تحلیلی بر سیستم ورود سریع Express Entry کانادا
15 دسامبر 2014 - 21:44
بازدید 320
4

برنامه یا در واقع سیستم جدید مهاجرتی که آن را باید انقلابی در سیستم پذیرش مهاجر در کانادا دانست از ابتدای سال 2015 آغاز خواهد شد. موارد مبهم فراوان است و با توجه به سابقه وزارتخانه مهاجرت و وزرای مذبذب و سیاسی‌کارش در دولت هارپر، نقاط تاریک فراوان اما اجازه دهید فعلا با خوش‌بینی و […]

ارسال توسط :
پ
پ

برنامه یا در واقع سیستم جدید مهاجرتی که آن را باید انقلابی در سیستم پذیرش مهاجر در کانادا دانست از ابتدای سال 2015 آغاز خواهد شد. موارد مبهم فراوان است و با توجه به سابقه وزارتخانه مهاجرت و وزرای مذبذب و سیاسی‌کارش در دولت هارپر، نقاط تاریک فراوان اما اجازه دهید فعلا با خوش‌بینی و امید به اینکه تیم کارشناسی وزارتخانه تدارک مناسبی برای اجرای این سیستم دیده باشد به آن نگاه کنیم.

مهم‌ترین نکاتی که تا همینجا می‌توان از این برنامه درک کرد عبارتند از:

1-      سیستم جذب متخصصین یکپارچه می‌شود

شاید مهم‌ترین حسن این سیستم برای متخصصین این باشد که آنها را از دردسرهای انتخاب برنامه مناسب مهاجرتی در ابتدای کار در سطح فدرال و استان تا حدودی خلاص می‌کند. هر چند اگر متقاضی کبک هستید این سیستم تاثیری در آن ندارد و مانند قبل باید تقاضا بدهید. حالا باید اطلاعات پایه خود در مورد سطح مهارت‌های شغلی، زبانی و سایر موارد مطرح شده را وارد کرده و پروفایل شخصی خود را در کنار ده‌ها هزار متقاضی دیگر قرار دهید تا بعد مشخص شود بسته به امتیازات کسب شده در قالب کدامیک از چهار برنامه نیروی متخصص فدرال، فنی-حرفه‌ای، استانی و تجربه کانادایی امکان اقدام دارید. این امر از طریق وضعیت متقاضی و اینکه کجا طالبش باشد و چقدر امتیاز کسب کرده باشد مشخص می‌شود. 

2-      همه می‌توانند اقدام کنند اگر خواهان داشته باشند

برنامه نیروی متخصص فدرال که زمانی مهم‌ترین برنامه جذب مهاجران متخصص به بازار کار کانادا بود در چند سال اخیر از یک نوعی بی‌عدالتی شدید رنج می‌برد و آن اینکه درهای ورود را به روی افراد مستعد زیادی بسته بود؛ فقط چون رشته شغلی آنها در لیست نبود یا اینکه -در این سال‌های اخیر- آن را برای کسانی‌که سن و سالی از آنها گذشته بود خیلی تنگ کرده بود. البته قبل از آن دوره هم، سیستم امتیازبندی به‌گونه‌ای بود که شانس متاهلان افزایش زیادی پیدا می‌کرد و کار برای مجردها بسیار دشوار شده بود. همه این موارد در سیستم فعلی حذف یا اصلاح شده است.

محدودیت رشته عملا برداشته شده و اینکه شما مثلا در رشته‌های علوم انسانی، رسانه‌ای یا هنری فعال باشید مانع از تقاضا نمی‌شود البته واضح است که در رشته‌هایی که نیاز به آنها در بازار کار کانادا کمتر است، کسب امتیاز لازم و دریافت دعوتنامه هم مشکل‌تر می‌شود اما اگر متقاضی واقعا در خودش توانایی‌هایی می بیند که می‌تواند برای کارفرمایی در کانادا مفید باشد می‌تواند شانس خودش را امتحان کند.

همچنین مجردها حالا اگر در سایر زمینه‌ها وضع امتیازی خوبی داشته باشند می‌توانند به راحتی به کانادا مهاجرت کنند و اتفاقا چون جابجایی در داخل کانادا و زندگی در استان‌ها و شهرهای کوچک‌تر و یا فاقد جوامع قومی برای آنها آسان‌تر است شانس آنها در دریافت نامه کارفرمایان و یا برنامه‌های استانی برای چنین مواردی افزایش می‌یابد که به معنای دریافت سریع‌تر امتیازهای بالا و ورود سریع‌تر است. در مجموع همه شما با هر تخصص و مدرک تحصیلی برای مهاجرت شانس دارید بسته به اینکه کارفرمایی در کانادا یا مسئول برنامه استانی باور کند که حضور شما برایش مفید است.

3-      آمادگی شرط اول و آخر؛ خودتان را بهتر کنید، شانس‌تان را افزایش دهید؛

در کنپارس در تمامی این سال‌های فعالیت بر موضوع «آمادگی برای مهاجرت» و مهاجران آماده سخن رفته است. صاحب این قلم ده‌ها یادداشت و توصیه در مورد معنای این آمادگی در حوزه‌ها و مهارت‌های مختلف اعم از شغلی و زبانی و روحی و خانوادگی و اطلاعاتی و…عرضه کرده است. در قبل از این، همه این حرف‌ها می‌توانست به کار گرفته شود و متقاضی، مهاجرت موفق‌تری را تجربه کند و یا اینکه اصلا شنیده نشود و متقاضی دوران دشواری را در کانادا تجربه کند اما قرار است در این برنامه جدید، «آمادگی» به شکلی، فرمول‌بندی شده و بخشی از فرآیند درخواست و پذیرش شود.

شما وقتی آمادگی‌های زبانی لازم (فراتر از یک نمره آیلتس) نداشته باشید نه تنها امتیاز خوبی نمی‌گیرید (که در سیستم جدید، طیف‌بندی امتیازی هم تغییر فراوانی کرده است) بلکه در کسب امتیاز در دسته‌بندی‌های دیگری هم ممکن است کم بیاورید مثلا در صورتی‌که یک مصاحبه تلفنی با کارفرما یا کاریابی تدارک شود، در صورت فقدان آمادگی‌های زبانی (به‌ویژه مرتبط با حوزه شغلی) در واقع شانس شما از دست رفته است؛ مهم‌تر از آن اگر شما توان زبانی بالایی هم داشته باشید اما با ضرورت‌های تکنیکی، واقعیت‌های بازار کار کانادا، نیازهای روز بازار کار کانادا و…آشنا نباشید نه رزومه‌ درستی آماده می‌کنید و نه پروفایل شغلی مناسبی و نه در مصاحبه توان رقابت دارید؛ توجه داشته باشید که سیستم جدید قرار است رقابتی میان متقاضیان مهاجرت باشد تا کسی که برای نیازهای بازار کار کانادا یا برنامه‌های استانی آمادگی بیشتری دارد جذب شود و شما قبل از هر چیز باید بدانید که 1- آن نیازها چیست؛ 2- فاصله شما تا تامین آن نیازها چقدر است؛ 3- چه کارهایی – کسب مهارت‌ها، شرکت در دوره‌های آموزشی، دریافت گواهی‌نامه‌های شغلی…- باید انجام دهید تا قادر به تامین آن نیازها و پرکردن خلاهای مهارتی مورد نظر باشید؛ 4- چگونه خود را معرفی کنید که طرف مقابل هم بفهمد و هم باور کند شما دوای دردش هستید. همه این نکات یعنی آماده شدن برای ورود به زندگی و بازار کار کانادا و برای چنین اموری باید وقت، انرژی و ممارست داشت.

4-      کیفیت مهم‌تر از سرعت؛

خوب تا حالا همه‌اش نگران بودید که چرا فایل نامبر نمی‌آید؟ چرا مدیکال نمی‌آید؟ چرا ویزا نمی‌آید؟ اینها بیاید چه شود؟ وارد کانادا شوید چه می‌کنید؟ سیستم جدید می‌خواهد به شما بگوید کیفیت ورود به کانادا خیلی مهم‌تر از زمان است. شما آماده باشید، سریع‌تر وارد می‌شوید. آماده نباشید، حضوری در کار نیست.

5-      دقت مهم‌تر از سرعت؛

در سیستم جدید که شما در معرض قضاوت نهادها، سازمان‌ها و افراد متفاوتی-بسیاری در بخش خصوصی در قالب کارفرما، مدیر ارشد، مسئول HR و…- قرار دارید خیلی بیشتر زیر ذربین هستید. حالا فقط طرف حساب شما یک کارمند ساده اداره مهاجرت کانادا که معلوم نیست چقدر در به دست آوردن آن کار علاقه و جدیت داشته و صبح از کدام دنده پاشده نیست! شما به امتیازهای زیادی نیاز دارید که حاصل پیگیری و ممارست در یافتن، معرفی درست و باوراندن به افرادی در شرکت‌هاست که روی هر دلار از هزینه‌های‌شان حساب می‌کنند. به همین دلیل همه کارهای‌تان را باید با دقت و حوصله انجام دهید. رزومه‌های ناقص و پرغلط، پروفایل‌های ضعیف در وبسایت‌های معرفی چون linked-In و جایابی‌های نادرست در job boardها می‌تواند برای شما دردسر شود.

از آن بدتر ناهمخوانی اطلاعات روی بردها و پروفایل‌های مختلف است. بفرض روی linked-In  یک چیز و روی فیس‌بوک و گوگل‌پلاس کلا آدم دیگری معرفی شده باشید. از آن بدتر نگارش کامنت‌هایی است که از نظر یک کارفرما یا مسئول HR در کانادا می‌تواند نوعی اذیت و آزار جنسی یا نفرت‌پراکنی درباره یک دین، یا تفکر یا پدیده اجتماعی پذیرفته شده در غرب باشد. همه اینها پتانسیل این را دارند که علیه شما عمل کنند. بسیار مهم است که در این باره خودتان یا فرد مطمئنی، مدیریت معرفی شما در فضای مجازی را برعهده بگیرد و البته عاقلانه این است که در این فاصله، حداقل تا زمان دریافت ویزا حضور در فضای مجازی را به حداقل ممکن و موارد صرفا ضروری برسانید.

«حالا کی کامنت‌های فارسی شما را می‌خواند؟» آیا مطمئن هستید که HR شرکت یا مسئول دپارتمان یا حتی خود کارفرمایی که دارد کامنت شما را می‌خواند ایرانی نیست؟ ضمنا مدت‌هاست که پدیده‌ای به نام مترجم گوگل اختراع شده که در مورد زبان‌هایی چون فارسی خیلی هم دقیق عمل نمی‌کند و عدم دقتش هم معمولا بیشتر برعلیه آدم است!

6-      بهترین فرصت برای جوانان، به جای راه‌های پرخطر با کمی تلاش از مسیر قانونی اقدام کنید؛

پدر یا مادری هستید که فرزند نوجوان‌تان پایش را در یک کفش کرده که می‌خواهد از ایران برود؟ دنبال پناهندگی و فرار از کوی و کمر با پاسپورت جعلی و آدم‌پران‌های غیر قابل اعتماد و یا دست به‌دامن وکلای متقلب برای بازکردن پرونده‌های دروغ است؟ به جای این به وی راهی مطمئن و بی‌خطر را معرفی کنید که توام با پیشرفت مهارت‌های اوست. به جای اینکه هر روز در گوشش بخوانید که همیشه آرزو داشته‌اید دکتر و مهندس و چه چه شود که هیچ جذابیتی برای او ندارد، تشویقش کنید که به زبان‌آموزی روی آورد و در یکی از حرفه‌های فنی مورد نیاز کانادا که خودش هم به آن علاقه دارد دوره‌های کارآموزی بگذارند و مشغول به کار شود.

تشویقش کنید که بعد از آن برای یافتن کار در یکی از کشورهای همسایه و نزدیک به ایران که تردد به آن آسان است دنبال کار باشد تا به مرور راه و رسم زندگی مستقل را بیابد. به شما قول می‌دهم اگر خودتان یا کسی که اطلاعات درستی در این زمینه دارد به خوبی راهنمایی‌اش کند و وی هم با انگیزه جدید، تلاش و جدیت نشان دهد در فاصله کمتر از دو سال شرایط مهاجرت را پیدا می‌کند با این تفاوت که این بار یک جوان عاطل و باطل که بدون دانش زبان، بدون مهارت و…با تلف کردن چندین ده هزار دلار و از مسیرهای پرخطر به کانادا آمده (و چیزی بیش از 2 سال هم ورود واقعی‌اش طول کشیده) و حالا نمی‌داند در اینجا از کجا درآورد و زندگی کند تفاوتی عظیم خواهد داشت؛

7-      اهمیت سرعت در یک رقابت؛

اگر چه در مقام مقایسه در وضعیت فعلی، اهمیت کیفیت و دقت از سرعت پیشی گرفته است اما این به معنای این نیست که سرعت بی‌اهمیت است. در یک مکانیزم رقابتی، سریع و با برنامه عمل کردن یک اصل اجتناب‌ناپذیر است. آن کارفرمای دارای پتانسیل برای دادن نامه کاری یا آن مدیر برنامه‌های استانی، تا قیامت منتظر شما نمی‌مانند. آنها حتی اگر درخواستی برای شما بدهند در یک سقف زمانی است؛ می‌توانند این درخواست را پس بگیرند و شما آن امتیاز را از دست خواهید داد برای همین باید کماکان دقت و کیفیت فعالیت‌های‌ خودتان را بالا ببرید که کارفرمایان بیشتری خواهان شما باشند، دقت کنید که رفتاری از خود نشان ندهید که پس از دریافت نامه از جایی، آنها را پشیمان کنید و سریع‌تر عمل کنید تا هیج‌یک از ددلاین‌های مربوطه اعم از ددلاین دوماهه در تقاضای اولیه، تهیه مدارک تحصیلی و شغلی، تهیه نمره زبان و …از دست بدهید.

8-      عدم شفافیت در شرایط دریافت دعوتنامه؛ هیچ‌چیز تضمین شده نیست؛

واقعیت این است که این برنامه تا این لحظه همچنان پراز ابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ است. به نظر می‌رسد سیستم هم توان خیلی بیشتری برای توصیف آن ندارد و بخشی را هم به امید اصلاح در آینده گذاشته است. از آن بدتر اینکه مشخص نیست چه میزان امتیاز برای دریافت دعوتنامه لازم است. ممکن است امتیاز شما خیلی بالا هم باشد و بنا به دلایلی دعوتنامه دریافت نکنید و با ناامید شدن کارفرما یا مدیر برنامه استانی، لغو درخواست شود و شما بخش مهمی از امتیاز کسب کرده را از دست بدهید؛ همه اینها فعلا مبهم است. شاید تا آغاز برنامه بخشی از آنها مشخص شود و شاید بخش‌هایی همچنان مبهم بماند اما برای کسی که قصد مهاجرت دارد نظیر هر بخش دیگری از زندگی و کار و تحصیل در آینده، مقابله با چالش‌های پیشرو بخشی از فرایند مهاجرت است. از این نظر بهتر است به جای شکوه و شکایت و انجام رفتار و گفتاری که به کاهش انگیزه‌های شخصی و اتلاف انرژی‌های مثبت درونی منجر شود این ابهامات و مشکلات را بهانه‌ای برای بهبود و پیشرفت خود کنید. در آینده خواهید دید این روش بیشتر به پیشرفت و موفقیت شما کمک خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar