فروشگاه‌ها در کانادا (بخش اول : نکات کلی)
21 نوامبر 2016 - 20:15
بازدید 478
7

پرسش های درباره هزینه های زندگی یکی از مرسوم ترین پرسش های علاقه مندان به مهاجرت یا مهاجران تازه وارد است. به عنوان پاسخ به این پرسش کلی، در مجموعه مفصلی از پست ها به معرفی انواع فروشگاه ها در کانادا و محاسن و معایب هر یک می پردازیم.  هزینه های زندگی در کانادا برای […]

ارسال توسط :
پ
پ

پرسش های درباره هزینه های زندگی یکی از مرسوم ترین پرسش های علاقه مندان به مهاجرت یا مهاجران تازه وارد است. به عنوان پاسخ به این پرسش کلی، در مجموعه مفصلی از پست ها به معرفی انواع فروشگاه ها در کانادا و محاسن و معایب هر یک می پردازیم. 

هزینه های زندگی در کانادا برای یک خانواده ۳ نفره چه میزان است؟ واقعیت این است که پاسخ دادن به چنین پرسشی یکی از سخت ترین وظایف است. این موضوع به پارامترهای مختلف و متنوعی وابسته است که مهم ترین آنها به سطح زندگی یی که این خانواده برای خود انتخاب می کنند، شهر و محله ای که در آن اقامت دائم خواهند داشت و همچنین میزان مدیریت مالی آنها بر هزینه کرد ماهانه بازمی گردد. این مورد آخر به توانایی ویژه ای که به مرور و از طریق کسب تجربه در کانادا برای یک مهاجر فراهم می شود، بستگی دارد. این توانایی چیست؟ اینکه از کجا و چه زمانی خرید کنیم که با حفظ کیفیت، هزینه بسیار کمتری پرداخت کنیم. به دلیل همین فاکتور است که می بینید دو خانواده یکسان با سبد اجناس خریداری شده کاملا مشابه در ماه (منظور خریدهای عمومی، خورد و خوراک و پوشاک و نظایر اینها) ممکن است تا ۱۰۰ درصد اختلاف هزینه داشته باشند. برای پاسخ به پرسش «از کجا باید خرید؟» باید ابتدا دید مکان های عرضه کالاهای عمومی و مورد نیاز روزمره در کانادا چه مشخصاتی دارند و از چه میزان تنوع برخوردار هستند.

در این پست ها به چه مواردی اشاره خواهد شد؟

هدف این است که شما با مطالعه این پست ها ۱- با انواع فروشگاه های واقعی و مجازی در کانادا ۲- با مهم ترین تفاوت های آنها، ۳- با بهترین و اقتصادی ترین محصولاتی که در آنها ارائه می شود آشنا شوید. همچنین در ادامه، تعدادی از مهم ترین فروشگاه ها نظیر wal-mart، Zellers، Canadian Tire، Costco و نظایر اینها به شما با تفصیل بیشتری معرفی خواهند شد.

مثلا در موضوع انواع فروشگاه ها یا مکان های عرضه کالا به این موارد اشاره می شود:

  • Department stores
  • Superstores
  • Grocery stores
  • Discount stores & Dollar stores
  • Factory stores & Warehouse centres
  • Convenience stores
  • Thrift stores
  • Online shopping websites
  • Garage and moving sales

تفاوت مال و پلازا

از اولین مواردی که شما در کانادا در امر خرید با آن مواجه خواهید شد واژگان mall و plaza است. در یک تعریف ساده می توان گفت هر دوی این واژگان به فضایی که مراکز فروش یا ارائه خدمات در آنها متمرکز شده اند اشاره دارند اما در اولی (مال) این مکان مسقف است و در دومی نه. معنای این سخن این است که در مال ها، فروشگاه ها و مغازه ها در یک فضای سربسته قرار می گیرند. این فضاها قبلا در ایران به عنوان پاساژ شناخته می شدند اما الان با سفر به کیش و دوبی امروز اکثر ایرانیان با اسامی متنوعی چون مرکز خرید، center (centre) و همین واژه «مال» آشنایی کاملی دارند.   

همه مال ها شبیه به هم نیستند. برخی از آنها بسیار بزرگتر از بقیه هستند نظیر West Edmonton Mall در شهر ادمنتون (با بیش از ۳۵۰ هزار مترمربع مساحت و ۸۰۰ فروشگاه. در طراحی و آرایش برخی هزینه زیادی صورت می گیرد چون ایتن سنتر Eaton Centre یا بی ویوویلیج Bayview Village  اما برخی دیگر ممکن است بسیار ساده و ارزان باشند. برخی از مال ها امکانات تفریحی زیادی نظیر انواع رستوران ها یا سالن های سینمایی را هم در خود دارند نظیر فرویومال Fairview  اما برخی دیگر فقط از فروشگاه تشکیل شده اند.  

مال هایی که بزرگتر، زیباتر و با امکانات بیشتر هستند فضاهای خود را به فروشگاه ها و برندهای معتبرتر می دهند. اجاره این مال ها معمولا در شرایطی نیست که فروشندگان جزء بتوانند از پس آنها برآیند اما مال های ارزانتری هم در مناطق مهاجرنشین تر (خصوصا مهاجرین آسیای شرقی، هندی و پاکستانی) هستند که از فروشگاه های خیلی ارزان شخصی تشکیل شده اند. ممکن است برخی مال ها حتی شعباتی از یک یا چند Department Store را هم در خود جای داده باشند. 

پلازاها هم چون مال ها اندازه های مختلف دارند. کلا شما در تقاطع هر دو خیابان اصلی می توانید شاهد یک مال یا پلازا باشید. برخی از این پلازاها به قدری بزرگ هستند که تا بیش از یک صد فروشگاه در آنها قرار دارد و برخی دیگر در حد ۵-۶ مغازه کوچک یا فست فود. در برخی نقاط ممکن است ترکیبی از مال و پلازا وجود داشته باشد یعنی یک مال بزرگ در میانه یک فضای فروشگاهی باشد و در اطراف محوطه پارکینگ این مال، تعدادی فروشگاه مجزا قرار داشته باشند که محیط را به صورت پلازا در می آورند. در نقاط مهمی از شهرهای بزرگ، خصوصاً در مناطقی که اخیراً مسکونی شده اند و نیاز به جذب جمعیت از نقاط دیگر داشته اند چنین فضاهای عظیم فروشگاهی به وفور به چشم می خورند. مثلاً شما در شهرهای وان Vaughanو مارکام Markham (هر دو در بخش York از ناحیه تورنتوی بزرگ GTA) شاهد چنین فضاهایی هستید. بعداً در معرفی outlet or factory stores خواهیم گفت که چگونه چنین مکان هایی به دلایل متعدد اقتصادی مکان های بسیار جذابی برای خریداران و فروشندگان هستند و شما می توانید کالاهای باکیفیت خوب و قیمت هایی باورنکردنی در آنها بیابید. 

یک اصل کلی این است که مال ها مکان های گرانتری نسبت به فروشگاه های یک پلازا هستند. البته همانطور که همه مال ها شبیه هم نیستند این قاعده هم استثنائاتی دارد اما کلا به دلیل هزینه های سرباری که به دلیل حضور یک فروشگاه در یک مال برایش پدید می آورد (هزینه های ماهانه مال برای نگهداری، حفاظت، نظافت …) و محدودیت هایی که مقررات مال تحمیل می کند (رعایت ساعات مشخص کاری در هفته و آخر هفته، طراحی داخل فروشگاه…) قیمت ها در مال ها بیشتر از سایر فروشگاه ها است.  

یکی از استثنائات قیمت کالاهای فروشگاه های مال ها در ایام نزدیک به وقایع مهم تقویمی نظیر کریسمس اتفاق می افتد که ممکن است تخفیف های فروشگاه های درون مال آن قدر زیاد باشد که خرید از آنها کاملا به صرفه به نظر برسد. به دلیل انواع حراج های فصلی و موسمی این گونه اتفاقات زیاد می افتد اما معمولا زمانی طول می کشد تا مهاجران با همه زیر و بم آنها آشنا شوند. 
 

هر مال و همچنین پلازا یک اسم دارد که شما می توانید از طریق آن، آن را شناسایی کنید. همچنین مال های مهم دارای وب سایت های خاص خود هستند که از طریق آنها دسترسی به اسامی و دسته بندی فروشگاه ها، امکانات جنبی، ساعات کاری و حتی فرصت های شغلی مقدور است. 

فروشگاه ها و جغرافیای شهری

شهرهای آمریکای شمالی ساختاری کاملا متمایز با آنچه ما در تهران به آن عادت کرده ایم دارند. اگر اطلاعات نگارنده خیلی کهنه نشده باشد مثلا در تهران برای خرید کتاب به کتابفروشی های روبروی دانشگاه یا خیابان کریمخان زند، برای مبلمان به یافت آباد، برای خریدهای عمده به بازار، لوازم خانه به سه راه امین حضور، وسایل الکترونیکی به خیابان جمهوری، پارچه به منیریه …می رویم. در کانادا محله ها ساختارهای مستقلی از نظر گردآوری تمام امکانات برطرف کننده نیازمندی های اصلی ساکنان خود دارند و اگر الزامات کاری یا مثلا مسافرت یا علاقه به خرید از مکان خاصی مطرح نباشد، شما می توانید تقریبا تمام نیازهای خود را از درون فروشگاه ها، سازمان ها و ارگان های درون محله خود تامین کنید. 

به همین دلیل این نکته اهمیت زیادی دارد که خیلی زود با مال ها، پلازاها، سازمان های خدمات عمومی شهری و سایر اماکن ارائه دهنده خدمات در منطقه و محله خود آشنا شوید و راه های دسترسی به آنها را شناسایی کنید. البته فروشگاه های مهمی چون وال-مارت، آیکیا یا کاسکو وجود دارند که تعداد آنها محدودتر است و ممکن است در منطقه شما نباشند که در آن صورت باید نزدیک ترین شعبه های آنها به خود را شناسایی کنید. در آینده خواهید دید که یک زندگی اقتصادی و به صرفه در کانادا بدون آشنایی با مجموعه ای از این فروشگاه ها مقدور نیست.  

فروشگاه های زنجیره ای

در ایران با شهروند، قدس و رفاه به عنوان فروشگاه های زنجیره ای آشنا هستیم. در کانادا عدد این فروشگاه ها از شماره خارج است. زنجیره ای اداره شدن امروزه یک اتفاق عادی در بازار مالی آمریکای شمالی و دیگر نقاط جهان است. در واقع، بدون چنین امکانی یک بیزینس بزرگ و حتی متوسط شکل نخواهد گرفت. برخلاف تصوری که ما از فروشگاه های زنجیره ای داریم، همه آنها به صورت department store یا سوپراستور نیستند بلکه ممکن است تنها در ارائه محصولات و کالاهای یک حوزه خاص متمرکز باشند؛ مثلا در تامین لوازم خانه یا لوازم الکترونیکی یا محصولات سرگرم کننده…یکی دیگر از کارهایی که مهاجران مثلاً در زمان خرید یک کامپیوتر باید بیاموزند یافتن پاسخ پرسش هایی نظیر این است: چه گروه هایی از فروشگاه ها در این حوزه وجود دارند؟ آدرس وب سایت آنها چیست؟ نزدیک ترین شعبات آنها کجاست؟ و چگونه می توان محصولات آنها را ارزیابی کرد؟ و الی آخر.  

سیاست های بازپس گیری

یکی از مشکلات ما در ایران این است که جنس خریده شده در بسیاری از موارد مثل هندوانه چاقونخرده است. در کانادا چنین نیست. در اکثر فروشگاه های معتبر شما زمان مشخصی بین ۲ هفته تا ۳ ماه برای بازگرداندن جنس فرصت دارید و لزومی هم ندارد که این جنس ایرادی داشته باشد تا پس داده شود. ممکن است شما بعد از استفاده اولیه، صرفاً از آن خوشتان نیامده باشد! البته این قوانین درباره محصولات مختلف و نحوه بازپس دادن آنها متفاوت هستند. این هم از چیزهایی است که مهاجران به مرور باید آن را بیاموزند. در این باره در آینده بیشتر خواهیم گفت

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 3 دی 88 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar