رانندگی در کانادا: بخش دوم- خرید اتومبیل نو
25 اکتبر 2009 - 0:41
بازدید 191
6

      در بخش نخست از این مجموعه پست‌ها درباره رانندگی در کانادا به موضوع دریافت گواهینامه پرداختیم. در این پست درباره تهیه اتومبیل نکاتی را بیان می‌کنیم.    این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
 
در بخش نخست از این مجموعه پست‌ها درباره رانندگی در کانادا به موضوع دریافت گواهینامه پرداختیم. در این پست درباره تهیه اتومبیل نکاتی را بیان می‌کنیم.
 
 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 
سوال مهم: آیا خرید اتومبیل یک ضرورت است؟
 
اتومبیل در همه جهان وسیله پرخرجی است و در خارج از ایران این مخارج بسیار بیشتر از ایران است. شما در کانادا نه تنها باید برای تهیه اتومبیل هزینه کنید (که شاید تنها از این نظر کانادا ارزان‌تر از ایران باشد) باید هزینه‌های بسیار دیگری هم پرداخت کنید که شامل هزینه‌های سوخت (بسیار بیشتر از ایران و البته خیلی کمتر از اروپا)، هزینه‌های تعمیرات (که اگر چه در مورد قطعات شاید بیشتر از ایران نباشد اما هزینه کارگر labour برای تعمیر و تعویض قطعات بسیار بالا است) و بیمه خودرو (که اصلاً قابل مقایسه با ایران نیست) می‌شود. در پست‌های بعدی به طور مستقل به موضوع بیمه خودرو می‌پردازیم اما در اینجا موضوع بحث تهیه خود خودرو است.
 
از سوی دیگر همانطور که در پست‌های قبلی اشاره کردیم ساختار شهرهای آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) عموماً به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در اکثر شهرها نیاز به اتومبیل جدی است و شبکه حمل و نقل عمومی برای اکثر نقاط شهر جوابگو نیست. البته مونترال از هر دو نظر استثناء است یعنی هم ساختار شهر تفاوت دارد و هم سیستم حمل و نقل عمومی بسیار مناسب است. پس در پاسخ به این سوال، اول باید به امکانات شهر نگاه کرد.
 
نکته دوم محدودیت‌های دیگر شماست. مثلاً اگر شما در ایران رانندگی نکرده باشید در انتاریو به حدود یک سال زمان نیازمند هستید تا چنین اجازه‌ای پیدا کنید پس عملاً تهیه اتومبیل در یک سال اول اقامت برای شما منتفی است. محدودیت دیگر هزینه‌های خودرو است. شما در تورنتو به حداقل ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه ماهانه برای خودرو نیازمند هستید پس اگر درآمد ثابت ندارید منطقی نیست که چنین هزینه سنگینی را به خود تحمیل کنید. تازه این هزینه بدون محاسبه تعمیرات و مخارج گهگاهی است که هر چند گاهی ضروری می‌شوند و ممکن است بسیار برای شما هزینه‌ساز شوند.
 
الگوی زندگی شما هم موضوع بسیار مهمی است. اگر شما قصد تحصیل داشته و نیازمند استفاده از وام بانکی هستید بهتر است محلی نزدیک کالج یا دانشگاه بیابید و یا با وسائل نقلیه عمومی رفت و آمد کنید چرا که داشتند خودرو (بسته به قیمت آن) می‌تواند بر روی رقم وام دریافتی شما تاثیر منفی داشته باشد.
 
اما اگر شما بچه‌های کوچک داشته باشید، داشتن خودرو خصوصاً در فصل سرما به یک ضرورت تبدیل می‌شود. البته بدون آن هم می‌توان گذران کرد اما به سختی. پس پیش از اینکه به سرعت درباره تهیه خودرو تصمیم بگیرید جوانب آن را سبک – سنگین کنید. اینکه در ایران شما سال‌ها خودرو شخصی داشته‌اید دلیل منطقی برای اینکه در کانادا هم چنین باشد نیست. توصیه ما به شما این است که تا زمانیکه یک دلیل مهم ندارید و کار مناسب و ثابت با درآمد معقول نیافته‌اید سعی کنید از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. به همین دلیل خیلی مهم است که در تهیه مکان اسکان دائم خود به این نکته توجه کرده باشید که ما پیشتر به این موضوع به تفصیل پرداخته‌ایم.
 
راه‌های تهیه اتومبیل
 
سوال مهم دیگری که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا ماشین نو می‌خواهید یا ماشین دست دوم. برای هر حالت حداقل دو امکان وجود دارد.
 
تهیه ماشین نو
 
اگر تصمیم به تهیه ماشین نو دارید (و ما توصیه می‌کنیم تا زمانیکه یک شغل پر درآمد ندارید به هیچ وجه سراغ چنین موردی نروید) شما می‌توانید ماشین را قسطی بخرید Finance یا آن را لیز Lease کنید. البته می‌توانید آن را نقداً و یک جا بخرید اما معمولاً کسی برای ماشین‌های نو چنین کاری نمی‌کند. علاوه بر اینکه دلیلی ندارد شما حجم بالایی نقدینگی را یک جا و برای یک کالا پرداخت کنید بنا به دلایلی مالیاتی هم ممکن است بهتر باشد این کار را نکنید. جزییات این مورد زیاد است و ما در آینده در قالب همین سایت و جزوه ویژه‌ای که در مورد زندگی در کاناداست و همچنین جزوه دیگری در مورد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید در کانادا به ابعاد مختلف آن می‌پردازیم.
 
خرید قسطی برای ما آشناست اما مفهوم لیز با آنچه در ایران لیزینگ گفته می‌شود تفاوت دارد.
در کانادا لیز خودرو به نوع خاصی از مصرف خودرو باز می‌گردد که شما در آن تحت قراردادی با یک بنگاه عرضه کننده خودرو Dealer یک خودرو را برای مدت مشخصی (عمدتاً بین ۳ تا ۵ سال) استفاده می‌کنید و به ازای این مدت ماهانه هزینه‌ای می پردازید (که از معادل هزینه‌های همان خودرو در حالت خرید قسطی کمتر است) و پس از اتمام این زمان یا مابقی پول آن را می‌پردازید و آن را مالک می‌شوید و یا آن را به دیلر بازمی‌گردانید. البته اگر خودرو در این فاصله آسیبی دیده باشد باید آن را تعمیر کنید و مثل روز اول تحویل دهید یا هزینه‌ای را بپردازید. علت اینکه هزینه‌های ماهانه این مورد کمتر است این است که دیلر هزینه‌های مالیاتی و بهره اقساط را تنها برای نیمی از قیمت خودرو محاسبه می‌کند.
 
در هر دو مورد خرید قسطی یا لیز خودرو شما تحت گارانتی (وارانتی) کمپانی هستید. اگر مشکل جدی برای خودرو پیش بیاید و نیاز به تعمیر داشته باشد دیلر موظف است در این مدت اتومبیل دیگری به شما بدهد. البته جزییات وارانتی خودرو بسته به سیاست‌های دیلر و اجزائی از خودرو که تحت این حمایت قرار می‌گیرند بسیار متنوع است و شما باید با مطالعه دفترچه مربوطه با این موارد آشنا شوید. معمولاً این حمایت برای سیستم متحرکه و موتور خودرو تمام مدت زمان فایننس یا لیز را شامل می‌شود اما برای سایر قطعات بین ۱ تا ۳ سال است. البته برای برخی قطعات نظیر کیسه‌های هوا این مدت طولانی‌تر است. سیستم وارانتی علاوه بر زمان به میزان استفاده (کیلومتر) هم بستگی دارد و هر یک از این دو محدودیت که زودتر به پایان برسد، این سرویس هم قطع خواهد شد.
 
لیز خودرو عمدتاً توسط کسانی انجام می‌شود که به دلایل شغلی یا شخصی دوست دارند که مرتبا خودروی نو و دست اول سوار شوند و به همین علت ترجیه می‌دهند هر ۲-۳ سال ماشین خود را تعویض کنند. البته نکات مالیاتی هم در این زمینه موثر است که از حوصله این بحث خارج است.
 
در پست بعدی به خرید خودرو دست دوم و مقایسه این دو روش با یکدیگر می‌پردازیم.
 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar