فراگیری زبان فرانسه در مدارس انتاریو
13 مارس 2015 - 3:45
بازدید 222
9

با اینکه زبان غالب در استان انتاریو انگلیسی است اما فرانسه‌زبانی هم در این استان اهمیت زیادی دارد. مشاغل مهمی در حوزه‌های دولتی و سیاسی وجود دارند که آشنایی با دو زبان رسمی کانادا در آنها الزامی یا با تاکید بالاست. هم‌چنین در بخش خصوصی هم عناوین شغلی زیادی وجود دارند که در آنها آشنایی […]

ارسال توسط :
پ
پ

با اینکه زبان غالب در استان انتاریو انگلیسی است اما فرانسه‌زبانی هم در این استان اهمیت زیادی دارد. مشاغل مهمی در حوزه‌های دولتی و سیاسی وجود دارند که آشنایی با دو زبان رسمی کانادا در آنها الزامی یا با تاکید بالاست. هم‌چنین در بخش خصوصی هم عناوین شغلی زیادی وجود دارند که در آنها آشنایی با زبان فرانسه به عنوان یک امتیاز برای متقاضیان محسوب می‌شود. هم‌چنین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این استان که در تعدادی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کرده‌اند این امکان را دارند که برای فرصت‌های شغلی در خارج از کانادا تقاضا بدهند و در این حالت آشنایی با هر دو زبان انگلیسی و فرانسه شانس آنها را افزایش می‌دهد. پس عجیب نیست که برای برخی از ساکنان این استان، فراگیری زبان فرانسه به‌ویژه در مورد فرزندان امری مهم تلقی می‌شود.

فرانسه‌آموزی در سیستم آموزشی استان به دو شکل کلی مقدور است. اول، تحصیل در مدارس فرانسه‌زبان که در آنها زبان فرانسه حکم زبان غالب را دارد و زبان انگلیسی به عنوان بخشی از دروس آموزشی در کنار سایر دروس تدریس می‌شود. روش دوم، فراگیری زبان فرانسه به عنوان زبان دوم در مدارس انگلیسی‌زبان است که بسته به علاقه‌مندی فرد و به‌ویژه در دوران دبیرستان ممکن است بر حجم آن افزوده شود.

 

مدارس فرانسه‌زبان

در استان انتاریو چهار گروه از مدارس از کمک‌ها و بودجه‌های دولتی برخوردار می‌شوند که عبارتند از مدارس عمومی انگلیسی‌زبان، مدارس وابسته به سیستم (کلیسای) کاتولیک انگلیسی‌زبان، مدارس عمومی فرانسه‌‌زبان و مدارس وابسته به سیستم (کلیسای) کاتولیک فرانسه‌زبان‌؛ در واقع مدارس سیستم کاتولیک تنها مدارس خصوصی (خارج از سیستم عمومی و دولتی) در استان هستند که از بودجه‌های عمومی برای اداره آنها استفاده می‌شود.

در این استان، مجموعا 12 شورای آموزشی school board (معادل ادارت آموزش و پرورش در ایران) اعم از عمومی و کاتولیک وظیفه مدیریت و نظارت بر 425 مدرسه فرانسه‌زبان در سطح استان را برعهده دارند. بدیهی است که این شوراها در مناطقی قرار دارند که تعداد دانش‌آموزان علاقه‌مند به فراگیری زبان فرانسه در حدی بوده‌اند که تاسیس مدرسه فرانسه‌زبان معنا داشته باشد. برای آگاهی از مناطقی که دارای شورای آموزشی مدارس فرانسه‌زبان هستند اینجا را ببینید. برای اینکه بدانید نزدیک‌ترین مدرسه فرانسه‌زبان به محل زندگی شما در استان انتاریو کجاست، اعم از ابتدایی یا دبیرستان، می‌توانید از این آدرس استفاده کرده و با تنظیم موارد جستجو، پاسخ مورد نظر خود را بیابید.

برای اینکه دانش‌آموزی بتواند در مدارس فرانسه‌زبان ثبت نام کند دو احتمال وجود دارد. حالت اول این است که والدین وی دارای حقوق فرانسه‌زبانی French language rights-holders باشند یعنی زبان مادری حداقل یکی از آنها فرانسه بوده باشد یا در دوران ابتدایی، به این زبان تحصیل کرده باشند و یا والدین آنها به این زبان تحصیل کرده باشند. در این صورت، این دانش‌آموز به صورت اتوماتیک حق تحصیل در مدرسه فرانسه‌زبان را خواهد داشت و در صورت علاقه‌مندی و تقاضای وی، مدرسه حتما از وی ثبت نام خواهد کرد.

حالت دوم این است که دانش‌آموز مشمول شرایط حالت اول نباشد اما علاقه‌مند به تحصیل در این مدارس باشد. در این صورت باید تقاضای تحصیل وی در مدرسه فرانسه‌زبان به مدیریت مدرسه ارائه شود تا پس از بررسی در شورای آموزشی مربوطه به آن پاسخ داده شود. معمولا مدارس فرانسه‌زبان از تحصیل دانش‌آموزان در این دسته از مدارس استقبال می‌کنند اما قبول پذیرش بسته به شرایط دانش‌آموز، امکانات مدرسه و تعداد متقاضیان دارد.

برای آگاهی بیشتر از مدارس فرانسه‌زبان در استان انتاریو می‌توانید به این وبسایت و به ویژه به این صفحه مراجعه نمایید.

 

فراگیری فرانسه در مدارس انگلیسی‌زبان FSL

همان‌طور که اشاره شد یک راه دیگر فراگیری زبان فرانسه در مدارس استان، فراگیری فرانسه به عنوان زبان دوم French as a Second Language و یا به اختصار FSL است. البته برای بچه‌هایی که در ایران بزرگ شده و زبان فارسی زبان اول آنهاست و در مدارس انگلیسی‌زبان استان ثبت نام کرده‌اند در واقع انگلیسی زبان دوم آنها ESL محسوب می‌شود و فرانسه حکم زبان سوم را پیدا می‌کند.

دولت استان در قالب برنامه FSL در سطوح مختلفی به آموزش زبان فرانسه به عنوان زبان دوم دانش‌آموزان اشتغال دارد. براساس چارچوبی که دولت این استان تدارک دیده دانش‌آموزان در دوره دبستان از کلاس چهارم تا هشتم باید حداقلی از زبان فرانسه را به عنوان دروس اجباری فرابگیرند و در دوره دبیرستان هم حداقل یک کردیت credit در ارتباط با زبان فرانسه به دست آورند.

اما کلا FSL در مدارس استان در قالب سه برنامه مختلف ارائه می‌شود:

برنامه اولیه فرانسه French Core: در این برنامه زبان فرانسه به عنوان یکی از سرفصل‌های درسی subject شناخته می‌شود و دانش‌آموزان باید در مجموع حداقل 600 ساعت تا کلاس هشتم این دروس را پشت سر گذاشته باشند. در دوره دبیرستان در کلاس‌های نهم و دهم، در دروس آکادمیک، کاربردی و آزاد این واحد ارائه می‌شود. در کلاس‌های یازدهم و دوازدهم هم در قالب دروس آمادگی برای دانشگاه و آزاد، واحد آموزش زبان فرانسه ارائه می‌شود.

برنامه توسعه‌یافته زبان فرانسه Extended French: در این برنامه زبان فرانسه به عنوان یکی از سرفصل‌های درسی ارائه می‌شود و حداقل یکی دیگر از دروس هم به این زبان تدریس می‌شود. در مدارس ابتدایی حداقل 25 درصد دروس تدریس شده باید به زبان فرانسه باشد. در دوره دبیرستان در کلاس‌های نهم و دهم، در دروس آکادمیک، کاربردی و آزاد این واحد ارائه می‌شود. در کلاس‌های یازدهم و دوازدهم هم در قالب دروس آمادگی برای دانشگاه و آزاد، واحد آموزش زبان فرانسه ارائه می‌شود بدین شکل که دانش‌آموز باید 7 کردیت در زبان فرانسه پشت سر ‌گذارد: 4 کردیت در قالب FSL و سه کردیت در دروس دیگری که به زبان فرانسه تدریس شده باشند.

برنامه French Immersion (غوطه‌وری در زبان فرانسه): در این برنامه زبان فرانسه به عنوان یکی از سرفصل‌های درسی ارائه می‌شود و دو مورد یا بیشتر از دروس دیگر هم به این زبان تدریس می‌شود. در مدارس ابتدایی حداقل 50 درصد دروس تدریس شده باید به زبان فرانسه باشد. معمولا در این مدارس، کلاس‌های اول تا سوم مدرسه تماما به زبان فرانسه تدریس می‌شود تا دانش‌آموزان عمیقا با زبان فرانسه خو کنند و سپس در کلاس‌های پایه چهارم تا هشتم، نیمی از دروی به فرانسه و نیم دیگر به انگلیسی تدریس می‌شود.

در دوره دبیرستان هم همانند برنامه قبلی در کلاس‌های نهم و دهم، در دروس آکادمیک، کاربردی و آزاد این واحد ارائه می‌شود. در کلاس‌های یازدهم و دوازدهم هم در قالب دروس آمادگی برای دانشگاه و آزاد، واحد آموزش زبان فرانسه ارائه می‌شود بدین شکل که دانش‌آموز باید 10 کردیت در زبان فرانسه پشت سر گذارد: 4 کردیت در قالب FSL و 6 کردیت در دروس دیگری که به زبان فرانسه تدریس شده باشند.

«برنامه اولیه آموزش زبان فرانسه» French Core حداقل اجباری در تمام مدارس انگلیسی‌زبان استان است اما اینکه یکی از دو برنامه دیگر بخواهد در مدرسه‌ای ارائه شود بسته به نیاز منطقه و امکانات مدارس است و توسط شورای آموزشی آن منطقه تصمیم‌گیری خواهد شد. مهم این است که در نهایت همه استانداردهای تعریف‌شده در این مورد از سوی دولت استان توسط مدارس رعایت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این استانداردها و چارچوب آموزش زبان فرانسه در مدارس استان این صفحه را ببینید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش زبان فرانسه در مدارس انگلیسی‌زبان استان این صفحه را ببینید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar