تأثیر مضاعف کرونا بر اشتغال مهاجران جدید
03 سپتامبر 2020 - 15:00
بازدید 354
9

  همه گیری کرونا منجر به بیکاری بخش بزرگی از جمعیت کانادا شده است که بیشتر در بین مهاجران جدید دیده می شود. طی رکود شدید اقتصادی در ماه های مارچ و آپریل 2020، بازار کارِ کانادا حدود سه میلیون شغل از دست داد. از ماه های می تا جولای و همراه با افزایش فعالیت […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

همه گیری کرونا منجر به بیکاری بخش بزرگی از جمعیت کانادا شده است که بیشتر در بین مهاجران جدید دیده می شود. طی رکود شدید اقتصادی در ماه های مارچ و آپریل 2020، بازار کارِ کانادا حدود سه میلیون شغل از دست داد. از ماه های می تا جولای و همراه با افزایش فعالیت ها، 7/1 میلیون شغل دوباره بازیابی شدند.

 

براساس یک نظرسنجی «اداره آمار کانادا» که بیستم آگوست امسال منتشر شد، مهاجران جدید بیشتر از متولدین کانادا در ماه های مارچ و آپریل شغل خود را از دست داده اند. با بروز همه گیری، میزان بیکاری در میان سه گروه افزایش یافته است: مهاجرانی که طی ده سال گذشته وارد کانادا شده اند، مهاجرانی که بیش از ده سال پیش به کانادا آمده اند و کسانی که در کانادا متولد شده اند.

 

افزایش نرخ بیکاری برای مهاجران جدید بسیار چشمگیرتر بوده و در ماه آپریل به 3/17 درصد در مقایسه با 5/13 درصد برای متولدین کانادا و مهاجران قدیمی تر رسیده است. در بین مهاجران جدید، زنان بیشترین بیکاری را در دوران رکود اقتصادی تجربه کرده اند. تقریباً بیست درصد از زنان مهاجر جدید که در ماه مارچ مشغول کار بودند، در ماه آپریل دیگر شغلی نداشتند، در حالی که فقط سیزده درصد از زنان متولد کانادا چنین شرایطی را داشتند. این شکاف در ماه جون به دودرصد کاهش یافت و در ماه جولای عملاً از بین رفت.

 

چه عواملی باعث افزایش نرخ بیکاری در مهاجران جدید می شود؟

احتمالاً استفاده از مدارک تحصیلی و مهارت های شغلی در بازار کار کانادا برای یافتن مشاغل پایدار و پردرآمد برای مهاجران جدید مشکل تر است. از این رو بیشتر مهاجران جدید در مشاغل کم درآمد، کوتاه مدت و مشاغل خدمات اقامتی و غذایی کار می کنند.

 

مثلا در ماه فوریه، قبل از شروع همه گیری، 31درصد از مهاجران جدید کمتر از یک سال مشغول کار بودند، در حالی که این رقم برای نیروی کار متولد کانادا فقط پانزده درصد بود. به همین ترتیب، در ماه فوریه 22درصد از مهاجران جدید و فقط دوازده درصد از نیروی کار متولد کانادا در مشاغل کم درآمد کار می کردند.

 

داده ها نشان می دهد که مهاجران جدید تمایل بیشتری به کار در مشاغل کوتاه مدت نسبت به همتایان کانادایی خود دارند و نیروی کار با مشاغل کوتاه مدت در دوره رکود اقتصادی بیشتر از بقیه گروه ها گرفتاری بیکار شده اند. این واقعیت که در ماه های مارچ و آپریل، مشاغل کم درآمد بیشتری از دست رفتند، توضیح می دهد که چرا مهاجران جدید در این دوره بیشتر از همتایان کانادایی خود متضرر شدند.

 

زنان مهاجر و اشتغال در مشاغل کم درآمد

بنا به نظرسنجی اخیر، از فوریه 2019 تا آپریل 2020، هر سه گروهِ مورد مطالعه، نرخ اشتغال مشابهی را تجربه کرده اند. با این توضیح که مهاجران جدید حتی در اغلب ماه ها، بیشتر از متولدین کانادا مشغول کار شده اند.

 

با این وجود، در طول دوره بهبودی نسبی و با شروع بازیابی اشتغال، مهاجران جدید کمتر از متولدین کانادا صاحب شغل شدند.  آمار اشتغال آنها در ماه های می (5٪)، جون (3٪) و جولای (1٪) بوده است. در بین مهاجران جدید، زنان بیشترین اختلاف را با همتایان کانادایی خود داشته اند، به ویژه در ماه های می و جون با نرخ اشتغال (5٪) که پس از اندکی پیشرفت در ماه جولای (2٪) رسید.

 

برای زنان مهاجر جدید، اختلاف با زنان متولد کانادا با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، تحصیلات و موقعیت جغرافیایی آشکارتر هم می شوند. از آپریل تا جولای، زنان مهاجر جدید از نظر رشد اشتغال در خدمات اقامتی و غذایی (4٪ درمقایسه با 72٪) از زنان متولد کانادا عقب ماندند، اگرچه آنها در سایر صنایع مهم نیز نرخ رشد اشتغال مشابهی را تجربه کردند.

 

در همان زمان، اشتغال در مشاغل کم درآمد برای زنان مهاجر جدید (11٪) نسبت به زنان متولد کانادا (36٪) بسیار کندتر رشد کرد، در حالی که میزان رشد آنها در مشاغل پردرآمد قابل مقایسه بود.

 

بهبود قوی بازار کار کانادا

داده های منتشر شده در ماه جولای و آگوست توسط «اداره آمار کانادا» نشان می دهد که بهبود اولیه اشتغال در کانادا از زمان رفع محدودیت ها، نسبت به رکودهای اقتصادی قبلی بهتر بوده است. طبق نظرسنجی اخیر، حدود 55 درصد از سه میلیون شغل از دست رفته، تا ماه جولای بازیابی شده اند.

 

در ماه جولای حدود 419 هزار شغل بازیابی شدند که نسبت به ماه قبل 4/2 درصد افزایش داشت. این رقم به دنبال نرخ رشد 8/5 درصدی در ماه جون به دست آمد. نتایج حاصل از بررسی های اخیر «اداره آمار کانادا» در زمینه اشتغال، حقوق و دستمزد و ساعت کار نشان می دهد که رکود قابل توجه اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا در ماه های گذشته، به سرعت در حال بازگشت است.

 

منبع خبر: CIC News, August 27, 2020

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar