داغ‌ترین خبر اقتصادی کانادا در ماه ژانویه می‌تواند یکی از ده خبر برتر سال باشد
15 ژانویه 2011 - 9:15
بازدید 333
8

خبر چند سطری این هفته چون بمبی صوتی اثرگذار بود. مجموعه زنجیره‌ای تارگت Target که مهم‌ترین مجموعه فروشگاهی رقیب والمارت Wal-Mart در امریکا محسوب می‌شود با اجاره بلندمدت بیش از ۲۰۰ فروشگاه زلرز Zellers عملا رقابت خود با والمارت کانادا را آغاز کرد. البته از آنجا که والمارت بزرگ‌ترین مجموعه زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود، […]

ارسال توسط :
پ
پ

خبر چند سطری این هفته چون بمبی صوتی اثرگذار بود. مجموعه زنجیره‌ای تارگت Target که مهم‌ترین مجموعه فروشگاهی رقیب والمارت Wal-Mart در امریکا محسوب می‌شود با اجاره بلندمدت بیش از ۲۰۰ فروشگاه زلرز Zellers عملا رقابت خود با والمارت کانادا را آغاز کرد. البته از آنجا که والمارت بزرگ‌ترین مجموعه زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود، تارگت هنوز راه طولانی تا به زانو دراوردن آن و جذب میلیون‌ها مشتری والمارت دارد اما حضور پرقدرت تارگت در کانادا می‌تواند آغازی برای رقابت‌های بین‌المللی باشد کما اینکه هم اکنون در امریکا به دلیل قیمت‌های خوب و کیفیت بهتر کالاها و خدمات، تارگت توانسته والمارت را آزار دهد.

این تغییر عمده چند تاثیر عظیم در بازار خرده‌فروشی کانادا خواهد داشت. قبل از هر چیز والمارت کانادا را به دست و پا خواهد انداخت. البته والمارت با تغییرات عظیمی که در اکثر فروشگاه‌های کانادایی خود در سال ۲۰۱۰ پدید اورد و اکثر آنها را به سوپراستور تبدیل کرد پیشاپیش به استقبال رفته است. اما به نظر می‌رسد در شرایط جدید این تغییرات کافی نبوده و باید گسترده‌تر شوند. الان والمارت امریکا طیف بسیار گسترده‌تری از کالاهای ارزان‌قیمت‌تر را به مشتریان خود عرضه می‌کند که در والمارت کانادا دیده نمی‌شود؛ حال با حضور تارگت باید در این عرصه، تجدیدنظر جدی صورت بگیرد.

جنبه دیگر، تاثیراتی است که ورود تارگت برای روی فروشگاه‌های مشابه خصوصا کندین‌تایر Canadian Tire خواهد گذاشت. بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کانادایی یا شعبات کانادایی فروشگاه‌های امریکایی باید شرایط رقابتی جدیدتری را تجربه کنند.

اما یک تاثیر مهم دیگر این اتفاق، افزایش مشاغل خدماتی و خصوصا فصلی در اینده نزدیک خواهد بود. با توجه به پایان رکود اقتصادی در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، یک دوره رفاه شدید و میل به بالای خرید در میان شهروندان کانادایی اتفاق خواهد افتاد که تاثیر آن، افزایش مصرف و در نتیجه افزایش مشاغل مرتبط خواهد بود و به نظر می‌رسد حضور تارگت می‌تواند بر گرمای این بازار بیافزاید.

در اینجا جزییات بیشتری از این خبر به اطلاع شما می‌رسد:

شرکت Targetکه یکی از شرکت‌های بزرگ زنجیره‌ای امریکایی است، اعلام کرده که قصد دارد اجاره فروشگاه‌های زنجیره‌ای کانادایی Zellersرا که به ارزان‌فروشی نیز معروف هستند، از شرکت مادر یعنی شرکت Hudson Bay، که به اختصار به آن HBCنیز گفته می‌شود، خریداری کند. سرمایه‌گذاران شرکت مادر به منظور موافقت با این واگذاری، رقم ۱.۸ میلیارد دلار از شرکت Targetدرخواست کرده‌اند.

بر اساس این  قرارداد شرکت Targetکه مرکز آن در شهر مینیاپلیس ایالات متحده واقع است، در دو قسط هر کدام به مبلغ ۹۱۲.۵ میلیون دلار نقد، که در ماه‌های می و سپتامبر سال ۲۰۱۱ به شرکت Hudson Bayمی‌پردازد، اجاره ۲۲۰ فروشگاه واقع در کانادا  از مجموع ۲۹۰ فروشگاهZellers  را از آن خود خواهد ساخت.

البته  به گفته HBCفروشگاه‌های Zellersبرای مدتی تحت همین نام به فعالیت ادامه خواهند داد. اما در سال‌های  ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ شرکت Targetتعداد ۱۰۰ تا ۱۵۰ فروشگاه از مجموعه فروشگاه‌های تحت اختیار خود را تغییر نام خواهد داد و پس از آن آنها با عنوان جدید Targetبه کار خواهند پرداخت و این احتمال نیز وجود دارد که باقی فروشگاه‌های Zellersرا که در اختیار دارد، به کمپانی‌های دیگر واگذار نماید.

پاول تیلر، مدیر بخش سرمایه‌گذاری بانک خصوصی BMO Harris Private Bankingدر این‌باره می‌گوید: «به نظر من احتمالا در آینده برخی از فروشندگان امریکایی هم احساس خواهند کرد بد نیست که در خاک کانادا به فعالیت مشغول شوند.»

اما سرنوشت حدود ۷۰ فروشگاه دیگر Zellersکه توسط مشتری امریکایی خریده نشده چندان روشن نیست. سخنگوی شرکت HBCدر این‌باره به مطبوعات کانادایی گفته است: «شرکت هنوز هم در نظر دارد که برخی از فروشگاه‌های Zellersخود را در بعضی از کامیونیتی‌ها در سطح کشور دایر نگه دارد. هنوز هم می‌خواهیم که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را داشته باشیم. البته شرایط امروز کمی تغییر خواهد کرد اما در ۱۲ ماه آینده شاهد تغییرات چندان بزرگی نخواهیم بود.»

آقای ریچارد بیکر، رئیس HBCدر یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «این معامله می‌تواند در درازمدت برای ما ارزش زیادی داشته باشد و به ما این اجازه را بدهد که سرمایه‌های بیشتری را در فروشگاه‌های بزرگ و نیز فروشگاه‌های تخصصی خود سرمایه‌گذاری کنیم تا آنها بتوانند به رشد خود ادامه دهند.»

معمولا در هر فروشگاه Targetبین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر نیرو به کار مشغول هستند بنابر این در مقایسه با وضعیت فعلی، این معامله می‌تواند به ایجاد شغل در کانادا هم منجر شود. از سویی شرکت Target  پیش‌بینی می‌کند که در مجموع بیش از ۱ میلیارد دلار برای به‌روز رساندن و نوسازی فروشگاه‌های فعلیZellers  هزینه کند. 

در حال حاضر شرکت Targetدر ۴۹ ایالت از ایالت‌های کشور امریکا تعداد هزار و ۷۵۲ شعبه فروشگاهی دارد.

شرکت Baker’sدر سال ۲۰۰۸ در ازای ۱ میلیارد و ۱ میلیون دلار، کل شرکت HBCرا خرید. فروختن فروشگاه‌های نه چندان سودده Zellers  به قیمت خوب، به این کمپانی اجازه می‌دهد تا بتواند بیشتر توجه خود را بر فروشگاه‌های مطرح Bayمتمرکز کند.

شرکت Target  مدت‌هاست که به دنبال ورود به بازار کاناداست اما به دلیل رکود اقتصادی رسیدن به این هدف کمی به تاخیر افتاد. یکی از مشکلات تحقق این هدف کمبود فضاهای مناسب و خوب برای ایجاد فروشگاه و مشکل بعدی نیز رکود اقتصادی بود که کاهش مصرف مشتریان را به دنبال داشت. به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر خرید زیرساخت‌های آماده فروشگاه‌های Zellersبه این کمپانی کمک می‌کند تا به بخشی از اهدافی که در نظر داشته دست پیدا کند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar