بسته شدن پرونده متقاضیان برنامه نیروی متخصص کبک: تحلیل شرایط و پاسخ به چند سوال
11 فوریه 2019 - 10:11
بازدید 438
7

قبل از هر چیز بگویم که این مطلب در مورد برنامه نیروی متخصص کبک است. اگر در برنامه های دیگر اداره مهاجرت کبک پرونده دارید، این مطلب به وضعیت شما بی ارتباط است. متقاضیان مهاجرت به کانادا از روش برنامه نیروی متخصص کبک سالهاست با اداره مهاجرت کبک دست به گریبانند. سالهاست که هر دم […]

ارسال توسط :
پ
پ

قبل از هر چیز بگویم که این مطلب در مورد برنامه نیروی متخصص کبک است. اگر در برنامه های دیگر اداره مهاجرت کبک پرونده دارید، این مطلب به وضعیت شما بی ارتباط است.

متقاضیان مهاجرت به کانادا از روش برنامه نیروی متخصص کبک سالهاست با اداره مهاجرت کبک دست به گریبانند. سالهاست که هر دم از این باغ بری می رسد. ناکارآمدی و به هم ریختگی بخش نیروی متخصص اداره مهاجرت کبک به همراه تغییرات مداوم قوانین و بخشنامه های وزرا و مدیران نالایق این مجموعه امان متقاضیان را بریده و آنها را از هر گونه برنامه ریزی برای زندگی خود ناتوان ساخته است.

سالهاست این اداره وعده بهتر شدن می دهد ولی دریغ از یک حرکت مثبت رو به جلو. از سال ۲۰۱۴ با صرف هزینه های میلیون دلاری وعده راه اندازی سیستمی مدرن به نام مون پروژه را دادند که تا آمد به کار کردن بیفتد به سال ۲۰۱۶ رسید. هنوز یک پرونده از متقاضیان ثبت شده ۲۰۱۶ بررسی نشده سیستم جدید را علم کردند و صحبت آریما شد. متقاضیان گیج ابهامات آریما و تغییرات مداوم جدول امتیازات بودند که دولت عوض شد و وزیر جوانی که از قضا وکیل هم هست ولی پس از سالها تحصیل در کانادا توان درست صحبت کردن به انگلیسی را ندارد به مسند وزارت نشست و این بار این وزیر از راه رسیده سودای نشان دادن قدرت دارد. خدا به خیر کند. 

لایحه ای را به مجلس برده است برای حذف همه پرونده های نیروی متخصص کبک که در مورد آنها هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است. همان ۱۸۰۰۰ پرونده ای که ایشان مدعی بود که در سیستم مانده و بررسی نشده است. به جای بررسی آن پرونده ها ترجیح داده است صورت مساله را پاک کند.

چه کسانی از این اتفاق آسیب می بینند؟

در بالا اشاره شد همه کسانی که پرونده باز در اداره مهاجرت کبک دارند و هنوز نامه رد یا قبول قطعی دریافت نکرده اند. به دیگر سخن اگر آپدیت هم گرفته باشند و حتی پاسخ نامه آپدیت را هم داده باشند، به راحتی می توانند زیر این دسته قرار گیرند. به این ترتیب روشن است که آن دسته از متقاضیان که مرحله کبک را پشت سر گذاشته اند و پرونده باز در مرحله فدرال دارند، نباید نگران باشند.

آیا این لایحه تصویب می شود؟

اگر اتفاق ویژه ای نیفتد به طور طبیعی این لایحه در مجلس کبک تصویب می شود. دلیل این است که حزب حاکم موسوم به CAQ اکثریت پارلمان کبک را در اختیار دارد و این لایحه مورد تایید حزب است و تصویب می شود. منظورم از اتفاق ویژه ایجاد اختلاف نظر در حزب و بالا بردن هزینه تصویب است که البته آسان نیست.

آیا می توان به دادگاه شکایت برد؟

پاسخ کلی منفی است. وزیر جوان برای اینکه موضوع امکان شکایت نداشته باشد این داستان را به صورت لایحه به مجلس داده است و طبیعتا در برابر قانون هر جند ناعادلانه باشد نمی توان به دادگاه شکایت برد. البته راهی برای ابطال قوانینی که خلاف اصول اساسی تصویب شده اند در دادگاه عالی وجود دارد. در این مورداستفاده از آین امکان قابل تصور نیست. صرف ناعادلانه بودن قانون از نگاه آنها که تحت تاثیر قرار گرفته اند راه را برای این کار باز نمی کند.

آیا از دولت فدرال کاری ساخته است؟

پاسخ منفی است. دیدم که برخی در فضای مجازی نخست وزیر کانادا را خطاب قرار داده اند و از او خواسته اند دخالت کند. ترودو اگر بخواهد هم قدرت دخالت ندارد چون کبک بر اساس قرارداد قانونی مصوب پارلمان کانادا موسوم به Quebec Canada Accord در مورد انتخاب مهاجرینی که قصد زندگی در کبک را دارند اختیار تام دارد. وجهی برای دخالت دولت فدرال در این ماجرا نمی بینم.

متقاضیان چه می توانند بکنند؟

باید فشار آورد از هر روش ممکن. بسیاری از هم حزبی های او هم ممکن است ندانند تاثیر این اتفاق بر زندگی ۵۰ هزار نفر چیست. باید در مورد آن نوشت و سر و صدا کرد بنابراین تا می توانید در شبکه های اجتماعی به زبان فرانسه و انگلیسی مطلب مودبانه بنویسید.  

تلاش برای همراه کردن افکار عمومی کبکی ها و نیز رسانه ها می تواند اثر گذار باشد و آنها را وا دارد دو بار فکر کنند.

توصیه می کنم برای این منظور این اعتراض عمومی انلاین Petition را امضا کنید و از دوستانتان هم بخواهید آنرا امضا کنند. لینک پتیشن

از قضا رسانه ها به موضوع حساسیت نشان داده اند و حزب رقیب نیز به شدت به این اتفاق واکنش نشان داده و این رویه را محکوم کرده است. اینجا را بخوانید 

تماس با اعضای مجلس کبک از طریق توییتر هم می تواند مفید باشد به شرط اینکه پیامهای عصبانی و خارج از ادب ارسال نشود. لیست نمایندگان مجلس کبک را اینجا ببینید.

کنپارس چه کرده است و چه خواهد کرد؟

تیم کنپارس از همان ساعت اولیه مطلع شدن از ماجرا تلاش خود را آغاز کرده است و از تمام امکانات و ارتباطات موجود در این زمینه بهره می برد. 

کنپارس مدتها بود که روی فیلم مستندی به زبان فرانسه برای پخش در رسانه های کبک کار می کرد. این مستند برای مخاطب کبکی و به منظور برجسته کردن ناکارآمدی سیستم اداره مهاجرت کبک در پی تغییرات مداوم سیستم و قوانین تهیه شده است و آماده ارسال برای رسانه ها بود که با این اتفاق جدید مجبوریم در آن تغییراتی داده و این اتفاق را هم به اتفاقات و به تعبیری افتخارات قبلی سیستم کبک اضافه کنیم. تیم رسانه ای پرنیان تی وی و کنپارس به شدت مشغول کار برای آماده سازی مجدد آن هستند و تلاش می شود خیلی زود در رسانه های کبک پخش شود. به تاثیر گذاری این مستند بر افکار عمومی و نیز دولتمردان و در نتیجه بالا بردن هزینه این اقدام ایمان دارم.

از سوی دیگر با نمایندگان مجلس در حزب حاکم و نیز احزاب مخالف در تماسیم. مشکل بسیاری از آنها فهم ماجراست که تفهیم آنچه گذشته است برای ما که هر روز درگیر آن بوده ایم براحتی انجام شدنی است.

توصیه کنپارس به متقاضیان چیست؟

به فرض اینکه با وجود همه تلاشها این اتفاق نامیمون بیفتد و پرونده ها را ببندند متقاضیان باید واقعیت را بپذیرند و عملا در یکی از دو دسته زیر خود را تعریف کنند:

۱- دسته ای هنوز امتیاز کافی در سیستم دارند و به شرط رفع ابهامات آریما شانس انتخاب در این سیستم را دارند. توصیه می کنیم در آریما پروفایل بسازند.

۲- دسته ای می دانند که در برنامه نیروی متخصص کبک امتیاز کافی ندارند این دسته می توانند بررسی های زیر را داشته باشند:

الف- از طریق سایت expressentry.ir وضعیت خود را در برنامه فدرال بررسی کنید. شاید امتیاز نزدیک به انتخاب داشته باشید و خبر ندارید. امتیازی را که این سایت به شما اعلام می کند را با امتیاز آخرین نفر انتخاب شده در آخرین انتخاب این سیستم که همیشه در همین وب سایت اعلام می شود مقایسه کنید. اگر نزدیک است شانسی دارید.

ب- اگر شانسی در اکسپرس انتری ندارید، در این صورت ممکن است در برنامه های نیروی متخصص دیگر استانها شانسی داشته باشید در هر صورت داشتن پروفایل اکسپرس انتری از این منظر نیز مورد توصیه اکید است.

ج- اگر آن هم نیست، شانس خود را برای خوداشتغالی کبک دست کم نگیرید. گروه بزرگی از متقاضیان ممکن است واجد شرایط اقدام در این برنامه باشند.

د- یکی از انتخاب های شما هم می تواند تحصیل باشد که در صورت به پایان رساندن دوره ممکن است شما را برای اقامت دایم واجد شرایط کند.

و- اگر نمی توانید تشخیص دهید برنامه مناسب شما چه می تواند باشد با تکمیل فرم ارزیابی این فرصت را به تیم ما بدهید تا شما را به درستی راهنمایی کنند. کنپارس در همه موارد بالا و نیز مواردی که به آنها اشاره نشد، امکان کمک به شما را دارد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar