روی آوردن متخصصان کامپیوتر به ونکوور
03 سپتامبر 2014 - 9:40
بازدید 213
8

پابلو گوآنا، مهندس 25 ساله اهل آرژانتین و جاناتان هیچکاک 34 ساله اهل آفریقای جنوبی، دو تن از کارکنان شرکت فیس‌بوک در سیلیکون‌ولی Silicon Valley امریکا، وقتی که به دلیل عدم تمدید ویزای کاری‌اشان مجبور شدند تا به درخواست شرکت برای ادامه کار به ونکوور بروند، هیچ‌گاه فکر نمی کردند که این تغییر را تا […]

ارسال توسط :
پ
پ

پابلو گوآنا، مهندس 25 ساله اهل آرژانتین و جاناتان هیچکاک 34 ساله اهل آفریقای جنوبی، دو تن از کارکنان شرکت فیس‌بوک در سیلیکون‌ولی Silicon Valley امریکا، وقتی که به دلیل عدم تمدید ویزای کاری‌اشان مجبور شدند تا به درخواست شرکت برای ادامه کار به ونکوور بروند، هیچ‌گاه فکر نمی کردند که این تغییر را تا به این حد دوست داشته باشند.

هر دوی آنها اولین بار که این خبر را شنیدند بسیار ناراحت بودند و یکی از چیزهایی که بسیار آزارشان می‌داد این بود که چطور می‌خواهند در کشور سردی مثل کانادا و درسرمای منفی 25 درجه سانتیگراد زندگی کنند.  

تلاش آنها و متخصصان دیگری از این دست برای کسب ویزای کار نشان می‌دهد که اصلاح سیستم مهاجرتی تا چه حد ضروری است اما در عین حال مغفول مانده. شاید همین امر روزی بتواند آن‌قدر سبب رونق بخش مشاغل کامپیوتری در ونکوور شود که به زودی این شهر به Silicon Valley  شمال معروف شود.   

ونکوور زیبا

در نهایت فیس‌بوک هر دوی آنها را راضی کرد تا کار در ونکوور را امتحان کنند. حالا که هشت ماه از ورود هیچکاک به این شهر می گذرد،‌ او می‌گوید: «یکی از دلایل موفقیت فیس‌بوک در Silicon Valley حضور شرکت‌های دیگر در آنجاست و هیچ مزیت دیگری را نمی‌توان برای این منطقه در نظر گرفت. در مقابل ونکوور شهری زیبا و فوق‌العاده است که شرکت‌های زیادی هم در آن به فعالیت مشغول هستند. فعالیت‌های تکنولوژیکی در اینجا بسیار پررونق و زنده است.»

در سال 2013 شرکت فیس‌بوک در مرکز شهر ونکوور مرکزی تاسیس کرد و با این کار به مجموعه‌ای از شرکت‌های دیجیتالی بزرگ جدید مثل Electronic Arts، Hootsuite، Bench and Mobify و همین‌طور شرکت‌های بزرگ‌تری مثل Microsoft، Sony Pictures Imageworks و Amazon پیوست.

به گفته این شرکت، ‌کار حدود 150 تن از کارکنان آن در ونکوور که از سراسر دنیا گرد آمده‌اند، موقت است و علت آن مشکلات سیستم مهاجرتی امریکا است که گاهی آوردن نخبگان این حوزه را به مرکز اصلی این شرکت در منلوپارک سانفرانسیسکو «بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن ساخته» است. این نکته‌ای است همه شرکت‌های فعال در منطقه Silicon Valley نسبت به تبعات آن هشدار داده و معترض هستند.

یکی از سخنگویان شرکت فیس‌بوک که نخواست نامش فاش شود گفت: «سیستم مهاجرتی امریکا سبب شده تا شرکت‌های دیگر نیز به فکر تاسیس دفاتر بین‌المللی بیفتند و نحوه برخورد کانادا با پدیده مهاجرت، شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک را قادر ساخته تا بتوانند در سطح کوچک‌تری در این کشور فعالیت کنند و همه تلاش ما هم این است که کارهایمان تاثیرات مثبتی را برای خانه موقتمان در پی داشته باشد.»  

بهره‌گیری دولت کانادا از ناکارآمدی سیستم مهاجرتی امریکا

آقای جیسن کنی، وزیر اشتغال کانادا با اشاره به بیلبوردی که با مضمون «Pivot to Canada» (راهی به کانادا) خطاب به متخصصان خارجی در سانفرانسیسکو که موفق نشده بودند ویزای H-1B را دریافت کنند نصب شده، می‌گوید که دولت کانادا به این موضوع کاملا واقف است و آگاهانه و به عمد تلاش می‌کند تا از آن به نفع تقویت اقتصاد منطقه کمک بگیرد.  

برای این منظور دولت کانادا از سال گذشته مجوزی به نام «start-up visa» را راه‌اندازی کرده تا روند ورود کارآفرینان جوان به کشور را تسهیل کند و ژانویه امسال نیز مسیر دیگری را افتتاح خواهد کرد.

به اعتقاد آقای یان مک‌کی،‌ رئیس کمیسیون اقتصادی ونکوور، اشکال در سیستم مهاجرتی امریکا تنها یکی از دلایل رونق بخش کامپیوتر در این شهر است و دیگر دلائل آن را باید در مالیات بر درآمد پایین‌تر شرکت‌ها و نیز مالیات بر درآمد شخصی بسیار مناسب در این شهر دانست. وجود دانشگاه‌ها و موسسات عالی معروف که تغذیه‌‌کننده شرکت‌های بزرگ هستند نیز یکی دیگر از دلایل جذب نیروهای متخصص به این شهر است. و بالاخره آخرین عامل هم خود شهر زیبای ونکوور با برج‌های بلند شیشه‌ای، فضاهای سبز و ساحل زیبایش است که یکی از قابل سکونت‌ترین شهرهای دنیا شمرده می‌شود.

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی ونکوور، بیش از 600 شرکت رسانه‌ای دیجیتال با حدود 16 هزار نیروی کار، در استان بریتیش‌کلمبیا به فعالیت مشغول هستند که فروش سالانه آنها نیز 2.3 میلیارد دلار است. 

البته ناگفته نماند که راه رسیدن به Silicon Valley شمال به طور صد درصد هم هموار نیست. برای مثال سال گذشته شرکت انیمیشن دیسنی پیکسار استودیوهای خود در ونکوور را به قصد کالیفرنیا ترک کرد و شرکت تولید بازی‌های کامپیوتری به نام Electronic Art نیز برخی از دفاتر خود را به استان انتاریو منتقل نمود. اما با همه این احوال کارشناسان بر این عقیده‌اند که به رغم تمرکز استعدادها و سرمایه‌ها در Silicon Valley، طی چند سال آینده شهر ونکوور از این نظر چنان غنی خواهد شد که بخواهد فیس‌بوک ، توییتر یا Hootsuite نسل بعدی را طراحی کند.

 برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar