دوران پسا هارپری و کاهش تعداد شهروندان کانادا
23 مارس 2018 - 0:45
بازدید 252
6

تعداد افرادی که در سال های 2011 تا 2016 توانسته اند تابعیت کانادا را به دست آورند، از 85.6% به 82.7% کاهش یافته است. به نوشته تورنتو استار در 21 مارس 2018، نتایج تجزیه و تحلیل های سرشماری کانادا نشان می دهد که سیاست گذاری های دوران نخست وزیری هارپر باعث شده است، درصد افرادی […]

ارسال توسط :
پ
پ

تعداد افرادی که در سال های 2011 تا 2016 توانسته اند تابعیت کانادا را به دست آورند، از 85.6% به 82.7% کاهش یافته است.

به نوشته تورنتو استار در 21 مارس 2018، نتایج تجزیه و تحلیل های سرشماری کانادا نشان می دهد که سیاست گذاری های دوران نخست وزیری هارپر باعث شده است، درصد افرادی که شهروند کانادا می شوند، کاهش یابد.

این سیاست گذاری های هارپری که باعث سخت تر شدن شرایط دریافت تابعیت کانادا شده بود، شامل سن آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی، شرط اقامت 4 سال از 6 سال و هزینه های درخواست شهروندی است.

اندرو گریفیت، رییس اسبق دپارتمان مهاجرت و شهروندی، نتایج تجزیه و تحلیل های آماری خود را  روز چهارشنبه 21 مارس 2018 در کنفرانس ملی مهاجرت در کلگری کانادا اعلام کرد و گفت: استفان هارپر، تغییرات زیادی را در سیاست های مهاجرتی کانادا بوجود آورد که تاثیر زیادی بر شرایط مهاجران گذاشت.

اگرچه سیاست های مهاجرتی هارپری در سال 2010 اجرایی شدند، اما مهاجرانی را که حتی  در سال 2005 وارد خاک کانادا شده بودند،  تحت تاثیر این قوانین ناعادلانه قرار گرفتند.

نرخ دریافت شهروندی کانادا با در نظر گرفتن فاکتورهای محل تولد، استان، تحصیلات، سن، درآمد، جنسیت در دوره قبل و بعد از هارپر مورد بررسی قرار گرفته است.

بیش از 90% مهاجرانی که قبل از 1981 به کانادا آمده اند، در سال 2016 تابعیت خود را گرفته اند و این بدین معنی است که در فاصله زمانی دو دهه، اکثر مهاجران موفق به دریافت شهروندی شده اند. 

در سرشماری ملی کانادا در سال 2011، 77.2 درصد از مهاجرانی که بین 5 تا 10 سال در خاک کانادا بودند، تابعیت کانادایی خود را گرفتند. این در حالی ست که در سرشماری سال 2016، پس از اجرای سیاست های مهاجرتی هارپری، این درصد به 68.5% کاهش پیدا کرد.

در دوران محافظه کاران، هر متقاضی زمانی که می خواست برای دریافت تابعیت کانادا اقدام کند، بایستی 4 سال از 6 سال را در خاک کانادا حضور می داشت (این شرط حضور فیزیکی در کانادا قبل از دولت محافظه کاران سه سال از پنچ سال بود) و همچنین شرط حضور اجباری 183 روز در سال. شرط قبولی در آزمون زبان نمره 75 بود (این شرط قبل از دولت محافظه کاران نمره 60 بود) بنابراین متقاضیانی که تحصیلات و سطح زبان خوبی نداشتند، در دریافت تابعیت دچار مشکل شدند.

نتایج این سرشماری همچنین نشان می دهد که تنها 59% از مهاجرانی که تحصیلات متوسطه داشتند و در سال های 2006 تا 2010 به کانادا آمده اند، توانسته اند تا سال 2016 تابعیت کانادا را بگیرند و 74% از افرادی که تحصیلات دانشگاهی داشته اند، شهروند کانادا شده اند.

این موضوع در خصوص فاکتور سن نیز صادق است، از میان افرادی که 55 سال یا بیشتر داشته اند و از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به کانادا آمده اند، تعداد افراد کمتری تا سال 2016 موفق به دریافت تابعیت کانادا شده اند.

90% مهاجرانی که از طریق برنامه های اسپانسرشیپ پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ تا قبل از سال 1995 به کانادا آمده اند، تا 2016 شهروند کانادا شدند اما این درصد برای سال های 1996 تا 2005 به 81% کاهش یافت.

هزینه های اقدام برای دریافت تابعیت نیز در دوران محافظه کاران، از 100 دلار به 530 دلار افزایش یافت.

به طور کلی، تغییراتی که هارپر در قانون شهروندی کانادا ایجاد کرد، باعث شد تا تعداد کمتری از مهاجران بتوانند شهروند کانادا بشوند. اما دولت کنونی کانادا یعنی دولت لیبرال ها، لایحه جدیدی را با شش اصلاحیه به مجلس ارائه کرد و بالاخره پس از گذشت 2 سال، این لایحه به قانون تبدیل شد و در تاریخ 11 اکتبر 2017 اجرایی شد و به دوران پیش از هارپری بازگردانده شد، اما هزینه 530 دلاری همچنان از هارپر و دولتش به جای مانده است.

تغییرات لایحه جدید شهروندی در مقایسه با قانون مصوب دولت هارپر 

لایحه جدید، اقامت و شهروندی را در کانادا تسهیل خواهد کرد:

  1. سلب تابعیت افراد دوملیتی را که علیه منافع ملی اقدام کرده اند و یا مرتکب اعمالی نظیر تروریسم و عضویت در گروه های تروریستی، جاسوسی و خیانت علیه کشور شده اند، در لایحه جدید حذف شد.
  2. اگر قرار باشد تابعیت فردی به دلیل اعلام اطلاعات اشتباه و یا تقلب باطل شود، باید از سوی وزیر مهاجرت کانادا به وی اعلام شود و این فرصت به او داده شود تا در دادگاه فدرال از خود دفاع کند.
  3. شرط «الزام به تصمیم برای سکونت در کانادا» حذف شد.
  4. شرط حضور فیزیکی برای تابعیت کانادا به سه سال از پنج سال کاهش یافت.شرط حضور اجباری ۶ ماه یا 183 روز در سال حذف شد.
  5. سن معافیت برای ارائه مدرک زبان از حداقل و حداکثر ۱۴ و ۶۴ به ۱۸ و ۵۴ تغییر کرد. 
  6. اگر درخواست شهروندی والدینی رد شود، فرزندان زیر ۱۸ سال آنها می توانند به طور مجزا اقدام کنند

منبع این مقاله

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar