حمایت سناتورهای کانادا از لایحه جدید شهروندی
30 مارس 2017 - 0:00
بازدید 522
12

مجلس سنا پس از دو هفته تعطیلات، دیروز سه شنبه 28 مارس 2017 با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حمله تروریستی لندن و به نشانه ابراز همدردی با پارلمان و مردم انگلستان برگزار شد. سناتور مبینا جافر به حمایت از استراتژی های سناتور مک کای و با تشکر از زحمات سناتور امیدوار در خصوص […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجلس سنا پس از دو هفته تعطیلات، دیروز سه شنبه 28 مارس 2017 با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حمله تروریستی لندن و به نشانه ابراز همدردی با پارلمان و مردم انگلستان برگزار شد.

سناتور مبینا جافر به حمایت از استراتژی های سناتور مک کای و با تشکر از زحمات سناتور امیدوار در خصوص اصلاحیه قانون شهروندی گفت: اصلاحات و موارد فنی لایحه جدید شهروندی قبلا  به خوبی از سوی سناتورها امیدوار، مک کای و پرات مطرح شده است و موضوعی نیست که من به آن بپردازم اما می خواهم به اهمیت ارزش های این لایحه به منظور بقای یکپارچه گی ارزش های کانادایی تاکید کنم.

سناتور جافر ادامه داد: از آنجایی که این لایحه را در کمیته تخصصی نیز مطالعه کرده ام، شاهد بسیاری از ارزش های کانادایی همچون حکم های قانونی، عدالت بنیادین و برابری همه کانادایی ها بوده ام که  همه آنها در این لایحه نهفته است. باید اضافه کنم همه این اصلاحات در لایحه سی- شش در راستای ارزش های کانادایی ست و قبل از هر تغییری باید به این نکته توجه کنیم که چرا این تغییرات ضروری هستند.

این سناتور دولت بریتیش کلمبیا، با اشاره به اصل مهم برابری به عنوان یکی از ارزش های بنیادین کانادا افزود: بخش 15 منشور حقوق بشر نیز به همین امر اشاره دارد که همه مردم فارغ از ملیت و اینکه چگونه شهروند یک کشور شده اند، در برابر قانون یکسان هستند و این موضوع که بدون برگزاری دادگاه و اطلاع به فرد، شهروندی وی به دلیل اعلام اطلاعات اشتباه ابطال شود، باعث می شود که فردی به فرد دیگر برتری پیدا کند و این بر خلاف قانون است.

در ادامه سناتور لیندا فوروم، با اعلام مخالفت خود نسبت به لایحه سی- شش گفت: لایحه اصلاحات مهاجرتی دولت لیبرال ها یا همان سی-شش که به عقیده من نادرست مطرح شده است، قطعاً برای جمع آوری آرا از سوی لیبرال ها در انتخابات سال 2015 بوده است و این لایحه نیاز به توجه و دقت بیشتری از سوی سناتورها دارد.

دولت محافظه‌کاران تغییراتی را در قانون شهروندی تصویب و اجرایی کردند که شرایط شهروندی را برای مهاجران سخت تر می‌کرد. یکی از وعده‌های لیبرال‌ها در انتخابات 2015 که با استقبال گسترده‌ای از سوی مهاجران روبرو شد تغییر در این قانون و بازگرداندن شرایط شهروندی به دوران پیش از محافظه‌کاران بود.

سناتور آرت اگلتون به صراحت از اصلاحات لایحه جدید شهروندی دفاع کرد و گفت: حمایت از لایحه سی- شش به معنای پذیرفتن اصل برابری همه شهروندان در برابر قانون است اما همانطور که سناتور مک کای نیز اشاره کردند، ابطال حق شهروندی از سوی یک کارمند اداره مهاجرت به هیج وجه درست نیست و اصولا بنده با این موضوع مخالفم که در قانون شهروندی دو دسته شهروند کانادایی داشته باشیم و تبعیض قائل شویم و باید شرایط جدیدی برای ابطال شهروندی در نظر گرفته شود.

سناتور اگلتون در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: سالانه حدود 200 هزار درخواست دریافت شهروندی ارسال می شد، در سال 2015 این رقم به 130 هزار درخواست رسید و در سال 2016 نیز تعداد درخواست ها 100 هزار بودند که این امر نشان دهنده کاهش 50 درصدی درخواست های دریافت شهروندی است که البته افزایش هزینه ها برای درخواست دریافت شهروندی بی تاثیر نبوده است.

پس از سخنان سناتور اگلتون، ادامه مباحث امروز سنا به جلسه فردا 29 مارس موکول شد.

گفتنی است لایحه جدید شهروندی تا به‌حال برای دور دوم رای‌گیری در روزهای هشتم و نهم ماه مارس در صحن عمومی سنا مطرح شده است که قرار است شرایط دریافت شهروندی را دوباره به شرایط پیش از لایحه مصوب محافظه‌کاران بازگرداند.

این لایحه در 25 فوریه 2016 برای قرائت اول توسط وزیر وقت مهاجرت و شهروندی در پارلمان مطرح شد و در 21 مارس به قرائت دوم رسید و پس از تشکیل کمیته های تخصصی در 17 ژوئن 2016 برای سومین بار در پارلمان قرائت شد و به تصویب نهایی رسید، سپس در تاریخ 17 ژوئن برای قرائت اول به مجلس سنا رفت و قرائت دوم آن نیز در 15 دسامبر 2016 انجام شد. قرائت سوم نیز در صحن عمومی مجلس سنا در روزهای 7 و 8 مارس 2017 صورت گرفت و در جلسه فردا سناتورها باید به لایحه رای نهایی بدهند.

تغییرات لایحه جدید شهروندی

قانون جدید،  اقامت و شهروندی را در کانادا تسهیل می‌کند:

  1. سلب تابعیت افراد دوملیتی را که علیه منافع ملی اقدام کرده اند و یا مرتکب اعمالی نظیر تروریسم و عضویت در گروه های تروریستی، جاسوسی و خیانت علیه کشور شده اند، در لایحه جدید حذف شده است.
  2. شرط «الزام به تصمیم برای سکونت در کانادا» حذف می‌شود.
  3. شرط حضور فیزیکی برای تابعیت کانادا از چهار سال به سه سال در یک دوره پنج ساله به‌جای شش ساله کاهش می‌یابد.
  4. سن معافیت برای ارائه مدرک زبان از حداقل و حداکثر ۱۴ و ۶۴ به ۱۸ و ۵۴ تغییر می‌کند.
  5. در لایحه جدیدهر روزی که کارگران موقت و یا دانشجویان خارجی پیش از گرفتن اقامت دائم در کانادا حضور داشته اند، نصف روز حساب می شود و البته این محاسبه تا سقف یک سال انجام خواهد شد.به‌این ترتیب دانشجویان و کسانی که برای کار به کانادا می‌آیند از طریق این قانون، می‌توانند زودتر شهروندی خود را به دست آورند. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar