خویش‌فرمایی: کم شدن از مالیات به همراه برخی معایب
29 می 2010 - 9:17
بازدید 217
6

              برگردان نادیا غیوری      در مقاله «نکاتی که مالیات خویش‌فرمایان را کاهش می‌دهد» به قلم Tim Cestnik به برخی موارد مثبت برای خویش‌فرمایان که سبب کاهش مالیات آنها می‌شود اشاره شد. در این مقاله چسنیک به وجوه منفی خویش‌فرمایی اشاره می‌کند تا با نشان دادن دو روی […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

 

 

 

برگردان نادیا غیوری 
 

 

در مقاله «نکاتی که مالیات خویش‌فرمایان را کاهش می‌دهد» به قلم Tim Cestnik به برخی موارد مثبت برای خویش‌فرمایان که سبب کاهش مالیات آنها می‌شود اشاره شد. در این مقاله چسنیک به وجوه منفی خویش‌فرمایی اشاره می‌کند تا با نشان دادن دو روی سکه، تمامی حقیقت را به مخاطب نشان دهد. 
 

 

مردم سعی می‌کنند از هر راهی که بتوانند  پول دربیاورند. در ماه می سال ۲۰۰۲ روزنامه  نیویورک تایمز داستان مردی به نام استیو آلسون را منتشر کرد که به دلیل ابداع یک روش جدید تاب خوردن از طرف دفتر حق ثبت  patent office ایالات متحده امریکا به دریافت جایزه نائل شده بود. آقای آلسون که آن موقع پنج سال داشت و پدرش که یکی از وکلای حق ثبت اختراع بود، متوجه شده بودند که می‌توان با وارد کردن فشار به طناب یا زنجیر تاب و زدن پا به زمین در یک ریتم مشخص، در یک قوس بیضی شکل تاب خورد. بنابراین اگردر خانه خود می‌خواهید این موضوع را تمرین کنید حواستان باشد که باید حتما مجوز لازم برای استفاده از این تکنیک را دریافت کرده باشید! 
 

 

البته احتمال دارد که شما ایده‌های عملی‌تر و به‌ درد بخورتری برای پول درآوردن داشته باشید. نوبت گذشته درباره مزایای کار به شیوه خویش‌فرمایی و برخی از جنبه‌های مثبت این امر در کاهش مالیات امسال‌تان اشاره کردم. در این مطلب می‌خواهم به موارد دیگری از این امکانات برای کاهش مالیات اشاره کنم و البته توجه شما را به موارد احتیاطی که در این نوع از کار باید در نظر داشته باشید، جلب نمایم. شرکت خدمات مهاجرت کنپارس با مدیریت دکتر علی مختاری بهترین انتخاب برای دریافت مهاجرت کانادا از طریق سرمایه گذاری و تخصصی است.  تلفن دفتر تهران ۲۲۰۲۵۰۸۴

کاهش مالیات

 

اگر بیزینس خودتان را داشته باشید،‌ حتی به طور نیمه‌وقت،‌ معنایش این است که می‌توانید از خودروی شخصی‌اتان برای انجام کار استفاده کنید.

خبر خوب این‌که می‌توانید بسیاری از هزینه‌های خودرو را، در صورت استفاده از آن در کار، از مقدار مالیات پرداختی‌اتان کم کنید. این هزینه‌ها عبارتند از هزینه بنزین و روغن، تعمیر و نگهداری (که کارواش را هم شامل می‌شود)، بیمه، عضویت در کلوب‌های ارائه خدمات خودرو مثل CAA، هزینه گواهینامه، بهره‌ای که به وام ماشین تعلق بگیرد، هزینه اجاره یا لیز خودرو، استهلاک (هزینه ارزش سرمایه‌ای capital cost allowance) اگر صاحب ماشین باشید.  
 

 

البته شما نمی‌توانید هزینه‌های فوق را به طور کامل از مالیات خود کم کنید اما درصدی از آن مشمول این نکته می‌شود. برای مثال باید میزان کیلومترهایی را که در طول سال به منظور کار رانندگی کرده‌اید از کل رانندگی خود کم کنید. در واقع هزینه این مقدار را می‌توانید از مالیات خود کسر نمایید. باید تاریخ و زمان‌هایی را که برای بیزینس خود رانندگی کرده‌اید ثبت کنید. شیوه‌ای که من برای این کار انتخاب کرده‌ام این است: هر جا که می خواهم می‌روم و بعد با استفاده از google map مقدار مسافتی را که برای کار صرف کرده‌ام مشخص می‌کنم، چون در حالت عادی هیچ وقت حواسم به اعدادی که کیلومترشمار نشان می‌دهد نیست. اگر این گزارش‌ها را ثبت نکنید ونگه ندارید ممکن است که در آینده به مشکل بربخورید.  
 

 

موارد احتیاط‌

 

اگر به طور تمام‌وقت به شیوه خویش‌فرمایی مشغول کار هستید، مواردی هست که باید بدانید و به آنها توجه کنید. اگر به شکل پاره‌وقت به فعالیت‌های خویش‌فرمایی مشغول باشید، برخی از این موارد شامل حالتان نمی‌شود. اما کار تمام‌وقت به شیوه خویش‌فرمایی چیز دیگری است. گرچه خیلی از مزایای این نوع کار برای کاهش مالیات را دوست دارم اما مواردی هم هست که باید به آنها توجه داشته باشید. این موارد عبارتند از:

 

فقدان مزایای بیمه بیکاری: درست است که در حالت خویش‌فرمایی شما مجبور به پرداخت بیمه اشتغال که به EI معروف است نیستید اما در مقابل چنانچه بیزینس‌تان آن طور که می‌خواهید نگشت هم نمی‌توانید انتظار دریافت هیچ مزایایی را داشته باشید. این موضوع بخصوص زمانی که شما بخواهید بچه‌دار شوید و مدتی را برای او صرف کنید نمود پیدا می‌کند چون در این حالت هیچ مزایایی شامل حالتان نمی‌شود. [دولت کانادا در حال تنظیم مقرراتی است که بر اساس آن خویش‌فرمایان بتوانند در قالب پرداخت میزان مشخصی تحت عنوان EI بتوانند از این مزایا در زمان بیکاری برخوردار شوند.]

 

سهم بیشتری از Canada Pension Plan: اگر شما کارمند باشید کارفرمایتان از طرف شما و درست به همان میزان که شما برایCPP یا بازنشستگی‌اتان می‌پردازید، پول پرداخت می‌کند. اگر خویش‌فرما باشید باید سهم CPP کارفرما و خودتان را یکجا بپردازید که طبیعتا مبلغ سنگین‌تری خواهد بود.  
 

 

دردسرهای ثبت مخارج: اگر خویش‌فرما هستید باید همه موارد هزینه‌ها را برای استفاده هنگام پرداخت مالیات و نیز استفاده از مزایای هزینه‌های صرف شده برای GST/HST به خوبی ضبط و نگهداری کنید. به این ترتیب پیچیدگی کار پر کردن فرم‌های مالیاتی دولتی شما کمی پیچیده‌تر از حالت معمول است.  سختی این کارها را دست‌کم نگیرید. شاید اگر این کار را در توان خود نمی‌بینید بهتر باشد که کسی را به طور پاره‌وقت استخدام کنید تا به شما در ثبت و ضبط موارد هزینه‌ای کمک کند. 
 

 

تعطیلات یعنی درآمد کمتر: اگر برای خودتان کار کنید تعیین زمان تعطیلاتتان به عهده خودتان است اما تعطیل کردن کار در مورد افراد خویش‌فرما می‌تواند به معنای کار و درآمد کمتر یا اصلا نبود درآمد باشد. و البته باید قید دریافت حقوق برای تعطیلات رسمی را هم زد. 
 

 

نبود مزایایی که مشمول مالیات نیستند: اگر برای یک کارفرما کار کنید ممکن است از مزایایی مثل خدمات دندان‌پزشکی و پزشکی، عضویت در برخی کلوب‌ها و غیره هم برخوردار شوید اما در حالت خویش‌فرمایی باید برای همه این موارد خودتان پول بپردازید. 
 

 

نبود مزایای بازنشستگی: اگر برای یک شرکت کار کنید احتمالا در یک طرح مزایای بازنشستگی یا طرح پس‌انداز برای دوران بازنشستگی هم شرکت داده می‌شوید اما در صورت خود‌اشتغال بودن چنین چیزی وجود نخواهد داشت. در این حالت برای پس‌انداز دوران بازنشستگی‌اتان تنها هستید و طرح مشترکی در کار نیست.   
 

 

احتمال سخت‌تر شدن اخذ وام و اعتبار از بانک‌ها: اگر به دلیل خویش‌فرما بودن میزان درآمد شما کمتر قابل تخمین باشد، می‌تواند هنگام گرفتن وام یا اعتبار از بانک‌ها کار شما را سخت کند. اگر تصمیم گرفته‌اید که خویش‌فرما شوید، قبل از ترک کار فعلی خود امکان دسترسی مطمئن به این منابع مالی را برای خود فراهم کنید.  
 

 

هنوز هم خویش‌فرما بودن یکی از مهم‌ترین راه‌های کم‌کردن از میزان مالیات پرداختی است اما قبل از این که کار روتین خود را رها کنید با چشمان باز همه جوانب خوداشتغالی را به خوبی در نظر بگیرید.  
 

 

اصل مقاله را اینجا ببینید. 
 

 

همانطور که پیشتر بیان شد، کنپارس در نظر دارد به مرور در قالب مقالات تالیفی، ترجمه و مصاحبه و خصوصا از طریق ارائه جزوات آن-لاین به دو حوزه مالیات و «راه‌اندازی کسب و کار شخصی» توجه بیشتری نشان دهد. هر دو حوزه مورد علاقه جدی شهروندان کانادایی و مهاجران به کاناداست و آگاهی از جزییات آنها می‌تواند تاثیر فراوانی در مدیریت مالی شما داشته باشد

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar