سیزده نکته که کانادایی‌ها در مورد کاریابی می‌دانند
26 فوریه 2015 - 3:31
بازدید 368
7

اگرچه لحن متن زیر در جاهایی با شوخی‌هایی همراه است اما حاوی نکات مهمی است که می‌تواند برای هر مهاجر جویای کار در کانادا مفید باشد. جویندگان کار شبیه هم نیستند -درست مثل دانه‌های برف- و هر تجربه کاریابی هم برای خودش تجربه‌ای خاص و منحصر به فرد است. تجربه کاریابی در کانادا هم خصوصیات […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگرچه لحن متن زیر در جاهایی با شوخی‌هایی همراه است اما حاوی نکات مهمی است که می‌تواند برای هر مهاجر جویای کار در کانادا مفید باشد.

جویندگان کار شبیه هم نیستند -درست مثل دانه‌های برف- و هر تجربه کاریابی هم برای خودش تجربه‌ای خاص و منحصر به فرد است. تجربه کاریابی در کانادا هم خصوصیات ویژه خودش را دارد و چیزهایی هست که اگر در این زمینه بدانیم به درد همه‌امان خواهد خورد.

ما 13 مورد از مواردی را که به ذهنمان می‌رسد با شما در میان می‌گذاریم. آیا شما هم چیزی دارید که به این فهرست اضافه کنید؟

 

ما خیلی خوب می‌دانیم که چطور متناسب با وضعیت آب و هوا لباس بپوشیم. ما خوب بلدیم که کت و شلوار رسمی‌امان را با یک چکمه و کلاه بافتنی ست کنیم. می‌دانیم که وقتی از سرمای زمستان داخل بینی‌امان قندیل بسته چطور لایه لایه لباس بپوشیم. می‌دانیم برای روزهای گرم و شرجی تابستان‌ که بعد از طی یک مسافت کوتاه یک لیتر عرق می‌ریزیم پوشیدن چه لباسی مناسب است. کفش‌هایمان را هم که در یک ساک با خودمان می‌بریم. خلاصه این‌که لباس رسمی و مناسب کار پوشیدن، کاری است که کانادایی‌ها در آن استاد هستند.    

 

ما می‌دانیم که برای سر وقت رسیدن به زمان مصاحبه باید دو ساعت اضافه‌تر زمان در نظر بگیریم. در زمستان به دلیل این‌که با هر دانه برفی که به زمین می‌ریزد،‌ احمقی پیدا می‌شود که رانندگی از یادش می‌رود و در تابستان به دلیل این که همه خیابان‌ها در دست تعمیر هستند.

 

رویای ما پیدا کردن کار در مکانی است که پارکینگ سرپوشیده داشته باشد. اگر کاری که به شما پیشنهاد شده در ساختمانی است که پارکینگ سرپوشیده دارد حتما آن را قبول کنید. به بقیه پیشنهادها اصلا فکر هم نکنید.

 

چون از فرهنگی آمده‌اید که خیلی اهل تظاهر نیست، حرف زدن در مورد خودتان برایتان دشوار می‌شود. به نظر ما حرف زدن درباره خودمان فقط لاف زدن اضافه است. موضوع این نیست که ما خودمان را آدم‌های مهمی نمی‌دانیم. مثلا ما می‌دانیم که خیلی باهوش‌تر از امریکایی‌ها هستیم اما فقط وقتی بین کانادایی‌ها هستیم به این نکته اشاره می‌کنیم. درست به همین دلیل وقتی موقع ارائه قابلیت‌ها و مهارت‌های خودمان هم می‌رسد خیلی موفق عمل نمی‌کنیم شاید چون فکر می‌کنیم که امریکایی‌ها باید بدانند که ما باهوش‌تریم. اصلا همه باید بدون این‌که ما حرفی بزنیم این موضوع را بدانند.  

 

یادمان باشد که کلمات لعنتی labour، colour و neighbour را درست بنویسیم. این کلمات با ou نوشته می‌شوند نه با o یا به عبارتی به شکل labor، color و neighbor.

 

هر کجای کانادا که باشید به غیر از استان بریتیش کلمبیا (غربی‌ترین استان کانادا)، در سمت غرب‌تر شما اوضاع کار بهتر است. «کانادایی‌های جوان، به غرب بروید.» این جمله نتیجه و شالوده تمام تحقیقات روز در زمینه وضعیت اشتغال است. در کبک اوضاع کار از نووا اسکوشیا بهتر است. در انتاریو وضع از کبک بهتر است و به همین ترتیب ساسکاچوان و البرتا از انتاریو بهترند. بله، بله. متوجه شدیم.  [البته این نکته بعد از کاهش شدید قیمت نفت در ابتدای سال 2015 تا حدودی مخدوش شده است.]

 

همه ما آرزو داریم که ای کاش سر کلاس زبان فرانسه بهتر درس خوانده بودیم. خارج از کانادا خیلی‌ها فکر می‌کنند که همه ما فرانسه هم می‌دانیم اما اکثریت جمعیت این کشور فرانسه حرف نمی‌زنند. و موقع کاریابی دوزبانه نبودن فرصت دستیابی به خیلی از کارها را از ما می‌گیرد. حیف که تنها چیزی که از آن روزها یادمان مانده شعر «Danse de canard» (رقص اردک) و کارتون آن موجود صورتی رنگ (باربا پاپا) است که خود و خانواده‌اش به راحتی شکل عوض می‌کردند.

 

هاکی خیلی مهم است. با این‌که خیلی از ما اصلا اهمیتی هم به هاکی نمی‌دهیم اما این را خیلی خوب می‌دانیم که هاکی برای بقیه خیلی خیلی مهم است. آنها دوست دارند در مورد هاکی حرف بزنند و احتمالا سر کار هم بازی‌های مهم را تماشا می‌کنند. پس شاید فکر بدی نباشد اگر بعضی وقت‌ها برای شبکه‌سازی یا همان نت‌ وورکینگ هم که شده کمی از هاکی حرف بزنیم و خودمان را به آن علاقه‌مند نشان بدهیم. حداقل این‌که همه می‌دانیم هیچ وقت نباید جمله «هاکی خیلی احمقانه است.» را به زبان بیاوریم.

 

اگر مصاحبه‌کننده شما اهل نیوفاوندلند است، در این مورد هیچ جوکی تعریف نکنید. به نظر آنها حرف شما اصلا هم خنده‌دار نیست.

 

99 درصد مردم صحبت خود را با گفتن از وضع آب و هوا شروع می‌کنند. اطمینان داریم که این موضوع از نظر علمی ثابت شده اما متاسفانه نتوانستیم منبع این تحقیق را مشخص کنیم.

 

در هر حال رستوران یا کافی‌شاپ تیم هورتونز Tim Hortons هم نقشی در این بین بازی می‌کند. اگر می‌خواهید از طریق خریدن قهوه ارتباط کاری برقرار کنید بهتر است قهوه تیم هورتونز بخرید تا استارباکز. تیم‌بیت‌ها [نوعی شیرینی خیلی کوچک با طعم‌های مختلف که در تیم هورتونز فروخته می‌شود.] که در واقع روش رسمی پیشنهاد دوستی در کانادا هستند، ‌همیشه می‌توانند برای دوست‌یابی کارکرد داشته باشد. قبول،‌ این را از خودمان درآوردیم. حتی ممکن است اگر برای کار دیگری غیر از کار در تیم‌هورتونز هم اقدام کرده باشید،‌ باز هم مصاحبه شغلی‌اتان در یکی از همین رستوران‌ها برگزار شود.

 

موقع ورق‌بازی دستمان را خوب می‌پوشانیم. کانادایی‌ها آن‌قدرها هم که بقیه فکر می‌کنند نازنین نیستند. البته ما خیلی باادبیم اما شاید هم بهتر است بگوییم «منفعل تهاجمی» هستیم. برای مثال وقتی می‌گوییم «متاسفم» منظورمان واقعا این است که متاسفم اما دخلت آمده و وقتی دخلت آمد نخواهی فهمید که از کجا ضربه خورده‌ای.

 

ما می‌دانیم که با کسی که نمی‌شناسیم نباید در مورد یک موضوع صحبت کنیم: CBC.

 

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید. 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar