روندها در محل کار: بررسی اجمالی اکوسیستم اشتغال در آینده
06 فوریه 2015 - 18:36
بازدید 326
7

تیموتی سی. مک- نشریه فیوچریست‌   برای مطالعه متن کامل در شماره 30 نشریه پرنیان اینجا کلیک کنید. وقتی به آینده بازار کار فکر می‌کنیم اولین چیزی که غالبا می‌خواهیم بدانیم این است که در آن زمان چه نوع کارهایی وجود خواهند داشت و چقدر،‌ دستمزد این کارها چقدر است و ما چگونه باید خود […]

ارسال توسط :
پ
پ

تیموتی سی. مک- نشریه فیوچریست‌

 

برای مطالعه متن کامل در شماره 30 نشریه پرنیان اینجا کلیک کنید.

وقتی به آینده بازار کار فکر می‌کنیم اولین چیزی که غالبا می‌خواهیم بدانیم این است که در آن زمان چه نوع کارهایی وجود خواهند داشت و چقدر،‌ دستمزد این کارها چقدر است و ما چگونه باید خود را برای این‌ کارها آماده کنیم؟ بعد هم برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها به سراغ منابع رسمی می‌رویم که مرتبا توسط U.S. Bureau of Labor Statistics  (اداره آمار مشاغل امریکا که به اختصار به آن BLS گفته می‌شود) به‌روز می‌شود.BLS برای تهیه این گزارش‌ها تغییراتی را که در گروه‌های شغلی اتفاق می‌افتد، ‌چه از نظر تعداد کارکنان و چه از نظر کاری که باید انجام دهند، مد نظر قرار می‌دهد.

برای مثال گزارش اخیر BLS در مورد مشاغل در فاصله زمانی سا‌ل‌های 2012 تا 2022 نشان می‌دهد که در این مدت احتمالا مشاغل مرتبط با سیستم‌های شبکه network system و تحلیل‌گران داده‌های ارتباطی data communication analyst، خدمات کمک‌رسانی شخصی یا در خانه personal and home-care aids (همین‌طور منابع انسانی بخش بهداشت و سلامت، بازاریابی و…)، مهندس نرم‌افزار کامپیوتر (رده‌های بالا) و تکنسین‌های دامپزشکی (دستیاران) رشد خوبی خواهند داشت.

علاوه بر این مشاغل، تقاضا برای مشاغلی چون پرستاران، تکنسین‌های بهداشت و درمان، کارورزان ماساژ و یوگا massage and yoga practitioners ، تعمیرکاران اتومبیل و تعمیرگران کفش  shoe repair، فروشندگان، مجریان امور اداری administrative aids، مسئولین امور مشتریانcustomer relations ، خدمات نگهبانی janitorial services و نیز دستیار معلمی  نیز افزایش خواهد یافت.

انتظار BLS این است که مشاغلی چون روان‌شناسان سازمانی organizational psychologists، مترجمان همزمان interpretors،‌ متخصصان کاردرمانی occupational therapists و مشاوران ژنتیک genetic counselors از جمله مشاغلی باشند که بیشترین و سریع‌ترین میزان رشد در آنها اتفاق خواهد افتاد. و بالاخره بالاترین درآمد در میان مشاغل دهه آینده از آن پزشکان متخصص در گروه‌های زیر خواهد بود: جراحان فک و صورت، متخصصان زنان، ارتودنتیست‌ها و متخصصان اطفال.

بسیاری از این مشاغل نام برده شده با مشاغلی که در گزارش قبلی BLS به آنها اشاره شده بود یکی هستند. البته تصویری که به این ترتیب از روند ثابت بازار کار به دست می‌آید لزوما به این معنا نیست که بتوانیم با اطمینان بگوییم که در آینده واقعا چه اتفاقی قرار است بیافتد. در حالی‌که دو حوزه بهداشت و آموزش از جمله حوزه‌هایی هستند که چه در دوره‌ رونق و چه در دوره‌ رکود اقتصادی سبب حفظ و بقای اقتصاد کشور شده‌اند اما به سرعت و به‌ویژه در صنایعی که با بیشترین چالش‌ها روبه رو بوده‌اند و تغییرات چشمگیری در آنها اتفاق افتاده تکنولوژی‌های جدید به کار گرفته خواهند شد.

 

چگونگی ایجاد کارهای تازه

اجازه دهید پیش از هر چیز به مواردی که شرایط ایجاد یک کار جدید را فراهم می‌کنند اشاره‌ای داشته باشیم. یکی از این موارد ساده‌تر کردن است. غالبا عنصر کارآیی هم با این مورد ترکیب می‌شود زیرا به این ترتیب موثر بودن و اقتصادی بودن آن کار هم تضمین می‌شود. درست مثل زمانی که نیازهای تازه‌ای ایجاد می‌شوند، وقتی که تکنولوژی‌های تازه به شما امکان ترکیب این کارآیی‌ها را می‌دهند و یا وقتی که مشکلات جدید نیاز برای یافتن راه‌ حل‌های ابتکاری را افزایش می‌دهد. این پویایی بازتابی از رویه خلاق اقتصاد است و این رویه خلاق همان چیزی است که در قرن بیست و یکم بیشترین تاثیر را در رشد مشاغل خواهد داشت.

یکی از روش‌ها برای تعریف این پروسه به نسبت پیچیده، بررسی روندهای شغلی جدیدی است که بر بازار کار امریکا تاثیر مشخصی بر جای گذاشته‌اند. رفتارها و روش‌های اجتماعی جدید می‌توانند به ایجاد محصولات جدید منجر شوند،‌ به تبع این امر بازارهای تازه و سپس مشاغل تازه‌‌ای ایجاد شود. برای مثال:

  • افزایش فعالیت‌های نظارتی از طرف شرکت‌ها و نیز دولت سبب خواهد شد تا تولید محصولاتی که حریم خصوصی بیشتر و مطمئن‌تری برای افراد فراهم می‌کنند بیشتر شود.
  • بزرگ‌تر شدن شکاف درآمدی به رشد صنعت حفظ امنیت منجرخواهد شد زیرا افراد دارا می‌خواهند که از داشته‌هایشان مراقبت کنند.
  • فراوانی مطلق محصولات مشابه، به بالا رفتن ارزش کالاهای دست‌ساز و منحصربه‌فرد خواهد انجامید. 
  • امکانات جدید تکنولوژیکی سبب شده تا خیلی از افراد بتوانند چیزهای تازه‌ و پیشرفته‌تری را جایگزین داشته‌های فعلی‌اشان کنند (برای مثال افزایش تقاضا برای ابزارهای کامپیوتری قابل پوشیدن و بازارهای آموزشی کاملا شخصی‌شده).
  • هجوم و سرریز حجم زیاد اطلاعات سبب خواهد شد تا بسیاری از افراد به سراغ سبک جدیدی از زندگی بروند که در آن امکان تنهایی و ساده‌زیستی بیشتر باشد.
  • پیشرفت‌ها در حوزه روان‌شناسی خواب این امکان را فراهم ساخته تا محصولات بیشتری برای ارتقای کیفیت خواب به بازار عرضه شود.    ‌
  • بالا رفتن سرعت رشد تکنولوژی‌های ارتباطی باعث سرعت بخشیدن به روند رشد digital agentها یا buyer botها دراینترنت خواهد شد.

البته باید در نظر داشت که با همه این احوال اتومبیل‌های بی‌سرنشین، مدارس بی‌معلم و هواپیماهای بی‌خلبان نیاز به تعمیر و نگهداری خواهند داشت (پس در نتیجه نیروهای خدمات‌دهنده، مکانیک‌ها، نظافت‌چی‌ها و خدمات‌دهندگان مشابه همچنان وجود داشته و به کارخود ادامه خواهند داد).

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar