سالمندان، سلامتی و مهاجرت؛ سه مسئله‌ای که شیوه کار خواربارفروشی‌ها را تغییر داده‌اند
29 نوامبر 2010 - 19:27
بازدید 237
11

بیزینس خواربار فروشی groceryدر کانادا در حال تجربه تغییراتی بزرگ و اساسی است تا بتواند خود را با نیازهای حاصل از پدیده‌هایی چون مهاجرت، بالا رفتن سن، فناوری‌های نوین  و موضوعات مربوط به سلامتی وفق دهد. در کنفرانسی که هفته گذشته طی دو روزبرگزار شد، اعضای فدراسیون خواربارفروشان مستقل کانادایی CFIGبه سخنان روسا و اعضای […]

ارسال توسط :
پ
پ

بیزینس خواربار فروشی groceryدر کانادا در حال تجربه تغییراتی بزرگ و اساسی است تا بتواند خود را با نیازهای حاصل از پدیده‌هایی چون مهاجرت، بالا رفتن سن، فناوری‌های نوین  و موضوعات مربوط به سلامتی وفق دهد.

در کنفرانسی که هفته گذشته طی دو روزبرگزار شد، اعضای فدراسیون خواربارفروشان مستقل کانادایی CFIGبه سخنان روسا و اعضای برجسته این حرفه گوش فرا دادند. آقای جان اسکات، رئیس CFIG، که موسسه‌ای غیرانتفاعی است و در سال ۱۹۶۲ تاسیس شده و نمایندگی کلیه خواربار فروشی‌های مستقل، فرنچایز یا زنجیره‌ای و خاص در سراسر کشور را بر عهده دارد، در این‌باره می‌گوید که بیشترین چیزی که سبب ایجاد تغییراتی در این حرفه شده، تامین نیازهای جمعیت در حال مسن‌تر شدن در کشور است.       

او در مصاحبه‌ای گفت: «در چند سال گذشته، خواربار فروشان مستقل رشد خوبی داشته‌اند زیرا کامیونیتی‌ها آنها را در خود پذیرفته و به عنوان عضوی از اعضای خود با آنها برخورد کرده‌اند. امروز کامیونیتی‌ها فروشگاه‌های کوچک‌تری می‌خواهند که نیازهایشان را در حجم‌های کمتر تامین کند.»

آقای اسکات که تحلیل‌گر فروش است و مدت ۱۹ سال است که مدیریت CFIGرا بر عهده داشته، می‌گوید که این نهاد متوجه شده که در حال حاضر تعداد زیادی از افراد مسن تنها زندگی می‌کنند و« دفعات بیشتری برای خرید از خانه خارج می‌شوند زیرا خرید کردن را به عنوان بخش مهمی از زندگی و ارتباط اجتماعی خود تعریف کرده‌اند.»

نکته دیگری که رئیس و مدیر بخش تحقیقات بازار موسسه تحقیقاتی Ipsos Reidبه آن اشاره می‌کند این است که در بیست سال گذشته، شهرهای بزرگ کانادا بیش از هر زمان دیگری در گذشته شاهد حضور جمعیت کثیری از مهاجران از گروه‌های قومی متنوع در خود بوده‌اند. او می‌گوید: «موضوع فقط تعداد مهاجران نیست بلکه نوع و گروه‌های این مهاجران هم مطرح است. مردمی که امروزه به کانادا می‌آیند به شدت با هم تفاوت دارند و از فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف هستند.»

وی معتقد است که عامل دیگری که بر صنعت خواربار فروشی تاثیر مشخصی داشته اینترنت است. او می‌گوید: «امروز مردم به اندازه‌ای از اینترنت استفاده می‌کنند که ده سال پیش هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد. اینترنت نه تنها یک ابزار ارتباطی است بلکه امکان انتخاب نیز به افراد می‌دهد.همگام با این موضوع بالاتر رفتن سطح سواد در کانادا و به وجود آمدن جمعیتی که از آموزش‌های بالاتری نسبت به گذشته برخوردار شده، افراد را از نظر قدرت خرید و انتخاب قوی‌تر نموده و نیازهایی بسیار فرار را در سطح بازار کار ما ایجاد نموده است.»

او می‌گوید که امروزه اغلب تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و رفاهی از غذاهای آماده گرفته تا محصولات نهایی‌شده حرکت به سمتی را آغاز کرده‌اند که در آن تا حد امکان از مواد و ترکیبات مضر و غیرسالم در ترکیبات محصولات آنها کاسته می‌شود. او برای مثال به یک کمپانی بزرگ تولید سوپ‌های قوطی‌ای اشاره می‌کند که از میزان نمک در محصولات خود کاسته یا از یکی از تولیدکنندگان پیتزای یخ‌زده نام می‌برد که مواد نگهدارنده را از ترکیب محصولات خود حذف نموده است.  او می‌گوید: «حالا همه این محصولات سالم‌تر از قبل هستند و و مشتریان هم آنها را بهتر می‌خرند.»

این روزها فروشگاه‌ها هم طوری طراحی و ساخته می‌شوند که به‌درستی بتوانند نشان‌دهنده منطقه‌ای باشند که در آن فعالیت می‌کنند. او می‌گوید: «برای مثال یکی از فروشگاه‌های فروشگاه زنجیره‌ای Longoکه در قلب مرکز شهر تورنتو و در بخش فعال شهر از نظر کاری و اداری واقع شده، قسمت بزرگی را به ارائه خدمات غذایی اختصاص داده زیرا استدلال گردانندگان این فروشگاه این بوده که مشتریان این فروشگاه که در کاندوهای اطراف زندگی می‌کنند نه جای زیادی برای نگهداری مواد غذایی در اختیار دارند و نه اصولا تمایل زیادی برای آشپزی در آنها به چشم می‌خورد.» 

ویمعتقد است که این روزها مشتریان خواربار فروشی‌ها هم در حال تغییر هستند. او می‌گوید: «منظورم از این حرف تغییر در رفتارها و عادات مشتریان است. آنها این روزها بسیار بیشتر از گذشته خواهان برخورداری از حق انتخاب هستند. و بسیار بیشتر احتمال دارد که آن کسانی را که خدمات لازم را به آنها ارائه می‌دهند حفظ کنند. به واقع جمعیت امروز این نقطه از جهان بیش از هر زمان دیگری اهل رقابت و دارای تقاضا است.»

آقای اسکات می‌گوید که یکی از نتایج مثبت رکود اقتصادی اخیر، که هنوز هم اثرات آن را در بسیاری حوزه‌ها می‌توان احساس نمود، این بوده که رکود اقتصادی « دوباره خانواده‌ها را گرد هم آورده است. امروز مردم بیشتر در خانه غذا می‌پزند و مثلا در مورد محصولاتی چون آرد و یا مواد کیک‌پزی، میزان فروش افزایش محسوسی یافته است. موضوع این‌جاست که این اتفاق یعنی گردهم بودن، چه خانوادگی بوده باشد و چه به هر شکل دیگر، بسیار اتفاق مثبتی است.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar