خشونت و آزار و اذیت در محل کار
19 ژوئن 2014 - 7:49
بازدید 188
7

در مطالب گذشته به تعدادی از وظایف قانونی و الزامی کارفرمایان در قبال شاغلین در بنگاه اقتصادی آنها اشاره کردیم. در این نوبت به یک مورد دیگر که در این ارتباط می‌پردازیم. خشونت و آزار و اذیت در محل کار می‌تواند در هر شغل و هر محیط کاری اتفاق افتاده و کارکنان را تحت تاثیر […]

ارسال توسط :
پ
پ

در مطالب گذشته به تعدادی از وظایف قانونی و الزامی کارفرمایان در قبال شاغلین در بنگاه اقتصادی آنها اشاره کردیم. در این نوبت به یک مورد دیگر که در این ارتباط می‌پردازیم.

خشونت و آزار و اذیت در محل کار می‌تواند در هر شغل و هر محیط کاری اتفاق افتاده و کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. مشتریان یک شرکت خصوصی، مراجعه‌کنندگان به یک سازمان دولتی، بیماران یک بیمارستان و یا مطب پزشک، دانش‌آموزان و دانشجویان یک مرکز آموزشی، اعضای یک خانواده و حتی دیگر پرسنل ممکن است کارگر/کارمندی که در حال انجام وظایف کاری‌اش می‌باشد را مورد آزار، اذیت و تهدید قرار داده و به وی صدمه بزنند. طبق آمار از هر پنج مورد خشونت ثبت شده در کانادا، یک مورد در محیط‌های کاری اتفاق می‌افتد.

انواع و اقسام رفتارهای غیر قابل قبول و ناپسند از قبیل آزار و اذیت، تمسخر کلامی، زورگویی و قلدری، ارعاب و ترساندن، تهدید و حتی خشونت فیزیکی قادرند بر سلامتی روحی و فیزیکی کارگر/کارمند تاثیرات منفی قابل توجهی داشته و روابط اجتماعی و خصوصی فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

منفعل بودن کارفرمایان و ادامه یافتن این رفتارها در محل کار منجر به خصومت‌آمیز شدن جو محیط کار شده و فضا را برای سوءاستفاده و توهین به فرد قربانی هموار می‌نماید. در نتیجه این امر باعث افزایش استرس و نگرانی تمامی کارگران/کارمندان شده و صرفنظر از اینکه خود این افراد شخصا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند یا خیر، بازدهی کاری‌شان را پایین می‌آورد. البته پیامدهای زیان‌بار مالی ناشی از وجود آزار و اذیت مترتب بر واحد اقتصادی را نیز نباید نادیده گرفت. بنابراین، برخورد به موقع کارفرما با خاطی یا خاطیان احساس آرامش و امنیت را برای کارکنان مخصوصا فرد قربانی بهمراه آورده و متعاقبا هزینه‌های بالاسری بنگاه اقتصادی را کاهش خواهد داد.

قانون ایمنی و بهداشت کار استان انتاریو (Occupational Health & Safety Act)، کارفرمایان را موظف می‌نماید تا نسبت به وجود خطر خشونت، بی‌احترامی و هرگونه آزار و اذیت احتمالی در محیط کار اطمینان حاصل کرده و روش‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی مربوطه در این زمینه را طبق قانون به اجرا بگذارند. طبق این قانون کارفرما موظف است شرایطی را فراهم نماید تا فرد قربانی بی‌احترامی و خشونت، جرات بازگو کردن و ابراز موضوع به کارفرما را پیدا کند. بدیهی است که کارفرما در این مرحله قانونا مسئول بوده و حتی ممکنست بر علیه وی در دادگاه شکایتی نیز تنظیم گردد.

مطلب کامل این نوشتار در این صفحات از شماره ۲۲ پرنیان کانادا و این صفحه در وبسایت پرنیان منعکس شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar