جمع‌بندی مباحث مربوط به اقامت در کبک
01 ژوئن 2011 - 12:11
بازدید 214
10

مجید بسطامی قبل از نتیجه‌گیری نهایی، اجاره دهید بحث‌های مهمی را که درباره محاسن و معایب اقامت طولانی‌مدت در کبک تا اینجا مطرح شده، یک بار دیگر مرور کنیم: اقامت طولانی در کبک بدون تسلط نسبی بر زبان فرانسه ممکن، اما بسیار دشوار است. اگر بخواهید به مدارج بالاتر شغلی دسترسی داشته باشید یا مجوزهای […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجید بسطامی

قبل از نتیجه‌گیری نهایی، اجاره دهید بحث‌های مهمی را که درباره محاسن و معایب اقامت طولانی‌مدت در کبک تا اینجا مطرح شده، یک بار دیگر مرور کنیم:

  • اقامت طولانی در کبک بدون تسلط نسبی بر زبان فرانسه ممکن، اما بسیار دشوار است. اگر بخواهید به مدارج بالاتر شغلی دسترسی داشته باشید یا مجوزهای استانی دریافت کنید، عموما دانستن زبان فرانسه یک شرط مهم است.
  • تحصیلات عالی به به هر دو زبان فرانسه و انگلیسی ممکن است البته به فرانسه بسیار ارزان‌تر است. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های کانادا در کبک قرار دارند و هزینه تحصیل در آنها نسبت به بقیه شهرهای کانادا پایین‌تر است.
  • تحصیلات برای دانش‌آموزان تا قبل از دریافت دیپلم باید به فرانسه باشد اما برای ساکنان برخی شهرها نظیر مونترال (خصوصا در بخش غربی شهر) فرزندان معمولا به آسانی به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه مسلط می‌شوند که این برای آینده آنها فرصت‌های بهتری بیشتری فراهم می‌آورد.
  • متوسط هزینه‌های زندگی در این استان در مجموع پایین‌تر از استان‌های دیگر است که معنای آن می‌تواند اندوخته کردن بیشتر دارایی‌ها یا صرفه‌جویی بیشتر در مخارج باشد. این نکته برای تازه‌واردان اهمیت دوچندان دارد.
  • سیستم‌های حمایتی استان از اقشار کم‌درامد بسیار قوی‌تر از استان‌های دیگر است.
  • به صورت کلی، متوسط حقوق پرداختی در این استان نسبت به سایر استان‌های مطرح پایین‌تر است اما در مشاغل با دریافت‌های پایین یا متوسط، نهایتا خالص درامد سالانه افراد تفاوت زیادی با سایر استان‌ها نخواهد داشت.
  • به صورت کلی، دریافت مالیات و عوارض در این استان نسبت به برخی استان‌ها خصوصا در رقم‌های درآمدی بالا، بیشتر است.
  • نرخ بیکاری در مجموع و با اختلاف اندک، بیشتر از استان‌های صنعتی‌تر است اما حمایت از وضعیت اشتغال و درامد خانوار در بحران‌های اقتصادی معمولا بهتر از استان‌های دیگر است.
  • جابجایی شغلی و اقامتی در این استان مجموعا بالاتر از استان‌های دیگر است.

اینها مواردی بود که اجمالا از بحث‌هایی که شده، قابل حصول است . باز تاکید می‌کنم که همه این موارد را به صورت نسبی و کلان مطرح می‌کنیم چون مثلا ممکن است که رشته‌ای باشد که به دلیل تقاضای خیلی بالا در استان، نرخ بیکاری بسیار کمتری نسبت به استان‌های دیگر داشته باشد و به متخصصین طراز اول آن بیشتر از سایر استان‌ها در کبک پرداخت شود. معین کردن تمام جزییات مربوط به هر رشته شغلی، کاری تخصصی و خارج از ظرفیت این نوشتار است و به فرصت‌های دیگری نیاز دارد.

اما اگر به طور اجمالی بخواهیم از این موارد نتیجه بگیریم، چه چیزی دست ما می‌آید؟ به باور نگارنده، باید بر اساس فرض‌های کلی‌تری که پرسش‌کنندگان را دسته بندی می‌کند به سوالات مطرح شده در پست‌های قبلی پاسخ داد. پرسش‌ها را که به‌خاطر دارید؟

  • آیا کبک مکان مناسبی برای یک اقامت طولانی در کانادا است؟
  • اگر قصد اقامت در کبک را داریم، بیشتر روی فراگیری انگلیسی متمرکز شوییم یا فرانسه؟

در این نوشتار به دو فرض زیر می‌پردازم:

فرض اول: «اگر شما یک متخصص واقعی در رشته خود بوده، سطح درآمد سالانه رشته تخصصی شما می‌تواند در درازمدت به بالاتر از ۸۵ هزار دلار در سال برسد و شما هم از آمادگی‌های زبانی بالایی در انگلیسی برخوردار هستید»،

پیشنهاد: بهتر است که استان دیگری غیر از کبک را برای اقامت طولانی انتخاب کنید خصوصا اگر رشته شما نیازمند به دریافت مجوز شغلی باشد. البته همه این اگرها مشروط به این است که شما از خودتان ارزیابی دقیق و آگاهانه‌ای داشته باشید و فقط بر اساس حدس و گمان، یا احتمالات و (بدتر از آن) توهمات نتیجه‌گیری نکرده باشید. روش‌های متعددی برای تشخیص سطح آمادگی‌های شما و انجام روش های ارزیابی فردی وجود دارد که در فرصت‌های بعدی و سایر مقالات سایت به آنها پرداخته شده یا خواهد شد.

فرض دوم (در ادامه فرض اول): «اگر همان شرایط بالا وجود دارد اما بررسی‌های شما و مشاوره‌های افراد آگاه نشان می‌دهد که اگر شما قبل از تلاش برای ورود مستقیم به بازار کار، یک مدرک آکادمیک کانادایی دریافت کنید برای پروسه کاریابی و آشنایی با فضای زندگی و کار کانادا بهتر است»،

پیشنهاد: بعید است جایی بهتر از مونترال (کبک) برای ادامه تحصیل و تامین هدف فوق پیدا شود مگر اینکه رشته تحصیلی مورد نظر شما به گونه‌ای باشد که قویا تحصیل در دانشگاه یا کالج یک استان دیگر به شما توصیه شود یا فارغ‌التحصیل شدن از آن استان در ورود به برنامه‌های شغلی یا دریافت مجوز (در این فرض که رشته شما نیازمند مجوز باشد) موثر باشد. برای آگاهی از جزییات مرتبط با این مباحث باید جستجوی دقیق انجام دهید یا از تجارب مشاوران متخصص بهره‌گیری نمایید.

در هر دو فرض بالا، فراگیری زبان فرانسه یک ضرورت نیست. البته اگر فرصت‌هایی برای حفظ اندوخته‌های زبان فرانسه دارید (خصوصا اگر به دلیل پروسه مهاجرت مجبور به فراگیری زبان فرانسه بوده‌اید) تلاش کنید که این اندوخته‌ها را حفظ کنید اما اولویت اصلی شما باید تسلط بیشتر بر زبان انگلیسی باشد در این صورت توصیه می‌کنیم که اگر اقامت چند ساله در مونترال ضروری است، بخش غربی آن را برای زندگی انتخاب کنید و برنامه‌های زبان‌آموزی متمرکزی داشته باشید که به خروجی مشخص و قابل سنجشی منجر شود (مثلا رسیدن به سطح خاصی از یک آزمون زبان استاندارد، یا تمرکز بر روی نگارش یا تمرکز بر روی زبان تخصصی-حرفه‌ای خاص و نظایر اینها بر اساس توانایی‌های فردی و نیازهای شغلی).

در هر دو فرض بالا، توصیه می‌کنیم که اگر در شهر مونترال وارد خاک کانادا (لندد) می‌شوید برای مدت معینی، تا حدی که کارهای اولیه خود به عنوان یک تازه‌وارد را سامان نداده‌اید این استان را ترک نکنید، در همانجا اسکان داشته باشید و سپس در صورت تغییر وضعیت به استان دیگر بروید. مثلا اگر فکر می‌کنید که توانایی‌ها و مهارت‌های زبانی و حرفه‌ای شما در حدی است که می‌توانید مستقیما برای مشاغل تخصصی‌تر در استان‌های انتاریو، بریتیش‌کلمبیا و یا البرتا تقاضا بدهید قبل از حرکت به سمت آن استان‌ها برای دریافت پیشنهاد کاری تلاش کنید و پس از شرکت در مصاحبه و پذیرش یک شغل واقعی، کبک را ترک کنید.

این همه تاکید بر این نکته به این دلیل است که متاسفانه ایرانیان زیادی که آشنایی کافی با مقتضیات بازار کار کانادا ندارند و تصویر اغراق‌آمیزی از توانایی‌های خود دارند خیلی وقت‌ها کبک را زودتر از زمان لازم ترک می‌کنند و به همین دلیل از محاسن «مقیم کبک بودن» بی‌نصیب می‌مانند. همین افراد ممکن است چند ماه بعد و وقتی به فرض در انتاریو (تورنتو) اقامت کردند دریابند که برای کاریابی موفق بهتر بوده که یک فوق لیسانس کانادایی در رشته خود یا رشته نزدیک به رشته تحصیلی خود داشته باشند و به فرض دانشگاه کنکوردیا یا مک‌گیل، برنامه‌های خوبی در این زمینه دارند که آنها با ترک زودهنگام استان، امکان بهره‌برداری از شهریه ارزان‌تر دانش‌جویان کبکی را از خود سلب کرده‌اند. پس قبل از اینکه صرفا چون دیگران به شما گفته‌اند در انتاریو یا بریتیش‌کلمبیا بازار کار شما بهتر است یا چون دوست پسرخاله شما ساکن تورنتو است، تصمیم‌ بگیرید مونترال را ترک کنید بیشتر شرایط را ارزیابی کنید.

حتی اگر خانواده شما در کبک بمانند و شما برای چند ماه با صرفه‌جویی کامل در استانی مثل البرتا دنبال تجربه کارهای تخصصی حوزه خود باشید، به رغم همه مشکلات، بهتر از حرکت سریع و جمعی به جایی است که تصویر خیلی روشنی از آن ندارید و برای مهاجران کم درامد رفتاری به مهربانی کبک ندارد! اقامت چند وقته شما در کبک، حتی در حد چند ماه که معنای عرفی آن می‌شود «تمایل شما برای اقامت در استان کبک» به شما امکان می‌دهد که اگر بعد از جابجای به یک استان دیگر، دوباره تصمیم به بازگشت به کبک گرفتید، مزایای مقیم کبک بودن را برایتان حفظ کند.

سایر حالت‌ها و فرض‌ها را در مطالب مرتبط بعدی ادامه خواهیم داد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar