حزب دموکرات نوین NDP در البرتا به دولت اکثریت دست یافت- خبر تکمیلی
06 می 2015 - 7:57
بازدید 350
6

در یکی از غیرمنتظره‌ترین و عجیب‌ترین نتایج تاریخ انتخابات در کانادا، حزب دموکرات نوین NDP استان البرتا در این استان به دولت اکثریت دست یافت. این حزب یک حزب چپ‌گرا و سوسیالیست محسوب می‌شود و تا چندی پیش رتبه چهارم را در محافظه‌کارترین و راست‌ترین استان کشور، استان البرتا برعهده داشت اما در یک چرخش […]

ارسال توسط :
پ
پ

در یکی از غیرمنتظره‌ترین و عجیب‌ترین نتایج تاریخ انتخابات در کانادا، حزب دموکرات نوین NDP استان البرتا در این استان به دولت اکثریت دست یافت.

این حزب یک حزب چپ‌گرا و سوسیالیست محسوب می‌شود و تا چندی پیش رتبه چهارم را در محافظه‌کارترین و راست‌ترین استان کشور، استان البرتا برعهده داشت اما در یک چرخش کامل، شهروندان البرتایی به حکومت 44 ساله محافظه‌کاران بر این استان پایان دادند.  رهبر NDP استان خانم ریچل ناتلی رسما از چهارشنبه ششم می 2015، نخست وزیر جدید استان است.

محافظه‌کاران استان حتی نتوانسته‌اند به جایگاه دوم دست یابند. بلافاصله بعد از قطعی شدن شکست این حزب، جیم پرنتیس رهبر حزب محافظه‌کاران البرتا و نخست وزیر استان در سخنرانی پایان مراسم رای‌گیری رسما استعفای خود را اعلام و با دنیای سیاست خداحافظی کرد تا دوران بازنشستگی خود را آغاز کند. وی که مدت نه چندان طولانی جایگزین نخست وزیر قبلی این استان (که به دلیل اتهام فساد مالی استعفا داده بود) شده بود تلاش زیادی کرد تا وجهه تخریب شده حزب را سامان دهد اما هم‌زمان با سقوط قیمت نفت و کسر بودجه شدید استان عملا زمان خداحافظی این حزب از قدرت که به اعتقاد بسیاری خیلی بیش از اینها باید اتفاق می‌افتاد فرا رسید. بزرگترین ضربه به حزب این بود که با کسب تنها ده کرسی، این حزب حتی جایگاه دوم و عنوان مخالف قانونی را هم به دست نیارود.

در رتبه دوم حزب والیدرز با کسب 17 کرسی قرار گرفت که پیروزی رهبر بسیار جدید آن، بریان جین هم حکم دومین معجزه شب انتخابات را داشت. اوضاع این حزب تا چند ماه پیش بسیار بد و آشفته بود و تعدادی از اعضا حزب در مجلس هم به محافظه‌کاران پیوسته بودند (که البته رای‌دهندگان خشمگین با عدم رای به آنها و اخراج‌شان از پارلمان آنها را به سختی تنبیه کردند.) جین علاوه بر اینکه توانست به حزب نظم و تربیتی دهد حالا با کسب کرسی‌های بیشتر و جایگاه دوم در مجلس می‌تواند حزبش را به عنوان اصلی‌ترین حزب راست در استان معرفی کرده و آینده محافظه‌کاران را از این که هست تاریک‌تر سازد.

لیبرال‌ها تنها یک کرسی و آنهم توسط رهبر این حزب به دست آوردند و حزب البرتا هم رهبر خود را به مجلس فرستاد. بدین ترتیب تمام رهبران احزاب اصلی در استان منهای سبزها توانستند به پارلمان استان راه یابند.

قطعا این خبر برای تام مولکر، رهبر حزب NDP فدرال فوق‌العاده خوشحال‌کننده است و برعکس هم برای استفن هارپر و هم جاستین ترودو غافل‌گیرکننده است. اگرچه نتایج انتخابات استانی لزوما در انتخابات فدرال تکرار نمی‌شود اما چون فاصله انتخابات فدرال در پاییز امسال با انتخابات البرتا بسیار نزدیک است قطعا این نتیجه زنگ خطر را برای محافظه‌کاران فدرال که البرتا مهم‌ترین پایگاه انتخاباتی آنها بوده به صدا درخواهد آورد.

مهم‌ترین دردسر خانم یچل ناتلی نخست وزیر جدید استان این است که سرمایه‌گذاری ها و شرکت‌های عظیم اقتصادی در استان را که سال‌ها به سیاست‌های حمایت‌گرایانه محافظه‌کاران عادت کرده‌اند به وحشت نیاندازد و در عین حال طرفداران خود را هم که مدافع تغییرات اجتماعی عمیق‌تر در استان و اصلاح سیستم مالیاتی آن هستند راضی نگه دارد. مسئولیتی که به مراتب از رونق دادن به اقتصاد نفتی درحال بحران استان مهم‌تر است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar