فعالیت در حوزه منابع انسانی برای فارغ‌التحصیلان جامعه‌شناسی
06 ژوئن 2011 - 22:51
بازدید 351
8

در نوشتار قبلی به دو مورد مهم از مسیرهای پیش رو برای فارغ‌التحصیلان رشته جامعه‌شناسی در کانادا یعنی «فعالیت در سازمان‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی» و «فعالیت‌های آموزشی و تدریس در مراکز آکادمیک یا دبیرستان‌ها» و موانع و دشواری‌های هر یک اشاره شد. مطالب مرتبط اینجا می آیند. همچنین یادآوری کردیم که در […]

ارسال توسط :
پ
پ

در نوشتار قبلی به دو مورد مهم از مسیرهای پیش رو برای فارغ‌التحصیلان رشته جامعه‌شناسی در کانادا یعنی «فعالیت در سازمان‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی» و «فعالیت‌های آموزشی و تدریس در مراکز آکادمیک یا دبیرستان‌ها» و موانع و دشواری‌های هر یک اشاره شد.

همچنین یادآوری کردیم که در مشاغل مرتبط با این رشته تسلط بر مهارت‌های زبانی اهمیت زیادی دارد و شرط موفقیت در هر یک از مسیرهای معرفی شده یا آنها که در نوشتار حاضر و آتی معرفی خواهند شد، آشنایی کافی با زبان‌های رسمی کانادا که مورد اشتراک گروه‌های مختلف اجتماعی در این کشور است الزامی می‌باشد. البته می‌توان مشاغلی در این حوزه در جامعه ایرانی یا جوامع سایر فارسی‌زبانان یافت که تسلط به انگلیسی (یا فرانسه) در آنها به اهمیت سایر مشاغل مشابه نباشد اما بهتر است که افراد به امید یافتن چنین مشاغلی، از فراگیری زبان انگلیسی یا فرانسه غفلت نورزند چون هم تعداد این مشاغل زیاد نیست (و لذا بازار کار آنها بسیار محدود و غیرقابل اعتماد است) و هم متقاضی چنین مشاغلی در میان ایرانیان (خصوصا آنها که تسلط کافی به یکی از دو زبان فوق را ندارند) زیاد است.

اما در این نوشتار با تمرکز بر یکی از مسیرهای مهم که به رغم شباهت‌هایی با ایران، تفاوت‌های چشم‌گیری هم دارد می‌پردازیم.

حوزه (مدیریت) منابع انسانی یا Human Resource

اگرچه در ایران هم مشاغل مشابه‌ای در ذیل عناوین حوزه‌هایی چون کارگزینی یا منابع (نیروی) انسانی فراوان است اما گستره این حوزه شغلی و اهمیت آن در کانادا بسیار بیشتر از ایران است. به دلیل اینکه پیچیدگی‌های مسائل مربوط به استخدام، رعایت روابط حقوقی بین کارفرما و مستخدمین و مقابله با چالش‌هایی چون اختلافات میان کارفرمایان و اتحادیه‌های کارگری Unions و اعتصابات همگی بر عهده حوزه HR قرار دارد، این حوزه باید دارای نیروهایی باشد که توان شناسایی افراد مستعد، قابلیت انجام مصاحبه شغلی، مشخص کردن حقوق و مزایا (بر اساس شغل، شرایط رقابتی بازار و وضعیت مالی شرکت)، آموزش نیروی انسانی، ثبت و ضبط اطلاعات مرتبط شغلی، محاسبه مواردی چون مالیات‌ها، بازنشستگی و …، شناسایی موقعیت‌ها یا گروه‌های چالش‌ساز، قدرت بالا در مذاکره، چانه‌زنی و اقناع و نظایر اینها را داشته باشند.

از آنجا که همه این مهارت‌ها و تخصص‌ها به حوزه‌های انسانی خصوصا «انسان‌ در گروه و جمع» مربوط می‌شوند متخصصان و تحصیل کرده‌های حوزه‌های جامعه‌شناسی و آشنا با جامعه‌شناسی خصوصا در برخی زیرشاخه‌های آن هم در فعالیت‌های ارزیابی، تحقیقات و بهینه‌سازی شرایط کار و هم در سطوح مختلف مدیریت منابع انسانی می‌توانند ایفای نقش کنند. گستردگی افقی (تنوع چنین مشاغلی در تمامی بنگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی و حوزه‌های خدماتی، صنعتی، تبلیغاتی، تفریحی…) و همچنین عمودی (سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی) سبب شده که تعداد مشاغل این مجموعه بسیار متنوع و گسترده و دارای آینده شغلی خوب برای افراد مستعد و کوشا باشد.

اما واضح است که موفقیت در این زمینه به چند زمینه دیگر وابسته است:

اول، داشتن تجربه کافی و آشنایی با مقتضیات بازار کار کانادا. اصولا نمی‌توان انتظار داشت که کسی بدون تجربه موفق و قابل توجه کانادایی بتواند در فعالیت‌های مرتبط با منابع انسانی موفقیتی کسب کند.

دوم، تحصیلات و آموزش‌های کافی. برای ورود به حوزه‌های تخصصی‌تر منابع انسانی و خصوصا حوزه‌های مدیریتی، گذراندن دوره‌های آموزشی در کالج یا دانشگاه یا مراکز تربیت نیروی انسانی اهمیت زیادی دارد تا فرد با مجموعه متنوعی از اطلاعات و توانایی‌های لازم از قبیل آشنایی با قوانین مجالس فدرال و استانی در ارتباط با رابطه کارگر و کارفرما، افزایش قابلیت‌ها و مهارت‌های لازم مدیریتی در حوزه مربوطه، آشنایی اجمالی با نرم‌افزارهای مرتبط و مباحثی از این دست بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

سوم، تسلط ویژه و کامل بر یکی از حوزه‌های تخصصی‌تر این مجموعه نظیر آموزش، حداقل یک نرم‌افزار مرتبط یا منابع حقوقی مرتبط.

چهارم، تسلط بر مهارت‌هایی چون ارائه یک بحث در میان جمع presentation، تحلیل داده‌ها و اطلاعات data analyse و برقراری ارتباط communication skills به عنوان مهارت‌های کلیدی و لازم برای هر سطح از فعالیت در این حوزه.

همانطور که مشخص است ورود به این مسیر شغلی خصوصا از جنس مدیریتی آن، چندان برای تازه‌واردان به کانادا آسان و در دسترس نیست مگر اینکه متقاضی قبلا در شرکت‌های مشابه و شناخته شده در چنین سطحی کار کرده باشد و آگاهی‌های لازم را از بازار کانادا به گونه‌ای به دست آورده باشد.

اما کسانی‌که می‌خواهند در آینده از مشاغل با درآمدهای نسبتا خوب برخوردار شوند و در خود توان حضور در چنین مشاغلی را می‌بینند، می‌توانند با یک برنامه‌ریزی درازمدت به این مسیر وارد شوند و البته باید در کنار تحصیل، حتما برای آشنایی با بازار کار کانادا از نزدیک و به عنوان بخشی از نیروی انسانی که بعدا قرار است با وی مراوده داشته باشند، در این بازار تجربه کسب کنند.

در نوشتار مرتبط بعدی به دو مسیر باقیمانده خواهیم پرداخت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar