زندگی مرفه همراه با آینده‌نگری
23 ژانویه 2011 - 20:13
بازدید 229
12

در این سایت، هر چند وقت یک بار نمونه‌هایی از بررسی وضعیت مالی خانواده‌های کانادایی که به مشاور مالی Financial Advisorمراجعه کرده‌اند عرضه می‌شود. با این کار شما با سطح درآمدی خانواده‌های تثبیت شده، مسایل و دغدغه‌های مالی آنها و نهایتا تاثیر مشاوره مالی بیشتر آشنا می‌شوید. در این مقاله می‌بینید که یک مشاور مالی […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این سایت، هر چند وقت یک بار نمونه‌هایی از بررسی وضعیت مالی خانواده‌های کانادایی که به مشاور مالی Financial Advisorمراجعه کرده‌اند عرضه می‌شود. با این کار شما با سطح درآمدی خانواده‌های تثبیت شده، مسایل و دغدغه‌های مالی آنها و نهایتا تاثیر مشاوره مالی بیشتر آشنا می‌شوید. در این مقاله می‌بینید که یک مشاور مالی چگونه با یک برنامه درمانی ۵ ساله، برای تغییر تدریجی دخل و خرج خانواده به یک وضعیت جدید و تثبیت‌شده‌تر برنامه‌ریزی می‌کند. آنچه در این نوبت به آن پرداخته شده، ادغام مالی وضعیت دو خانواده است که با ازدواج، وضعیت جدیدی را تجربه می‌کنند.

خانواده‌های دارای ترکیب سنی متنوع باید میان سرمایه‌گذاری برای RESPو RRSPتعادل برقرار کنند

موقعیت: یک خانواده پنج نفره نیازهای مختلفی دارد؛ استراتژی: از هزینه‌های سرمایه‌گذاری بکاهند، ریسک‌های مالی را کنترل کنند؛ راه‌حل: هم برای بازنشستگی و هم برای RESPسرمایه‌گذاری کنند.

در استان بریتیش کلمبیا زوجی که ما از این پس آنها را هرب و وینی می‌نامیم و هر دو ۳۸ ساله هستند، تصمیم دارند تا در ماه می با هم ازدواج کنند. وینی مدیر یک دفتر است و سه فرزند زیر ۱۰ سال دارد. هرب هم دبیر دبیرستان است. مجموع درآمد آنها قبل از پرداخت مالیات ۱۱ هزار دلار در ماه است. هر ماه از اجاره زیرزمین خانه‌اشان هم ۲هزار و ۱۵۰ دلار درآمد خالص دارند. آنها از یک ملک اجاره‌ای دیگر هم ماهی ۱هزار و ۳۰۰ دلار عایدی دارند و برای بچه‌ها هم ۲ هزار و ۶۰۰ دلار پول دریافت می‌کنند که مجموع این ارقام به ۱۷ هزار و ۵۰ دلار در ماه بالغ می‌شود. البته از این رقم بعد از کسر مالیات پولی معادل ۱۲ هزار و ۴۵۰ دلار باقی می‌ماند. مشکل آنها این است که چطور بین دارایی زمان بازنشستگی، RRSP، دارایی‌های سرمایه‌ای  و ۴۳۵ هزار دلار بدهی خود تعادل برقرار کنند.

وضعیت مالی آنها کمی پیچیده است. آنها می‌خواهند بر میزان پس‌انداز تحصیلی برای فرزندانشان افزوده شود و راهی پیدا کنند تا وینی هم بتواند از ساعات کار خود در بیرون از خانه کم کند و در عوض بیزینسی را در خانه راه بیندازد.

در حال حاضر دارایی این زوج چیزی در حدود ۱.۶ میلیون دلار است که تقریبا بیش از نیمی از آن به شکل دارایی واقعی است که البته برای تامین آن از وام یا خط (ردیف) اعتباری (line of credit) استفاده کرده‌اند که به این ترتیب بدهی‌ای معادل ۴۳۵ هزار دلار برای آنها ایجاد شده است. بخشی از میزان سرمایه خالص ۱ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۶۰۰ دلاری آنها را ۸۰ هزار دلاری که هرب برای برنامه مزایای بیمه بازنشستگی خود کنار گذاشته است، تشکیل می‌دهد.

هرب و وینی به رغم وضعیت مالی خوبی که دارند، کمی نگران به نظر می‌رسند. وینی می‌گوید: «با توجه به پولی که ما دو نفر هر ماهه به دست می‌آوریم، الان باید درآمد آینده‌نگرانه بیشتری نسبت به آنچه داریم، می‌داشتیم.»

برای حل مشکل این زوج از یک مشاور مالی در ونکوور به نام آقای گرم ایگان، از مشاوران شرکت KCM Wealth Management، خواسته شد تا به کمک آنها بیاید. آقای ایگان می‌گوید: «درآمد آنها خیلی خوب است به حدی که آنها را در یک وضعیت خوب مالی قرار می‌دهد. اما هرب و وینی برای رسیدن به اهداف و مسئولیت‌های خود فشار زیادی بر خود وارد می‌کنند.»

هزینه ماهانه آنها ۱۲ هزار و ۲۳۵ دلار است که کمی کمتر از درآمد آنها بعد از کسر مالیات است. تا زمان ازدواج هم هر ماه باید ۲ هزار و ۵۰۰  دلار بپردازند. آنها در حال پرداخت بخشی از هزینه‌های ازدواج هستند تا به این ترتیب از فشار مالی مراسم اصلی تا حد امکان کاسته شود. بعد از پرداخت صورت‌حساب‌های مربوط به این مراسم، این ۲ هزار و ۵۰۰ دلار در ماه به درآمد آنها اضافه می‌شود.

برنامه ۵ ساله

سال اول (۲۰۱۱): بعد از پرداخت هزینه‌های ازدواج، باید رقم نقدی بیشتری صرف شود تا بدهی قابل توجه موجود به خط اعتباری پرداخت شود. بعد از آن باید برای هر یک از فرزندان حساب پس‌انداز تحصیلی یا RESPافتتاح شود و حداقل موجودی لازم برای هر حساب در آنها سپرده‌گذاری شود که این رقم در ازای هر فرزند ۵۰۰ دلار در سال است. این رقم در هر ماه معادل ۶۲۵ دلار می‌شود که در حال حاضر پس‌انداز آن متوقف شده است اما اگر این خانواده بتواند کمی از هزینه قابل توجه ۸۳۳ دلاری که هر ماهه برای رفت و آمد در نظر گرفته‌ و هزینه ۸۰۰ دلاری که هر ماهه برای تفریحات صرف می‌کند بکاهد، می‌تواند این رقم را تامین کند. این پس‌‌انداز RESPباید به شکل family planباشد تا اگر چنانچه هر یک از این بچه‌ها نتوانستند به دانشگاه بروند، یکی دیگر از آنها بتواند از موجودی این حساب پس‌انداز استفاده کنند. اگر پس‌انداز RESPهر سال بتواند مجموعا به رقم ۷ هزار و ۵۰۰ دلار برسد، میزان کمک دولتی که بر اساس برنامه CESGیا Canada Education Savings Grantبه آن تعلق می‌گیرد، میزان هزار و ۵۰۰ دلار در سال خواهد بود. بنا به نظر آقای ایگان، در نهایت و با در نظر گرفتن میزان ۶ درصد برگشتی این پس‌انداز، در زمانی که کوچک‌ترین فرزند به سن کالج یا دانشگاه برسد، مجموع این پس‌انداز به ۱۴۱ هزار دلار و یا ۴۷ هزار دلار در ازای هر فرزند می‌رسد.

سال دوم (۲۰۱۲): با پرداخت نقدی همچنان به کاهش میزان بدهی به خط اعتباری ادامه داده شود. باید برای کمتر کردن وابستگی خانواده به پس‌اندازهایی که در املاک انجام شده، میزان پس‌انداز در RRSPافزایش یابد. برای پرداخت بدهی‌ به خط اعتباری از پول‌هایی که به عنوان برگشت مالیاتی به خانواده داده می‌شود و یا سود سرمایه‌گذاری‌هایی که به آنها مالیات تعلق نمی‌گیرد، استفاده شود.      

سال سوم (۲۰۱۳): وینی با اطمینان از این‌که خانواده می‌تواند با کم کردن از بعضی هزینه‌ها پس‌انداز بیشتریدر RESPو RRSP  داشته باشد، می‌تواند با آسایش خیال بیشتری ساعات کاری خود را کاهش دهد.

سال چهارم (۲۰۱۴): از تمام فضاها و امکانات موجود در RRSPبرای پس‌انداز استفاده کنند و سپرده‌گذاری در حساب‌های TFSAیا      Tax Free Saving Accountsرا از نو آغاز کنند.   

سال پنجم (۲۰۱۵): در این تاریخ بزرگ‌ترین فرزند آنها تا دو سال دیگر وارد دانشگاه خواهد شد. حالا زمان آن رسیده که با انتقال یک سوم از موجودی حساب پس‌انداز RESPو تبدیل آن به اوراق قرضه یا GIC(Guaranteed Investment Certificate)میزان ریسک در این حساب‌ها را کاهش دهند. این انتقال می‌تواند به تدریج صورت بگیرد اما در زمانی که بزر‌گ‌ترین فرزند آنها آماده ورود به دانشگاه است، انتقال یک‌سوم از RESP  باید انجام شده باشد. به این ترتیب دو سال بعد که دومین فرزند آنها برای رفتن به دانشگاه آماده شده است، میزان دوسوم درآمد این حساب باید به صورت تثبیت شده درآمده باشد و دو سال بعد از آن که سومین بچه هم به سن دانشگاه می‌رسد، ۱۰۰ درصد این درآمد باید چنین شده باشد.

مدیریت پول‌های نقد 

خط اعتباری قابل توجه خانواده که بالغ بر ۷۵ هزار دلار است، به آن اندازه نیست که بتواند پاسخگوی کل بدهی ۴۳۵ هزار دلاری آنها باشد اما می‌تواند در بسیاری از موارد بدهی‌های خانواده را در مورد محل زندگی اصلی‌اشان، که مشمول مالیات نمی‌شوند پوشش دهد. برای مقایسه می‌توان گفت بهره‌ای که روی وام ۳۶۰ هزار دلاری خانه اجاره‌ای آنها می‌آید، کاملا از درآمد حاصل از اجاره این ملک که  مشمول مالیات نیز می‌شود، کسر می‌شود. بنا به پیشنهاد آقای ایگان فقط وقتی که بالانس خط اعتباری به زیر ۱۰ هزار دلار رسید، وینی باید در فکر کم کردن ساعات کاری خود باشد یا به راه‌اندازی یک بیزینس در خانه فکر کند. او نباید کار با حقوق خود را خیلی با شتاب کنار بگذارد زیرا این کار به آنها اطمینان خاطری می‌دهد که معمولا خویش‌فرمایی فاقد آن است.

اگر آنها همچنان هر سال ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار در حساب RRSPخود پس‌انداز کنند، وقتی هرب ۵۷ ساله می‌شود، با توجه به رشد ۶ درصدی سرمایه پیش از مطابقه نرخ تورم برای ۱۹ سال آینده، سرمایه اصلی آنها بالغ بر ۱ میلیون و ۸۸ هزار دلار خواهد شد. هرب می‌خواهد در ۵۷ سالگی بازنشسته شود. در آن زمان چنانچه حقوق او ثابت مانده باشد، او می‌تواند حقوق بازنشستگی‌ای معادل ۴۰ هزار دلار در سال داشته باشد. به علاوه او می‌تواند درآمد سالانه‌ای معادل ۱۱ هزار دلار در ۶۵ سالگی خود به عنوان pension bridgeداشته باشد. در آن زمان دریافت حقوق مربوط به Canada Pension Planنیز که رقمی مشابه با آخرین رقم گفته شده است، آغاز خواهد شد. مجموع درآمد بازنشستگی این دو نفر در سن ۶۵ سالگی قبل از پرداخت مالیات برابر با ۱۳۰ هزار دلار به ارزش پول در سال ۲۰۱۰ خواهد بود.

مدیریت سرمایه‌گذاری

مجموع دارایی‌های این زوج که در حساب‌های مختلف Mutual funds(سبد سهام) قرار دارد، بالغ بر ۲۸۴ هزار و ۸۰۰ دلار است. پس‌انداز RRSPهرب از نظر جغرافیایی در مناطق مختلفی سرمایه‌گذاری شده اما در حال حاضر بر خلاف یک دهه پیش، دیگر سرمایه‌گذاری با این سبک یعنی با تنوع جغرافیایی لزوما به معنای حفظ سرمایه از بالا و پایین شدن‌های بازار نیست زیرا امروزه جهانی‌شدن این روش را کم‌اثرتر از گذشته کرده است. در حال حاضر تنوع سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بیشتر اهمیت دارد.

وینی هم معتقد است که باید با قرض گرفتن از خط اعتباری‌های تضمین شده خود به خرید دارایی‌های رجیسترنشده از جمله ملک اقدام کنند اما آقای ایگان فکر می‌کند که این کار حداقل باید تا پنج سال به تعویق بیفتد. ریسک این که بخواهند دارایی بزرگی چون خانه‌اشان را مرهون وام کنند بسیار بالاست. این سرمایه گذاری می‌تواند ناموفق باشد و تاثیر زیادی بر سرمایه و برنامه‌های آنها داشته باشد.

آقای ایگان می‌گوید: «اگر هرب و وینی در این سال‌ها به درآمدزایی ادامه بدهند و بر میزان سرمایه‌اشان بیفزایند، به اهدافشان می‌رسند. یعنی فرزندانشان پول کافی برای دانشگاه خواهند داشت و خودشان هم دوران بازنشستگی خوبی را در پیش خواهند داشت. اگرچه کار آنها برای مدیریت دارایی‌هایشان کمی پیچیده است اما از طرف دیگر منابعی که بتواند به کار تحقق برنامه‌هایشان بیاید را در اختیار دارند.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar