رانندگی در کانادا: بخش سوم- خرید اتومبیل دست دوم
30 اکتبر 2009 - 0:40
بازدید 205
6

  در پست قبلی در باره خرید اتومبیل نو نکاتی را مطرح کردیم. در این پست به موضوع خرید اتومبیل دست دوم می‌پردازیم.    اتومبیل‌های دست دوم تنوع بسیاری دارند. در واقع ممکن است کسی که تازه هفته گذشته ماشینی را خریداری کرده و با آن تنها یک هفته رانندگی کرده باشد آن را به […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در پست قبلی در باره خرید اتومبیل نو نکاتی را مطرح کردیم. در این پست به موضوع خرید اتومبیل دست دوم می‌پردازیم. 

 

اتومبیل‌های دست دوم تنوع بسیاری دارند. در واقع ممکن است کسی که تازه هفته گذشته ماشینی را خریداری کرده و با آن تنها یک هفته رانندگی کرده باشد آن را به دیلر بازگرداند و یک خودرو دست دوم بسازد (معمولاً کیلومترشمار یک خودرو نو نباید عددی بالاتر از ۵۰ کیلومتر را نشان دهد. تا این میزان جابجایی برای انجام نقل و انتقالات و تست‌های ضروری قابل پذیرش است). ممکن است خودرویی هم در مدت ۲۰ سال بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد و به عنوان خودرو دسته دوم معامله شود. پس اولین مسئله در مورد این خودرو این است که برخلاف خودرو نو هیچ میزان و مقیاس استانداردی برای ارزیابی و ارزش‌گذاری ندارد و قیمت‌گذاری آن به چند پارامتر مختلف چون عمر خودرو، میزان کیلومتر کارکرده (مایلج)، ظاهر آن، نتیجه تست‌های پشت سر گذاشته و از همه مهم‌تر توافق طرفین باز می‌گردد. 

از کجا ماشین دست دوم خریداری کنیم؟

دو سیستم خرید برای اتومبیل‌های دست دوم وجود دارد: دیلر و شخصی. در اولی شما به یک دیلر (نمایندگی رسمی یک برند مشهور یا بنگاه دلالی ماشین که از همه نظر با نمونه ایرانی آن تفاوت دارد و احتمالاً شما در فیلم‌های آمریکایی یا کانادایی نمونه‌هایی از آن را دیده‌اید) می‌روید و تقاضای چنین خودرویی می‌کنید. ممکن است حتی در صورتی که برای خرید خودروی نو هم به یک نمایندگی رسمی بروید، فروشنده به شما نمونه‌هایی از خودروهای دست دوم موجود را هم معرفی کند. البته این دسته از خودروها معمولاً تفاوت زیادی با نمونه‌های نو ندارند و کمتر از ۵ سال از عمرشان می‌گذرد. 

دیلرها هم دو گروه هستند. گروه اول دیلرهای یک کمپانی خاص نظیر تویوتا یا مزدا هستند که در کنار فروش خودرو نو و انجام خدمات پس از فروش، خودروهای دست دوم را هم می‌فروشند که عموماً از گروه خودروهای پس از پایان قرارداد لیز است (اصطلاحاً After Lease). در واقع کسی که مثلاً یک خودرو را با شرایط خاصی مثلاً برای ۳ یا ۵ سال و ۶۶ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر لیز کرده ممکن است پس از پایان قرارداد و یا حتی زودتر از آن تاریخ، خودرو را پس آورده باشد و حالا دیلر آن را به عنوان خودرو دست دوم می‌فروشد که عموماً در شرایط بسیار خوبی هم قرار دارد. حسن دیگر این گونه خودروها این است که شما می‌توانید از دیلر تقاضای وارانتی کنید در حالیکه در حالت کلی خودروهای دست دوم دارای وارانتی نیستند. 

گروه دوم دیلرها چیزی شبیه ایران هستند. یعنی بنگاه‌هایی که گروهی از خودروهای دسته دوم را به فروش می‌رسانند و لذا ترکیب بسیار متنوعی از کیفیت و قیمت را برای شما فراهم می‌کنند. تعدادی از این دیلرها دو فضای نمایشگاهی متفاوت دارند. فضای اول که شیک‌تر اما کوچک‌تر است  در محیط‌های پررفت و آمد و در نقاط با دسترسی بهتر قرار دارند که خودروهای گران‌تر و سرپاتر را در آنها به نمایش گذاشته‌اند و فضای دوم معمولاً مکان وسیع گاراژمانندی است که خودروهای ارزان‌تر و کم کیفیت‌تر را در آن دپو کرده‌اند. این دسته خودروها که معمولاً زیر ۵ هزار دلار قیمت دارند برای افراد کم درآمدتر یا کسانی است که می‌خواهند برای یکی دیگر از اعضای خانواده، ماشین دوم یا سوم خانواده را خریداری کنند لذا سراغ وسیله‌ای ارزان‌تر می‌روند که هزینه‌های بیمه‌ای آن اندک باشد. اگر هم از کار افراد به دلیل وجود خودرو دیگر کار خانواده لنگ نمی‌ماند.

  این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

شما در کانادا تقزیباً با هر قیمتی می‌توانید یک خودرو دسته‌دوم پیدا کنید. مقلاً تعجب نکنید که دوستتان یک تویوتا کورولای ۹۵ را به قیمت ۱۰۰۰ دلار (حدود ۹۰۰ هزار تومان) خریده باشد که تقریباً هیچ به حساب می‌آید (با حداقل حقوق قانونی، در صورت داشتن کار تمام وقت شما حدود ۱۶۰۰ دلار در ماه در تورنتو درآمد خواهید داشت). اما اینکه مشکلات این خودرو چقدر باشد بستگی زیادی به شانس شما دارد. چون ریسک خرید خودروی دسته دوم با قدمت آن افزایش می‌یابد.

هر خودرو نیازمند چندین نوع بررسی و گذراندن تست است (جزییات در جزوه کنپارس خواهد آمد)؛ حسن خرید از دیلر این است که معمولاً همه این کارها را خودش قبلاً انجام داده و مدارک لازم را تهیه کرده است.

 

در نوع دوم شما خودرو را مستقیماً از یک فرد خریداری می‌کنید. این فرد می‌تواند دوست شما، پسرصاحبخانه یا دوست و آشنای یک آشنای شما باشد؛ یا ناشناسی که روی ماشینش علامت فروش گذاشته و یا صرفاً کسی که از طریق یکی از وب سایت‌های معرفی کننده وسایل دست دوم فروشی، خودرواش را معرفی کرده است.  

توجه داشته باشید که این نوع خرید می‌تواند خیلی ریسکی باشد چون ممکن است شما خودرویی را که قرض زیاد (اصطلاحاً lien) دارد (و با انتقالش به شما تمام قروضش به گردن شما می‌افتد!) و حتی در بدترین حالت یک ماشین دزدی است خریداری کنید. پس حتما از فروشنده The Used Vehicle Information Package (UVIP) که در واقع معرف سابقه خریدارهای خودرو است و نشان می‌دهد که شما هدف یک کلاه‌برداری قرار نگرفته‌اید (به شرطی که همین مدرک را جعل نکرده باشند!) طلب کنید.  

به دلیل همین ریسک بالا، بهترین شیوه در این نوع خریدها این است که شما فروشنده را بشناسید. این نوع خرید این حسن را هم دارد که شما احتمالاً سابقه مشکلات ماشین و عادات راننده آن را می‌دانید و لذا با آگاهی بیشتری دست به خرید می‌زنید.

برای اشنایی با هزینه‌های عمومی خودرو این بوشور می‌تواند به شما کمک کند.

 

در میان ۴ روش موجود (برای خودروهای نو یا دست دوم) کدام روش خرید برای مهاجرین بهتر است؟

پاسخ به این پرسش ساده نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد. مسائل اقتصادی خصوصاً در سال‌های اول اولویت دارند و همین محدودیت‌هاست که تعیین می‌کند شما باید چه کاری انجام دهید. این مسئله به ویژه از این نظر مهم است که مثلاً خرید خودروی نو چه به صورت فاننس و چه لیز برای یک مهاجر تازه وارد خیلی گرانتر از دیگران تمام می‌شود چون کنترل سابقه اعتباری شما مهم‌ترین پارامتر برای دادن وام به شماست و شما بدون چنین سابقه‌ای باید درصد بالاتری بهره بپردازید (لطفاً برای جزییات بیشتر به بحث اعتبار و درخواست برای کارت‌های اعتباری در همین وب سایت مراجعه کنید.) 

در این حالت به نظر می‌رسد شما چاره‌ای جز خرید خودروی دست دوم به عنوان اولین خرید ندارید. در این صورت سعی کنید از خرید خودروهای خیلی کهنه و خیلی ارزان خصوصاً آمریکایی خودداری کنید چون ممکن است در مدت یک سال خیلی بیش از قیمت آن صرف تعمیرش کنید. 

در آینده و پس از یافتن یک شغل مناسب، بهترین روش، خرید خودروهای ۳ تا ۷ ساله پس از لیز است. این خودروها قیمت بسیار بالای خودروی نو را ندارند در حالیکه اگر به درستی نگهداری شده باشند و مایلج غیرطبیعی (به طور متوسط بیش از ۲۲ هزار کیلومتر در سال رانده نشده باشند) همچون خودروی نو کار می‌کنند ضمن اینکه به قول معروف آب‌بندی هم شده‌اند. 

در مورد خودرو، سایر هزینه‌های آن، شماره‌گذاری و مسائل قانونی جزییات زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به جزوه راهنمای جامع زندگی در کانادا که به زودی توسط کنپارس ارائه خواهد شد از آنها مطلع شوید

 

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar