بهترین و بدترین مراکز خرید در شهر تورنتو
16 مارس 2011 - 7:53
بازدید 441
8

روزنامه تورنتو استار/ ترجمه نادیا غیوری مراکز خرید Shopping Mallsکه در کانادا به اختصار مال Mallخوانده می شوند از محبوب ترین و پر رفت و آمدترین فضاهای شهری خصوصا در ایام زمستان کانادا هستند. فضایی سرپوشیده که از سرما و گرمای بیرون در امان است و تنوع امکانات موجود در آن معمولا برای همه اعضا […]

ارسال توسط :
پ
پ

روزنامه تورنتو استار/ ترجمه نادیا غیوری

مراکز خرید Shopping Mallsکه در کانادا به اختصار مال Mallخوانده می شوند از محبوب ترین و پر رفت و آمدترین فضاهای شهری خصوصا در ایام زمستان کانادا هستند. فضایی سرپوشیده که از سرما و گرمای بیرون در امان است و تنوع امکانات موجود در آن معمولا برای همه اعضا خانواده جذابیت دارد. با ترکیب متنوعی از فروشگاه های بزرگ و کوچک و غذاخوری ها که البته بسته به کلاس اجتماعی منطقه ای که مال در آن قرار دارد همه ارکان مال هویت متفاوتی پیدا می کند. کریستوفر هام، ستون نویس روزنامه پرتیراژ تورنتواستار به سلیقه خود ۵ تا از بهترین ها و ۵ تا از بدترین مال های تورنتو را انتخاب کرده و به اختصار دلایل خود را برای این انتخاب بیان کرده است. هر چند که این موارد سلیقه ای است و احتمال دارد دیگران در برخی از این انتخاب ها با کریستوفر هم رای نباشند اما فرصت خوبی است برای آشنا شدن با تعدادی از مشهورترین مال های شهر تورنتو.

بهترین ها

۱. Eaton Centre

ایتن سنتر مرکز تجمع اصلی اغلب جوان های شهرنشین تورنتویی است. این مرکز خرید یا به عبارت کانادایی آن مال، که در دل شهر قرار دارد، گرچه کمی قدیمی شده اما نقشی کاملا جدی در زندگی این عده ایفا می کند. رشد و توسعه خیابان یانگ سبب شده تا این مال بیش از آن چیزی که در ابتدا برای آن تصور شده بود، اهمیت پیدا کند و به بخش مهمی از شهر تبدیل شود اما نکته این است که فضای مال نتوانسته رشد کند و باید قبول کرد که انجام کار بزرگی مثل خرید و فروش در یک فضای کوچک خیلی هم کار آسانی نیست.

۲. The Underground City (PATH)

شهر زیرزمینی معروف به PATHکه در مرکز شهر تورنتو واقع شده، در واقع یک مرکز خرید یا مال به معنای مرسوم آن نیست. اما از نظر تعداد و کیفیت فروشگاه هایی که در آن به کار مشغول هستند، دست کمی هم از یک مال ندارد. این مجموعه زیرزمینی و قنات مانند کاملا به اقوام روی زمینی خود شبیه است اما اینجا احتمال گم شدن و البته بعد از آن سر از روی زمین درآوردن برای شما منتفی نیست.

۳. Shop at Don Mills

وقتی این مرکز خرید در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد، در واقع جانشین یک مجموعه قدیمی تر شده بود که از دهه پنجاه میلادی آغاز به کار نموده و زمانی مکانی محبوب برای جوان های قدیم و مسن ترهای فعلی این شهر باسابقه بود. گرچه و با وجود این که این مجموعه صددرصد هم موفق نبود (برای مثال کتاب فروشی McNallyدر این مجموعه به فاصله کمتر از یک سال تعطیل شد)، ولی باید به سازندگان آن به دلیل این که تلاش کردند تا یک فضای خوب خارجی را برای ما فراهم کنند، آفرین گفت. اما این احتمال را هم باید داد که این روزها حتی وعده یک خرید خوب داشتن هم نتواند آدم های تنبل این دوره را از خانه بیرون بکشد.

۴. Pacific Mall

این مال هرچه را که از نظر جذابیت های بصری برای خریداران کم گذاشته، با صداقت محض خود در نحوه عرضه کالاها جبران کرده است. در واقع در نحوه عملکرد این مال و فروشگاه های آن جسارت و جراتی هست که معمولا دیگر مکان های مشابه آن فاقد آن هستند. این امر به حسی مربوط می شود که صاحبان فروشگاه های این مال نسبت به خریداران دارند: خستگی در کردن در یک فضای صادقانه. (توضیح کنپارس: این مال تنها مالی در تورنتو است که تمامی فروشگاه های داخل آن در اختیار فروشندگان آسیای جنوب شرقی و خصوصا چینی ها قرار دارد و از نظر طراحی و امکانات داخلی بسیار ضعیف است اما به دلیل قیمت های بسیار ارزان و رقابتی مورد توجه خریداران قرار دارد.)

۵. Hazelton Lanes

این محل که در واقع کاریکاتوری از یک مال است، به رغم طراحی بدی که دارد، نقشه نامناسب آن و ترکیب بندی ناشیانه اش با خیابان Yorkville، باز هم به شکل غیرمنتظره ای خوشایند است. متاسفانه همیشه احساس می کنید که این مال خالی است. قرار بوده اینجا خیلی باکلاس باشد اما این موضوع یک مشکل خیلی مهم را به وجود آورده و آن هم این که تعداد آدم های پولداری که بخواهند گشتی در شهر بزنند آن قدرها هم زیاد نیست.

بدترین ها

۶. Vaughan Mills

صفت بزرگ برای این مال کافی نیست بلکه وسعت آن به حدی است که می تواند به راحتی آدم را در خود ببلعد؛ آن قدر بزرگ که حکایت ترافیک در محدوده اطراف آن یک حکایت اختصاصی است. این مال که از نظر وسعت خسته کننده است و شاید حتی بشود آن را تا حدی برخورنده دانست، بهترین جایی است که خریداران جویای قیمت های پایین می توانند به نهایت رضایت در آن دست پیدا کنند. این جا همه چیز هست و هیچ چیز نیست. در واقع تاییدی برای این عبارت که: «بعضی وقت ها زیادش کمه». (توضیح کنپارس: وان میلز که از نظر زمین مورد استفاده شده، وسیع ترین مال تورنتو است یک اوت لت مال است بدین معنا که فروشگاه های داخل آن عمدتا حکم مراکز فروش کالاهای انباری و خارج فصل را دارند و به همین دلیل قیمت های آن عموما رقابتی تر از سایر مال ها است.)

۷.Gerrard Square

همسایه های این مال عاشق آن هستند و همیشه هم این طور بوده. اما صرف نظر از تسهیلاتی که این مال برای آنها فراهم می کند، می شود آن را به سیاهچاله ای در دل بافت شهری تشبیه کرد. تنها نکته خوشایند در این فضای کهنه، دلتنگ کننده و بسیار متفاوت با بافت شهر این است که دسترسی به رستوران مک دونالد آن از داخل خیابان هم ممکن است.

۸. Yorkdale Mall

این اثر عتیقه به جا مانده از دوران شهرسازی سال های دهه ۱۹۶۰، هنوز هم در حال شلوغ تر شدن است. اما آن روزی که بخواهند آن را خراب کنند عجب خرابه فوق العاده ای از آن به جا خواهد ماند. البته همراه با این موفقیت باید شلوغی ای را هم اضافه کرد که ساعت های شلوغی در اتوبوس های تورنتو در مقابل آن، اصلا به چشم نمی آید. این که الان چند دهه از عمر این مال می گذرد و هنوز هم پابرجاست نکته جالبی است؛ (توضیح کنپارس: در آغاز سال ۲۰۱۱ مدیریت مال اعلام کرد که این تاسیسات را در سه سال اینده گسترش بیشتری خواهد داد تا بتواند پاسخ گوی تقاضای بسیار بالای آن باشد. موقعیت خاص جغرافیایی آن در میانه دو منطقه متوسط نشین و فقیرترنشین شهر، حضور یکی از بزرگ ترین مجتمع های سالن های سینمایی شهر، ارتباط نزدیک به یکی از مهم ترین ایستگاه های مترو (subway) و از همه مهم تر، قرار گرفتن در محل تقاطع دو اتوبان مهم ۴۰۱ و ۴۰۰ و مسیر اتوبانی داخل شهر Allen Roadسبب شده که این مال شلوغ، مکانی با دسترسی آسان برای خریدارانی از نقاط دیگر تورنتو باشد.)

۹. Lawrence Square Shopping Centre

این مال، نه فقط فاقد هرگونه زیبایی و عنصر چشم نواز است بلکه یکی از دلتنگ کننده ترین و خسته کننده ترین مال ها در محدوده شهر تورنتوی بزرگ GTAاست. گرچه فاصله این مال با ورودی مترو خیلی کوتاه است اما باز هم دسترسی به آن چندان ساده نیست. این مال مثل یک جعبه می ماند که دور و بر آن را حسابی قفل و بست زده باشند و کابوسی است برای آنها که بخواهند پیاده به آن بروند. خریداران محترم، خوش بگذره.

۱۰. Young Eglinton Centre

انگار این مال را فقط با این هدف طراحی کرده اند که همه انرژی و هوای شهر را بگیرد و در عوض هیچ چیز به آن ندهد. این محل نه شکل زیبایی دارد و نه ورود به آن چندان دلچسب است. مکانی کاملا پیش بینی پذیر و تکراری بدون هیچ جنبه ذوقی. دیدن این فضا آدم را به یاد همان سوال همیشگی می اندازد که با دیدن فضاهایی از این دست به ذهن خطور می کند: آن موقع که داشتند این بختک را علم می کردند، مالیات دهندگان محترم کجا بودند؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar