قانون C-۳۵ و پیامدهای اعتماد به متقلبان و جاعلان در بازار مهاجرت
20 آوریل 2011 - 21:56
بازدید 202
10

علی مختاری؛ چندی پیش وعده دادیم که گزارشی از بازار داغ تقلب و جعل درامور مهاجرت در شهر اصفهان ارایه کنیم ولی به نظر رسید بهتر است موضوع تقلب؛ جعل و کلاهبرداری در امر مهاجرت به کانادا را که اساسا منحصر به اصفهان نیست به صورت کلی تری مورد توجه قرار دهیم به خصوص که […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری؛

چندی پیش وعده دادیم که گزارشی از بازار داغ تقلب و جعل درامور مهاجرت در شهر اصفهان ارایه کنیم ولی به نظر رسید بهتر است موضوع تقلب؛ جعل و کلاهبرداری در امر مهاجرت به کانادا را که اساسا منحصر به اصفهان نیست به صورت کلی تری مورد توجه قرار دهیم به خصوص که تنها دو روز بعد از نوروز ایرانیان یعنی در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۱ لایحه  سی-۳۵ که پیش از این در ماه جون ۲۰۱۱ از سوی وزیر مهاجرت به پارلمان ارایه شده بود به تصویب رسید و تبدیل به قانون سی-۳۵ شد. تصویب این قانون ابعاد تازه ای به این بحث می دهد که در پی می آید.

قانون سی-۳۵ چیست و چه تبعاتی برای کلاهبرداران و متقلبان بازار مهاجرت دارد؟

این قانون متممی است بر قانون کیفری مصوب ۱۹۸۵ کانادا موسوم به Criminal Code که جرم جدیدی را در این قانون تعریف کرده است که بر اساس آن افرادی که به صورت غیر مجاز در امر مشاوره و قبول وکالت و نمایندگی برای مهاجرت به کانادا اقدام می کنند مرتکب جرم شده اند و مجازات جریمه ای بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار کانادا در انتظار آنهاست. در راستای تعریف این جرم جدید و توانا ساختن موسسه های درگیر برای شناسایی و مجازات این مجرمین وظایف انجمن مشاورین مهاجرت کانادا CSIC بر عهده موسسه تواناتری به نام ICCRC نهاده خواهد شد. موسسه جدید این قدرت را دارد که در مورد این افراد حتی آنهایی که در خارج از کانادا هستند به تعقیب قضایی اقدام کند.

شنیده ها حاکی از آن است که عزم دولت کانادا در این خصوص جدی است و تحقیقات گسترده ای را در سراسر جهان به خصوص در کشورهایی که بیشترین رقم اعزام مهاجر را دارد و ایران یکی از آنهاست با کمک سفارتخانه ها آغاز کرده اند و شناسایی این افراد در حال انجام است. این افراد پس از شناسایی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت به خصوص اگر تبعه کانادا باشند و یا ویزای اقامت دایم کانادا داشته باشند علاوه بر این اسامی مجرمین موضوع این قانون با اسامی متقاضیان مهاجرت به کانادا تطبیق داده می شود و اگر روزی این مجرمین موفق به دریافت ویزای اقامت کانادا بشوند باید بدانند هنگام لندینگ بلافاصله در مرز کانادا دستگیر خواهند شد. 

جرم شناختن دخالت غیر مجاز و شناسایی کلاهبرداران چه تاثیری بر پرونده مشتریان آنها دارد؟

با توجه به جدیت اداره مهاجرت کانادا در برخورد با جعل و تقلب و کلاهبرداری در زمینه مهاجرت به کانادا و اینکه این کشور مانند هر کشور دیگری از ورود افراد متقلب و جاعل که با استفاده از سند جعلی اقامت کانادا را کسب می کنند خوشحال نمی شود گام بعدی شناسایی مشتریان موسسات مهاجرتی متقلب خواهد بود که کار چندان سختی نیست.

از آنجا که این افراد مجاز به قبول نمایندگی نیستند این پرونده ها به نام خود افراد متقاضی مهاجرت به کانادا ثبت شده است اما این چیزی را تغییر نمی دهد. اشتراکاتی میان این پرونده هاست که افسران تیزبین اداره مهاجرت را در تشخیص آنها کاملا توانا می سازد به خصوص که گزارشهایی از قربانیان این موسسات به اداره مهاجرت در خصوص شگردهای استفاده شده موسسات متقلب به اداره مهاجرت رسیده است که می تواند آنها را در تشخیص این پرونده ها کمک کند. حداقل کاری که افسران در برخورد با پرونده های مشکوک انجام می دهند درخواست مصاحبه با متقاضی است و در این مصاحبه ها علاوه بر چک کردن اصل مدارک و حصول اطمینان از جعلی نبودن آنها سوالات متعددی از متقاضی خواهد شد و اطلاعات بیشتری در خصوص فرد و یا افرادی که به وی در ارسال پرونده یاری رسانده اند خواهد شد. 

از نظر اداره مهاجرت قربانیان این افراد دو دسته اند: دسته نخست؛ آنان که با علم به خلافکار بودن این افراد و اساسا برای تشکیل پرونده غیر واقعی به آنها مراجعه می کنند و دسته دوم کسانی هستند که در شرایط عادی  هم امکان اقدام داشته اند و تنها قربانی عدم دقت خود در انتخاب نماینده شده اند. در مورد گروه اول سخنی نیست که خود می دانند چه کرده اند اما شاید گروه دوم خود را سزاوار تحمل تبعات برخورد با مشاور غیر مجاز خود ندانند ولی گریزی نیست و برای آنان نیز ممکن است گرفتاریهایی ایجاد شود که در اینجا شرح داده ایم. این گروه دوم باید بسیار به این موضوع حساس باشند و تلاش کنند گرفتاری احتمالی خود را به حداقل رسانند. اگر اداره مهاجرت به این نتیجه برسد که سند مجعول در پرونده ای بدون اطلاع صاحب آن ارسال شده آن متقاضی تبعات سنگین آنرا تحمل نخواهد کرد.

خلاصه کلام اینکه آنچه تاکنون گذشته است در آینده تکرار نخواهد شد و مشتریان این قبیل افراد به شناختن نمونه هایی از مشتریان این موسسات که موفق به دریافت ویزا شده اند دلخوش نباشند که این در دیگر بر همان پاشنه نمی چرخد. حتی آنها که از این طریق ویزا هم گرفته‌اند درآینده امنیت ندارند و هر زمان که تقلبشان آشکار شود باید پاسخگوی اقدامات خود باشند

کلاهبرداران؛ جاعلان و متقلبان مهاجرت کیستند و چگونه قابل شناسایی اند؟

اگر چه این موسسات و افراد حداقل در شهر زیبای اصفهان بسیار شناخته شده اند اما به طور کلی این کلاهبرداران خصوصیات زیر را دارند:

۱- این موسسات و افراد شاغل در آنها به هیچ وجه از نظر مقررات کانادا مجاز به ارایه خدمات در زمینه مهاجرت به کانادا نیستند بنابراین هرگز مجوزی از انجمن مشاورین مهاجرت کانادا CSIC و یا کانون وکلای کانادا در اختیار ندارند اما شماری از آنها مدعی هستند که انواع مجوزها را از وزارتخانه های ایران از وزارت کشور گرفته تا وزارت خارجه در اختیار دارند که البته در این زمینه هم دروغ می گویند. نمونه آن موسسه پر سر و صدایی بود که مدتی است پس از کلاهبرداریهای گسترده در اصفهان و به دنبال شکایت افراد زیادی از قربانیان بسته شد و اکنون درتهران هنوز به امر شریف کلاهبرداری مشغول است. بررسی اینکه این موسسات و یا افراد مجوز کانادایی دارند یا خیر بسیار ساده است. در مورد مشاورین اینجا و در مورد وکلا نیز اینجا را چک کنید.

۲- این موسسات به شما نه نمی گویند و هر شرایطی داشته باشید پرونده شما را می پذیرند. زبان نمی دانید یا نمره ندارید؛ امتیاز کافی ندارید؛ تحصیلات کافی ندارید؛ در لیست مشاغل نیستید و ……. اصلا مهم نیست تنها هزینه شما بالا می رود. اینجاست که بیشترین قربانیان این موسسات افرادی هستند که کمی برای اقدام مشکل دارند و به امید دور زدن مشکل به آنها مراجعه می کنند.

۳- این موسسات در تخلف و شکستن قوانین ایران و کانادا مرز نمی شناسند و هر مدرکی را جعل می کنند. از مدرک جعلی صادره از دانشگاه اصفهان گرفته تا تهیه اسناد ازدواج با همسری که هرگز ندیده اید. اصولا بر هر امر خلافی توانایند پس بسیار ساده اندیشی است که کسی انتظار صداقت و درستی در انجام کار از آنان داشته باشد.

۴- به نظر بنده مهمترین شناسه آنها مخفی کاری است و امکان ندارد شما بتوانید به سادگی از محتوای پرونده خود مطلع شوید. شما هرگز نخواهید دانست در فرمهای شما چه نوشته شده حتی اگر اطلاعات و مدارکی با اصرار در اختیار شما قرار دادند مطمین نباشید آنچه به اداره مهاجرت تحویل شده است همان است که در دستان شماست. برای نمونه داستان آن متقاضی که مدرک زبان خود را به یکی از همین موسسات داده بود را اینجا بخوانید. اینجاست که آن دسته از دوستانی که برای مهاجرت به کانادا پرونده آنها نیاز به تقلب نداشته باید نگران باشند که چه بسا مدارک واقعی آنها به اداره مهاجرت نرفته است. چه بسا همسری دارند که اداره مهاجرت می داند و او نمی داند و …… 

 

این مطلب ادامه دارد……..

 

مقالات بعدی ما شامل موارد زیر خواهد بود:

 

شگرد و روش کار این موسسات متقلب چیست؟

اگر قربانی آنها شده ایم چاره کار چیست؟ چگونه پرونده خود را نجات دهیم؟

 

خواننده ما باشید …..

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar