید. در مصاحبه دوم احتمالا سوالات حل مسئله یا case questions هم پرسیده خواهد شد. این احتمال در مورد شرکت های مشاوره بسیار بالاست. برای آشنایی بیشتر با نحوه پاسخ گویی به این نوع از سوالات مقاله Mastering the Case Interview را مطالعه کنید. 

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 8 خرداد 94 در همین وب سایت منتشر شده است

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar